IATA: linie lotnicze będą tracić, ale podróżnym będzie łatwiej z paszportem

Międzynarodowe Zrzeszenie Transportu Lotniczego (IATA) przewiduje, że przewoźnicy poniosą w tym roku duże straty, a zysk pojawi się dopiero po 2022 r. Pod koniec marca utworzy natomiast paszport podróżnika, który ułatwi podróże po świecie.

Aktualizacja: 24.02.2021 20:04 Publikacja: 24.02.2021 19:57

IATA: linie lotnicze będą tracić, ale podróżnym będzie łatwiej z paszportem

Foto: AdobeStock

Organizacja z Genewy stwierdziła, że prognozy na ten rok dla linii lotniczych pogorszyły się od grudnia z powodu zaostrzenia ograniczeń w podróżowaniu, a sektor będzie w dalszym ciągu tracił pieniądze, jego straty wzrosną do 75-95 mld dolarów z 48 mld zakładanych w grudniu. W listopadzie organizacja przewidywała, że w IV kwartale 2021 pojawi się zysk.

Wiele krajów uruchomiło już programy szczepień, jednak pojawienie się nowych bardziej zakaźnych wariantów koronawirusa w W. Brytanii, Brazylii i RPA skłoniło rządy do zakazywania lotów poza wyjątkowymi przypadkami. Tegoroczne lato będzie decydujące dla wielu linii lotniczych, które walczą o utrzymanie się od prawie roku bez przychodów. Zużywają własne rezerwy gotówki, wiele będzie potrzebować dodatkowych funduszy. A rezerwacje na lato (lipiec-sierpień) są o 78 proc. mniejsze od poziomu z lutego 2019.

W optymistycznym scenariuszu dojdzie do stopniowego znoszenia ograniczeń po zaszczepieniu mieszkańców krajów rozwiniętych. Pewien popyt pojawi się latem na północnej półkuli, ale będzie o 38 proc. niższy niż w 2019 r. Linie zużyją 75 mld dolarów, w IV kwartale tylko 7 mld wobec zakładanych 33 mln w I kwartale.

W pesymistycznym scenariuszu linie pochłoną 95 mld dolarów z rezerw gotówkowych, suma 33 mld z I kwartału zmaleje do 16 mld w czwartym. Rządy utrzymają duże restrykcje w letnich podróżach na północnej półkuli, popyt wyniesie zaledwie 33 proc. poziomu z 2019 r. W tej sytuacji „żywotne znaczenie mają przygotowania rządów i sektora do wznowienia działalności z chwilą, gdy rządy zgodzą się, iż jest bezpieczne otwieranie granic. To wiąże się z trzema inicjatywami: planowaniem, wiarygodnością w zakresie stanu zdrowia i globalnymi normami” — uważa IATA.

Pod koniec marca organizacja planuje uruchomienie paszportu podróżnika (Travel Pass) z bezpłatną aplikacją w technologii cyfrowej, która będzie zawierać wyniki testów na COVID-19 i zaświadczenia o szczepieniach. 

Paszport ma być kluczem do otwierania granic i wznawiania podróży samolotami, bez konieczności kwarantanny — stwierdził kanał CNN. Paszport będzie spełniać cztery funkcje: będzie globalnym rejestrem wymogów sanitarnych, podróżnym ułatwi szukanie ośrodków testowania i szczepień, aby skorzystać z nich przed podróżą, ośrodki te będą mogły wystawiać zaświadczenia o dokonanych zabiegach, wreszcie podróżni będą mogli załatwiać podróże na podstawie elektronicznej tożsamości, bez fizycznych kontaktów z pracownikami biur podróży czy przewoźników.

„Dla otwierania granic bez kwarantanny rządy muszą być pewne, że zmniejszają ryzyko importowania wirusa, testy albo szczepienia są rozwiązaniem. Niezależnie od rządowych planów my będziemy gotowi pomóc im naszym IATA Travel Pass” — napisał w blogu prezes Alexandre de Juniac.

Organizacja z Genewy stwierdziła, że prognozy na ten rok dla linii lotniczych pogorszyły się od grudnia z powodu zaostrzenia ograniczeń w podróżowaniu, a sektor będzie w dalszym ciągu tracił pieniądze, jego straty wzrosną do 75-95 mld dolarów z 48 mld zakładanych w grudniu. W listopadzie organizacja przewidywała, że w IV kwartale 2021 pojawi się zysk.

Wiele krajów uruchomiło już programy szczepień, jednak pojawienie się nowych bardziej zakaźnych wariantów koronawirusa w W. Brytanii, Brazylii i RPA skłoniło rządy do zakazywania lotów poza wyjątkowymi przypadkami. Tegoroczne lato będzie decydujące dla wielu linii lotniczych, które walczą o utrzymanie się od prawie roku bez przychodów. Zużywają własne rezerwy gotówki, wiele będzie potrzebować dodatkowych funduszy. A rezerwacje na lato (lipiec-sierpień) są o 78 proc. mniejsze od poziomu z lutego 2019.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec
Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań