fbTrack

Woda w atmosferze planety oddalonej od Ziemi o 100 lat świetlnych

stock.adobe.com
Naukowcy po raz pierwszy odkryli wodę w atmosferze planety określanej mianem Superziemi krążącej wokół odległej gwiazdy - informuje Reuters.

To odkrycie oznacza zdobycie po raz pierwszy dowodu na istnienie kluczowego dla występowania życia składnika poza Układem Słonecznym.

Para wodna została wykryta w atmosferze planety K2-18b, która jest jedną z setek odkrytych przez astronomów Superziemi - planet większych od Ziemi wykrytych poza Układem Słonecznym.

Dotychczas - jak przypomina Reuters - astronomowie odkryli łącznie 4 tys. egzoplanet - czyli planet krążących wokół gwiazdy innej niż Słońce.

Odkrycia pary wodnej w atmosferze planety K2-18b dokonał zespół naukowców z University College London (UCL). Piszą o tym w magazynie "Nature Astronomy".

- Znaleźliśmy wodę - powiedział Ingo Waldmann w rozmowie z Reutersem. Waldmann dodał, że parę wodną w atmosferze zaobserwowano za pomocą Teleskopu Hubble'a, na podstawie analizy światła gwiazdy przefiltrowanego przez atmosferę K2-18b.

To pierwszy przypadek odkrycia wody w atmosferze Superziemi - czyli planety znajdującej się w odległości od swojej gwiazdy pozwalającej teoretycznie na istnienie na niej życia.

Angelos Tsiaras, astronom z University College London podkreśla, że zespół, który wykrył parę wodną w atmosferze K2-18b skupia się na szukaniu egzoplanet na których warunki mogą być zbliżone do tych, występujących na Ziemi.

- Ale oczywiście nie robimy tego, by znaleźć planety, na które moglibyśmy się udać. To wciąż science-fiction - dodaje Tsiaras.

Gwiazda, wokół której krąży planeta K2-18b, znajduje się w konstelacji Lwa, ok. 100 lat świetlnych od Ziemi.

Źródło: Reuters