fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Konsumenci nie wiedzą co podpisują

www.sxc.hu
Ponad połowa klientów instytucji finansowych nie rozumie umów, które podpisuje.

Pożyczki, kredyty, programy oszczędnościowe, lokaty czy polisolokaty to tylko niektóre z produktów, które są nam oferowane niemal na każdym kroku. Wystarczy, ze przekroczymy próg banku, gdy chcemy wziąć kredyt, a przy okazji wciska się nam dodatkowe produkty, które rzekomo mają pomóc odłożyć pieniądze, pomnożyć je byśmy szybciej spłacili zobowiązanie. Te wszystkie produkty, to klika umów. I jak się okazuje 53 proc. konsumentów nie rozumie ich treści, ale i tak je podpisuje – wynika z badania Domu Badawczego Maison&PartnersTakie, przeprowadzonego podczas V Konferencji Nienieodpowiedzialni . Konsumenci dopiero po jakimś czasie orientują się, że podpisane umowy coraz bardziej im doskwierają. O wcześniejszej spłacie kredytu mogą zapomnieć, gdyż comiesięcznych dodatkowe zobowiązania tylko przynoszą stratę i trudno z nich zrezygnować przed okresem na jaki się je zawarło.

Tymczasem z przeprowadzonego badania wynika, że tylko tylko 33 proc. konsumentów zazwyczaj czyta dokładnie całą umowę. 48 proc. respondentów przyznaje, że sprawdza jedynie dane personalne i pobieżnie sprawdza główne zapisy. Niektórzy (8 proc.) podpisują umowy bez sprawdzania i czytania jakichkolwiek informacji w nich zawartych.

To samo badanie pokazuje, że 68 proc. społeczeństwa uważa siebie za odpowiedzialnych konsumentów. Z kolei oceniając innych konsumentów respondenci wskazywali, że większość jest jednak nieodpowiedzialna. Tylko 25 proc. uważa, że inni również są odpowiedzialnymi konsumentami.

Respondenci za odpowiedzialnego konsumenta uważają jednak takiego, który robi jedynie przemyślane zakupy i czyta etykiety. Tymczasem zarówno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak i Rzecznik Finansowy mają pełne ręce roboty z uwagi na nieuczciwe praktyki wielu przedsiębiorstw. Okazuje się jednak, że większość konsumentów (80 – 90 proc.) w ogóle nie zwraca uwagi na to czy wokół firm, z których usług korzystają, wybuchły w ostatnim czasie jakiekolwiek skandale.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie ANG Spółdzielni (która była współorganizatorem konferencji).

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA