Reklama

Grupa PSA i Renaulta miały gorszy 2019 rok. Zaważyły Chiny

W 2019 r. grupa PSA zmniejszyła sprzedaż na świecie o 10 proc. do 3,49 mln pojazdów po 5 latach ciągłego wzrostu i po rekordowym 2018 r., a jej rywal Renault zanotował spadek o 3,4 proc. do 3,75 mln sztuk.

Aktualizacja: 19.01.2020 14:15 Publikacja: 19.01.2020 14:12

Grupa PSA i Renaulta miały gorszy 2019 rok. Zaważyły Chiny

Foto: Bloomberg

PSA odczuła mocno zmniejszenie popytu w Chinach i w południowej Azji, gdzie wyniosło 55,4 proc. do 117 084 sztuk., także w regionie Afryki-Bliskiego Wschodu o 43,7 proc. i Ameryce Łacińskiej o 22,5 proc. Na historycznym, największym rynku europejskim sprzedaż zmalała o 2,5 proc. do 3,03 mln, a udział rynkowy grupy do 16,8 proc. z 17,1 proc. w 2018 r. Sprzedaż marki Peugeot zmalała o 16,3 proc., Opla/Vauxhalla o 5,9 proc. i Citroena o 5,1 proc,, a wzrosła DS segmentu premium o 17,4 proc. do 62 512 sztuk.

Dobry wynik osiągnął segment pojazdów użytkowych, zwiększając sprzedaż o 1,3 proc. i zachowując udział rynkowy 16,8 proc., ale nie wystarczyło to do wyrównania spadku rynku samochodów osobowych.

„Był to rok konsolidacji Peugeota. Marka odnowiła całkowicie swą ofertę w segmencie B, który będzie wsparciem dla wzrostu sprzedaży w 2020 r., a Citroen osiągnął największy wzrost wśród 12 najbardziej popularnych marek w Europie” — oświadczyła grupa w komunikacie. Nie przedstawiła prognozy sprzedaży w 2020 r.

Minister gospodarki i finansów Bruno Le Maire stwierdził w rozgłośni Europe 1, że jest spokojny o los tej grupy. Wszyscy producenci samochodów zaznali trudności w ostatnich latach, wiemy, że chiński rynek był trudny w ubiegłym roku dla wielu z nich. Nie tym należy oceniać PSA czy innych producentów, ale ich nastawieniem do dwóch dużych rewolucji technologicznych: e-aut i pojazdów autonomicznych. I sądzę, że wobec obu Peugeot jest dobrze ustawiony — powiedział.

Renault też gorzej

Z kolei Renault mimo dobrego IV kwartału, gdy sprzedaż wzrosła o 5,3 proc. dzięki nowościom (Clio V, Arkana w Rosji, Triber w Indiach) miał znaczne gorsze trzy poprzednie kwartały i w całym 2019 r. zanotował spadek o 3,4 proc. do 3,75 mln sztuk.

Reklama
Reklama

Grupa osiągnęła dodatni wynik w Europie (+1,3 proc. do 1,94 mln) głównie dzięki Daci, (+10,4 proc. do 564 854), której udział w rynku zwiększył się do 52 proc., w Rosji (+2,3 dzięki Arkanie), w Brazylii (+11,3 dzięki Kwidowi), w Indiach (+7,9 dzięki kompaktowemu SUV Triber), a zmniejszyła sprzedaż w Afryce, na Bliskim Wschodzie i regionie Pacyfiku (-19,3), w Chinach (-17,2), w Argentynie (-44,5), w Turcji (-26,5 proc.) i w Iranie — do zera z ok. 101 tys. rok wcześniej.

Francuzi sprzedali w ubiegłym roku rekordową liczbę 62 447 e-aut (+23,5 proc.) plasując się w Europie na drugim miejscu za Teslą, w bieżącym roku chcą zwiększyć sprzedaż o 70 proc.

- W 2020 roku odczujemy korzystne skutki pierwszego pełnego roku sprzedaży bestsellerów – nowych Clio i Captura — oraz przyspieszenia naszej ofensywy elektrycznych i hybrydowych modeli z nowym ZOE, Twingo i wprowadzeniem technologii E-TECH. Będziemy kontynuować politykę cenową z 2019 r., by poprawić nasze pozycjonowanie cenowe — powiedział na konferencji prasowej dyrektor handlowy Olivier Murguet. Potwierdził ambicje grupy wypuszczenia do 2022 r. 12 modeli elektrycznych. Murguet zakłada w 2020 r. lekki spadek sprzedaży w Europie, Rosji i w Chinach, liczy na poprawę w Brazylii i w Turcji.

Nie chciał wypowiadać się o procedurze wyboru nowego prezesa, ani na temat zachowania obecnego układu trójki szefów, bo „to należy do rady administracyjnej”.

Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Jak amerykański rząd przejmuje udziały w strategicznych spółkach
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama