Reklama

Technologie odpowiedzią na wyzwania

Trendy i cyfryzacja jako strategiczny kierunek rozwoju w handlu – to tematy, które poruszali eksperci na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach podczas debaty „E-commerce i technologie".

Publikacja: 07.09.2020 01:00

Uczestnicy debaty wskazywali konsekwencje przetasowań w kanałach sprzedaży wywołanych przez pandemię

Uczestnicy debaty wskazywali konsekwencje przetasowań w kanałach sprzedaży wywołanych przez pandemię

Foto: materiały prasowe

Otwierający debatę wiceprezes LPP Jacek Kujawa, pytany o to, jak pandemia zmieniła firmę jako spółkę odzieżową, zaznaczył, że jego zdaniem pogrzeb tradycyjnego handlu został ogłoszony zbyt wcześnie. Dodał, że nieco inaczej wygląda struktura naszych zakupów w sklepach. – Więcej zyskały małe galerie, duże mniej, ale w sumie jest bardzo dobrze. Oczywiście dynamicznie rozwija się też e-commerce, do którego w czasie lockdownu przekonało się wielu nowych klientów, ale podsumowując, oba kanały sprzedaży są bardzo mocne – podkreślił Jacek Kujawa.

Jego zdaniem z tego co, jak i gdzie się sprzedaje, najbardziej istotne jest „co". – Najważniejszy jest produkt, a kluczowym wyzwaniem jest dla nas zawsze przygotowanie dobrej kolekcji, która trafi do klienta. I jeśli nam się to udaje, to rośnie sprzedaż zarówno w kanale stacjonarnym, jak i w e-commerce – mówił wiceprezes LPP.

Kluczowe obszary

A jak pandemia wpłynęła na model biznesowy sieci z elektroniką użytkową? – Są dwie płaszczyzny. Jedna strategiczna, i tu nie ma wielu zmian, gdyż utrzymujemy kierunek rozwoju i strategię. Covid i sytuacja kryzysowa tylko potwierdziła, że się poruszamy w dobrą stronę. Natomiast wprowadzamy zmiany adaptacyjne na płaszczyźnie taktycznej. I cieszy nas, że tak duża organizacja jak RTV Euro AGD potrafi bardzo szybko takie zmiany wprowadzać – wskazał Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu i marketingu w RTV Euro AGD.

Jak wyjaśnił, zmiany te dotyczyły np. kanałów komunikacji z klientem i bardzo mocnego powrotu z przekazem reklamowym do telewizji. Nastąpiły też zmiany w strukturze organizacyjnej firmy, związane ze wzrostem znaczenia e-commerce. – Zawsze był on u nas na bardzo wysokim poziomie. Natomiast przez półtora miesiąca prowadziliśmy sprzedaż wyłącznie w internecie, co pociągnęło za sobą wewnętrzne modelowania w strukturze i w procesach – dodał dyr. Wachowicz.

Jego zdaniem, najciekawszą zmianą, jaką przyniosła pandemia, jest powszechne przejście na korzystanie ze zdalnych kanałów dostępu, zarówno jeśli chodzi o zakupy, jak i pracę czy spotkania biznesowe. Co więcej, nie znamy jeszcze do końca długofalowych skutków tej zmiany. Przynosi ona też nowe wyzwania w zarządzaniu organizacjami.

Reklama
Reklama

Zmiana nawyków zakupowych

W globalnym badaniu Future Consumer Index, dotyczącym wpływu pandemii na zachowania konsumentów, firma doradcza EY przyjrzała się także obszarowi e-handlu. Jakie są wnioski?

– Zaledwie 26 proc. Polaków w trakcie lockdownu deklarowało obniżenie wydatków na zakupy, a po otwarciu ten odsetek wynosi już tylko 14 proc. W obu przypadkach wskaźnik globalny był przynajmniej dwa razy większy – mówił Adam Malarski, starszy menedżer w EY Polska.

– Patrząc szerzej, 36 proc. badanych powiedziało nam, że nie czuje się komfortowo, będąc w restauracjach, a 32 proc. w centrach handlowych. Niewątpliwie jest to szansa dla e-commerce. Co więcej, 31 proc. ankietowanych wskazuje, że do wcześniejszych nawyków zakupowych wrócimy w ciągu kilku miesięcy po ustaniu pandemii, a 10 proc. uważa, że ten proces będzie trwał latami. Możemy więc mówić o zmianie nawyków zakupowych w kierunku online – podkreślił.

Nowe technologie

W rozwijaniu możliwości, jakie daje internet, pomóc mogą nowe technologie i rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Jacek Kujawa przypomniał, że LPP określa siebie jako firmę fashion-tech, czyli odzieżowo-technologiczną.

– Mariaż LPP z technologią trwa już od lat. Nasz dział IT liczy ponad 400 osób, a teraz jeszcze go wzmacniamy. Nasza firma od dawna korzysta też ze sztucznej inteligencji. Zaczynaliśmy od algorytmów, które wspomagały ludzi w decyzjach dotyczących alokowania towaru do naszych ponad 1700 salonów – mówił wiceprezes LPP.

– Kolejnym etapem było wprowadzenie rozwiązań, które pomagały zamawiać towar u dostawców. A są to setki milionów sztuk rocznie. Algorytmy pomogły nam też po zamknięciu gospodarki, gdy sprzedaż internetowa dynamicznie wzrosła . Oznaczało to duże wyzwanie przede wszystkim dla logistyki. Zaangażowanie sztucznej inteligencji podnosiło efektywność i skracało znacząco procesy w magazynach. Firma mocno stawia na wykorzystanie danych. – Zbieramy dane, które mają olbrzymi potencjał informacyjny do wykorzystania przy podejmowaniu decyzji, wprowadzaniu oszczędności i dodatkowej wartości dla klienta – podsumował Jacek Kujawa.

Reklama
Reklama

Partnerem relacji jest LPP

Otwierający debatę wiceprezes LPP Jacek Kujawa, pytany o to, jak pandemia zmieniła firmę jako spółkę odzieżową, zaznaczył, że jego zdaniem pogrzeb tradycyjnego handlu został ogłoszony zbyt wcześnie. Dodał, że nieco inaczej wygląda struktura naszych zakupów w sklepach. – Więcej zyskały małe galerie, duże mniej, ale w sumie jest bardzo dobrze. Oczywiście dynamicznie rozwija się też e-commerce, do którego w czasie lockdownu przekonało się wielu nowych klientów, ale podsumowując, oba kanały sprzedaży są bardzo mocne – podkreślił Jacek Kujawa.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Europejski Kongres Gospodarczy
Dezinformacja: jak uodpornić społeczeństwo i polityków
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Europejski Kongres Gospodarczy
Europa ma przyszłość, choć czasy są turbulentne
Europejski Kongres Gospodarczy
Orlen Neptun liczy na aukcje dla kolejnych wiatraków na morzu jeszcze w tym roku
Europejski Kongres Gospodarczy
Europa, Innowacje, Przyszłość – Relacja z Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2025
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Europejski Kongres Gospodarczy
Firmy spoza UE muszą rywalizować na równych zasadach
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama