fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Europejski Kongres Gospodarczy

Technologie odpowiedzią na wyzwania

Uczestnicy debaty wskazywali konsekwencje przetasowań w kanałach sprzedaży wywołanych przez pandemię
materiały prasowe
Trendy i cyfryzacja jako strategiczny kierunek rozwoju w handlu – to tematy, które poruszali eksperci na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach podczas debaty „E-commerce i technologie".

Otwierający debatę wiceprezes LPP Jacek Kujawa, pytany o to, jak pandemia zmieniła firmę jako spółkę odzieżową, zaznaczył, że jego zdaniem pogrzeb tradycyjnego handlu został ogłoszony zbyt wcześnie. Dodał, że nieco inaczej wygląda struktura naszych zakupów w sklepach. – Więcej zyskały małe galerie, duże mniej, ale w sumie jest bardzo dobrze. Oczywiście dynamicznie rozwija się też e-commerce, do którego w czasie lockdownu przekonało się wielu nowych klientów, ale podsumowując, oba kanały sprzedaży są bardzo mocne – podkreślił Jacek Kujawa.

Jego zdaniem z tego co, jak i gdzie się sprzedaje, najbardziej istotne jest „co". – Najważniejszy jest produkt, a kluczowym wyzwaniem jest dla nas zawsze przygotowanie dobrej kolekcji, która trafi do klienta. I jeśli nam się to udaje, to rośnie sprzedaż zarówno w kanale stacjonarnym, jak i w e-commerce – mówił wiceprezes LPP.

Kluczowe obszary

A jak pandemia wpłynęła na model biznesowy sieci z elektroniką użytkową? – Są dwie płaszczyzny. Jedna strategiczna, i tu nie ma wielu zmian, gdyż utrzymujemy kierunek rozwoju i strategię. Covid i sytuacja kryzysowa tylko potwierdziła, że się poruszamy w dobrą stronę. Natomiast wprowadzamy zmiany adaptacyjne na płaszczyźnie taktycznej. I cieszy nas, że tak duża organizacja jak RTV Euro AGD potrafi bardzo szybko takie zmiany wprowadzać – wskazał Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu i marketingu w RTV Euro AGD.

Jak wyjaśnił, zmiany te dotyczyły np. kanałów komunikacji z klientem i bardzo mocnego powrotu z przekazem reklamowym do telewizji. Nastąpiły też zmiany w strukturze organizacyjnej firmy, związane ze wzrostem znaczenia e-commerce. – Zawsze był on u nas na bardzo wysokim poziomie. Natomiast przez półtora miesiąca prowadziliśmy sprzedaż wyłącznie w internecie, co pociągnęło za sobą wewnętrzne modelowania w strukturze i w procesach – dodał dyr. Wachowicz.

Jego zdaniem, najciekawszą zmianą, jaką przyniosła pandemia, jest powszechne przejście na korzystanie ze zdalnych kanałów dostępu, zarówno jeśli chodzi o zakupy, jak i pracę czy spotkania biznesowe. Co więcej, nie znamy jeszcze do końca długofalowych skutków tej zmiany. Przynosi ona też nowe wyzwania w zarządzaniu organizacjami.

Zmiana nawyków zakupowych

W globalnym badaniu Future Consumer Index, dotyczącym wpływu pandemii na zachowania konsumentów, firma doradcza EY przyjrzała się także obszarowi e-handlu. Jakie są wnioski?

– Zaledwie 26 proc. Polaków w trakcie lockdownu deklarowało obniżenie wydatków na zakupy, a po otwarciu ten odsetek wynosi już tylko 14 proc. W obu przypadkach wskaźnik globalny był przynajmniej dwa razy większy – mówił Adam Malarski, starszy menedżer w EY Polska.

– Patrząc szerzej, 36 proc. badanych powiedziało nam, że nie czuje się komfortowo, będąc w restauracjach, a 32 proc. w centrach handlowych. Niewątpliwie jest to szansa dla e-commerce. Co więcej, 31 proc. ankietowanych wskazuje, że do wcześniejszych nawyków zakupowych wrócimy w ciągu kilku miesięcy po ustaniu pandemii, a 10 proc. uważa, że ten proces będzie trwał latami. Możemy więc mówić o zmianie nawyków zakupowych w kierunku online – podkreślił.

Nowe technologie

W rozwijaniu możliwości, jakie daje internet, pomóc mogą nowe technologie i rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Jacek Kujawa przypomniał, że LPP określa siebie jako firmę fashion-tech, czyli odzieżowo-technologiczną.

– Mariaż LPP z technologią trwa już od lat. Nasz dział IT liczy ponad 400 osób, a teraz jeszcze go wzmacniamy. Nasza firma od dawna korzysta też ze sztucznej inteligencji. Zaczynaliśmy od algorytmów, które wspomagały ludzi w decyzjach dotyczących alokowania towaru do naszych ponad 1700 salonów – mówił wiceprezes LPP.

– Kolejnym etapem było wprowadzenie rozwiązań, które pomagały zamawiać towar u dostawców. A są to setki milionów sztuk rocznie. Algorytmy pomogły nam też po zamknięciu gospodarki, gdy sprzedaż internetowa dynamicznie wzrosła . Oznaczało to duże wyzwanie przede wszystkim dla logistyki. Zaangażowanie sztucznej inteligencji podnosiło efektywność i skracało znacząco procesy w magazynach. Firma mocno stawia na wykorzystanie danych. – Zbieramy dane, które mają olbrzymi potencjał informacyjny do wykorzystania przy podejmowaniu decyzji, wprowadzaniu oszczędności i dodatkowej wartości dla klienta – podsumował Jacek Kujawa.

Partnerem relacji jest LPP

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA