Lufthansa krytykowana za przejęcie Air Berlina

Przejęcie przez Lufthansę większości aktywów upadłej linii lotniczej Air Berlin za 210 mln euro nie spodobało się austriackiemu urzędowi konkurencji BWB i kilku liniom lotniczym

Aktualizacja: 14.10.2017 12:23 Publikacja: 14.10.2017 11:49

Lufthansa krytykowana za przejęcie Air Berlina

Foto: Bloomberg

Urząd BWB dostrzega ryzyko powstania dominującej pozycji niemieckiego przewoźnika na trasach z i do Wiednia po przejęciu linii lotniczej Fly Niki, filii Air Berlin, i zamierza poinformować o tym Komisję Europejską.

- Dostrzegamy antykonkurencyjny monopol Lufthansy w Wiedniu na wielu trasach po przejęciu Fly Niki — stwierdziła rzeczniczka BWB. — O naszych niepokojach poinformujemy Komisję Europejską — dodała.

Niemiecki urząd antymonopolowy stwierdził, że spodziewa się, że Komisja Europejska przyjrzy się dokładnie transakcji z Air Berlin. Sama Komisja nie komentuje na razie sprawy, bo nie otrzymana oficjalnego powiadomienia o umowie — wyjaśnił jej rzecznik.

Umowa nie spodobała się też liniom lotniczym. Prezes Ryanaira Michael O'Leary nazwał ją „ustawką", która da Lufthansie 95 procent udziału w krajowym rynku. Linia zapowiedziała wcześniej złożenie skargi do władz UE.

Z kolei prezes IAG, Willie Walsh, dostrzega poważny problem w zakresie konkurencji wynikający z tej transakcji, która daje Lufthansie około 80 samolotów Air Berlina z floty 130 — Złożyliśmy ofertę na Air Berlin, ale naszym zdaniem i tak miała go dostać Lufthansa. Będziemy bacznie obserwować, co dalej, bo uważamy, że istnieją poważne kwestie dotyczące konkurencji — powiedział na konferencji CAPA Global Summit w Londynie. Nie jest dla niego jasne, co będzie z ofertą easyJeta, który również rozmawia o aktywach Air Berlina.

Lufthansa zareagowała na zastrzeżenia i słowa krytyki, że jej transakcja będzie oceniana nie tylko z punktu widzenia rynku niemieckiego, ale całe Europy. Linia Am 34 procent udziału w rynku lotów do i z Niemiec, a Air Berlin miała 14 procent. Przejęcie części aktywów tej linii da w dalszym ciągu poniżej 48 procent, co odpowiadałoby udziałowi Ryanaira w Irlandii. Prezes Lufthansa Group Carsten Spohr spodziewa się, że transakcja zostanie zatwierdzona pod koniec roku.

Urząd BWB dostrzega ryzyko powstania dominującej pozycji niemieckiego przewoźnika na trasach z i do Wiednia po przejęciu linii lotniczej Fly Niki, filii Air Berlin, i zamierza poinformować o tym Komisję Europejską.

- Dostrzegamy antykonkurencyjny monopol Lufthansy w Wiedniu na wielu trasach po przejęciu Fly Niki — stwierdziła rzeczniczka BWB. — O naszych niepokojach poinformujemy Komisję Europejską — dodała.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec