fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

Air France-KLM zwiększa straty

Bloomberg
Francusko-holenderska grupa ma poważne problemy ze startem. W I kwartale poniosła kolejną stratę z powodu nadal trudnych warunków w transporcie lotniczym, zwłaszcza zamkniętych granic

Ograniczenia w przemieszczaniu się spowodowały zmniejszenie o 73,4 proc. liczby pasażerów i obrotów o 57 proc. do 2,16 mld euro. Strata operacyjna wzrosła do 1,18 mld z 815 mln, a strata netto zmalała do 1,48 mld euro z 1,8 mld rok temu, ale wówczas zawierała ogromny koszt ubezpieczenia się od wahań cen paliwa. Zadłużenie netto zwiększyło się o 1,5 mld do 12,5 mld na dzień 31 marca, zasoby wolnej gotówki i dostępne kredyty wynosiły 8,5 mld euro.

Dyrektor finansowy Frédéric Gagey wskazał na telekonferencji prasowej, że początek II kwartału nie wykazał znaczącej poprawy. — Nie można powiedzieć, że na tym etapie sytuacji sanitarnej, w każdym razie międzynarodowej, doszło do prawdziwej poprawy, nawet jeśli tu i tam pierwsze liczby pokazują, że kampanie szczepień zaczynają dawać efekty — powiedział. — Mimo postępów w programach szczepień, zwłaszcza w Stanach, Europie i w Izraelu daleko jeszcze do sytuacji, w której każdy będzie podróżować swobodnie. Minie jeszcze wiele miesięcy, zanim dojdzie do takiej, która będzie porównywalna z sytuacją w 2019 r. — podkreślił w relacji AFP. W czerwcu odejdzie na emeryturę, jego miejsce zajmie Steven Zaat odpowiadający za finanse w Air France.

AF-KLM, która w normalnych warunkach ma rozbudowaną sieć połączeń transkontynentalnych, podobnie jak Lufthansa i IAG, bardzo odczuła skutki zamkniętych granic. Grupa wykorzystała w kwartale 48 proc. swych mocy przewozowych, w bieżącym kwartale zwiększy jej nieznacznie do 50 proc., w III kwartale, najważniejszym dla wyników finansowych, spodziewa się wykorzystania 55-65 procent.

AF-KLM otrzymała w 2020 r. pomoc publiczną 10,4 mld euro, w kwietniu pozyskała miliard euro z emisji nowych akcji, skarb państwa Francji zwiększył w niej swe udziały z 14,3 do 28,6 proc., ponadto zamieniła rządową pożyczkę 3 mld euro na kapitał hybrydowy, wystąpiła do władz Unii o zatwierdzenie podobnej zamiany miliarda euro pomocy rządu Holandii — podał Reuter. KLM poinformował przy okazji, że nie będzie potrzebować nowego wsparcia publicznego. Grupa zamierza w dalszym ciągu pozyskiwać nowe środki finansowe w procesie, który będzie stopniowo zamieniać zadłużenie i pomoc publiczną w wiarygodne produkty rynkowe — wyjaśnił Gagey.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA