Decyzję podjęto po spadku w 2018 r. sprzedaży nowych samochodów w tym kraju pierwszy raz od lat 90. Pekin obawiając się dalszego pogorszenia rynku ogłosił na początku roku ulgi podatkowe, aby zachęcić konsumentów do wydawania pieniędzy.

W ramach najnowszej inicjatywy wobec sektora motoryzacji resort handlu ogłosił, że zaczął wydawać zgodę na eksportowanie używanych samochodów z 10 chińskich miast i prowincji, m.in. z Pekinu, Szanghaju i Kantonu, co powinno być wsparciem dla sektora.

Resort zapowiedział wytypowanie firm, które będą mogły zająć się takim eksportem, zwrócił się o przygotowanie wzorców kontroli technicznej, która zapewni jakość i bezpieczeństwo eksportowanych pojazdów. Potencjał tego eksportu uznał za ogromny, bo w większości krajów rozwiniętych eksport używanych samochodów stanowi zaledwie 10 proc.

Taki eksport "pobudzi witalność krajowego rynku samochodowego, będzie promować zdrowy rozwój chińskiego przemysłu i zapewni stałą poprawę handlu zagranicznego" - cytuje Reuter komunikat ministerstwa.

Chiński rynek samochodów używanych jest nadal znacznie mniejszy od rynku nowych, w 2018 r. sprzedano 13,82 mln używanych wobec 28,08 mln nowych - wynika z danych resortu handlu.

Zezwolenie na eksport używanych samochodów "powinno być pozytywne dla całego rynku samochodów w średnim i długim okresie" - stwierdził szanghajski analityk w LMC Automotive, Alan Kang.- Jeśli sprzedaż używanych samochodów przyspieszy, to ułatwi sprzedaż nowych - dodał.