Możliwość weryfikacji odmowy dotyczącej odwołania od decyzji o blokadzie treści na ich profilu przewiduje porozumienie podpisane przez resort cyfryzacji z przedstawicielami Facebooka.
Porozumienie przewiduje, że w najbliższym czasie w Polsce uruchomiony zostanie tzw. punkt kontaktowy. Platforma ta będzie służyć polskim użytkownikom Facebooka, których treści, konta lub profile zostały usunięte lub zablokowane. Dzięki usłudze będą oni mogli składać wnioski o przeprowadzenie dodatkowej kontroli czy blokada nastąpiła słusznie.
Z "Punktu kontaktowego" będzie można skorzystać, jeśli usunięte treści, profile lub strony będą się mieścić w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Warunek drugi - użytkownik powinien się wcześniej odwołać do Facebooka od decyzji o ich usunięciu profilu czy treści, a Facebook odrzuci to odwołanie lub nie odpowie na nie w ciągu 72 godzin. - Dzięki dobrej współpracy z polskim przedstawicielstwem Facebooka będziemy pierwszym krajem na świecie, którym takie rozwiązanie zacznie działać. Porozumienie, które podpisaliśmy wspiera ochronę wolności słowa w Internecie, a użytkownicy portalu dostaną dzięki niemu de facto dodatkową instancję odwoławczą od blokad – mówi Marek Zagórski, Minister Cyfryzacji.
Decyzję o przywróceniu treści, profilu lub strony Facebook podejmie w oparciu o swoje standardy społeczności. Portal deklaruje w porozumieniu, że usunięte treści, konta lub profile zostaną ponownie sprawdzone pod kątem zgodności ze standardami, a treści, konta lub profile, które w wyniku ponownego sprawdzenia zostaną uznane za zgodne z nimi, zostaną odblokowane. W przypadku każdego otrzymanego w ten sposób wniosku, Facebook zrobi wszystko, by przesłać do „punktu kontaktowego" uzasadnioną odpowiedź w ciągu 72 godzin od momentu jego otrzymania.
- Docelowo każda osoba w Polsce, która uzna, że jej wpis został niesłusznie usunięty, a odwołanie zostało negatywnie rozpatrzone przez Facebooka, będzie mogła za pośrednictwem specjalnego formularza zwrócić się o ponowne rozpatrzenie jego sprawy przez portal - informuje Ministerstwo Cyfryzacji. Jak zaznacza, proces nie będzie dotyczył odwołań od decyzji historycznych.