Nie musisz już czekać na kuriera - sieć punktów nadawczo - odbiorczych rośnie w siłę!

Rynek punktów nadawczo-odbiorczych cały czas się rozwija. Jeszcze kilka lat temu w Polsce lokalizacji, w których nadawało się i odbierało paczki, było niewiele. W większości przypadków ograniczały się one do placówek pocztowych Poczty Polskiej i InPostu, siedzib głównych firm kurierskich oraz paczkomatów. Obecnie w tym celu korzysta się również z dużej ilości punktów usługowych, które na co dzień trudnią się sprzedażą produktów lub usług innego typu (jak np. salony prasowe, kioski, drogerie, sklepy spożywcze).

Publikacja: 12.12.2017 21:30

Nie musisz już czekać na kuriera - sieć punktów nadawczo - odbiorczych rośnie w siłę!

Foto: MAKI

Rynek usług kurierskich w Polsce – statystyki

Rynek usług kurierskich w Polsce jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków gospodarki krajowej. W 2016 r. działało na nim około 100 operatorów, którzy obsłużyli prawie 300 milionów paczek, a jego wartość była szacowana na prawie 5 mld złotych. Minęły już czasy, gdy ten rynek był zdominowany przez Pocztę Polską. Obecnie coraz większy udział mają w nim inne firmy, z których usług można skorzystać indywidualnie lub też używając do tego portalu pozwalającego na zyskanie szeregu korzyści. Jednym z nich jest Bliskapaczka.pl.

Bliskapaczka.pl – click & collect na polskim gruncie

Bliskapaczka.pl to przykład zastosowania systemu click & collect, polegającego na przyspieszeniu procesu dokonywania zakupów przez Internet dzięki prostocie składania zamówienia i możliwości odebrania paczki w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Wygodne dla klienta narzędzie w postaci mapki zagregowanej z siecią różnych dostawców, niższe niż standardowo ceny dostawy paczki i szybkie składanie zamówienia (wystarczy kilka kliknięć) powodują, że grono osób korzystających z usług Bliskapaczka.pl stale się powiększa. Wynika to z preferencji polskich klientów – zgodnie z ostatnimi badaniami w tej kwestii, większość z nich jako najlepszą formę dostawy wskazało odbiór paczki w punkcie.

Zaletą Bliskapczka.pl jest także łatwa integracja. Jeśli prowadzimy e-sklep na platformie Magento, PrestaShop czy WooCommerce, za pomocą kilku kliknięć możemy zintegrować ją z systemem nadawania paczek. W szybki sposób można również pobierać z zakończonych transakcji na Allegro dane do zleceń. Mimo rosnącej popularności tego innowacyjnego rozwiązania, Polska nadal jednak pozostaje daleko w tyle, w porównaniu z Europą Zachodnią, gdzie sieci punktów nadawczo-odbiorczych funkcjonują w lokalach usługowych już od wielu lat i są znacznie bardziej rozwinięte.

Rynek usług kurierskich w Europie

Wśród firm, które zajmują się przesyłaniem paczek, największy udział w Europie mają DHL, Fedex, GLS, UPS i Geopost. Firmy kurierskie na rynkach europejskich skupiają się obecnie na wykorzystaniu nowoczesnych technologii, które nie tylko zagwarantują większe możliwości przesyłania i odbioru paczek, lecz także umożliwią przyspieszenie dostarczenia przesyłki oraz obniżenie kosztów. Przed wprowadzeniem określonych rozwiązań prowadzone są różne testy potrzeb klientów. Szczególnie aktywny w kwestii innowacji jest Amazon oraz firma DPD.

Plany Amazona – lockery

Amazon, czyli amerykańskie przedsiębiorstwo, które prowadzi największy na świecie sklep internetowy, wprowadza obecnie na terenie Europy tzw. lockery. Są to urządzenia do złudzenia przypominające obsługiwane przez polski InPost paczkomaty. Pierwsze lockery zostały uruchomione na terenie Francji, ale w planach Amazona jest również dotarcie na rynek niemiecki, włoski czy hiszpański, a następnie do pozostałej część kontynentu, a więc także do Polski. Biorąc pod uwagę to, że niedawno wprowadzono polską aplikację mobilną do obsługi serwisu Amazon, lockery mogą stanowić poważną konkurencję dla doskonale skonfigurowanych z serwisem Allegro paczkomatów InPostu.

DPD i jego punkty w Europie

DPD to firma kurierska, która stawia na innowacje w zakresie dostarczania paczek. Doskonały przykład stanowią punkty Pickup, w których z łatwością nadaje się paczkę krajową lub zagraniczną oraz ubezpiecza ją na okres transportu. Umożliwiają one również odebranie paczki w drodze z pracy lub w trakcie zakupów. W całej Polsce działa już 1800 takich punktów. DPD stawia też na innowacje w zakresie transportu paczek – m.in. niewydzielające zanieczyszczeń samochody elektryczne, które poruszają się po terenie Poznania i Gdyni oraz drony, dzięki którym kurierzy nie stoją w korkach. Ciekawym rozwiązaniem są również drony pocztowe, które we Francji (na 14-kilometrowej trasie) dostarczają paczki bez udziału osób trzecich.

Choć w kwestii rozwiązań technologicznych daleko nam jeszcze do Europy Zachodniej, sieć punktów nadawczo-odbiorczych w Polsce rośnie w siłę, spełniając potrzeby sporej rzeszy klientów. Doskonale widać to na przykładzie portalu Bliskapaczka.pl – choć działa dopiero od marca 2017 r., już teraz oferuje możliwość nadania i odbioru paczki w 16 000 punktów na terenie całego kraju. Biorąc pod uwagę plany Amazona, a także innowacyjne rozwiązania wdrażane przez firmy kurierskie, popularność systemu click & collect z pewnością będzie nadal rosła, a możliwości osób z niego korzystających zwiększą się. Na portalu Bliskapaczka.pl pojawi się więc wkrótce jeszcze więcej punktów nadawczo-odbiorczych.

 

Advertisement

Advertisement

Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Ekonomia
Wierzyciel zlicytuje maszynę Janusza Palikota i odzyska pieniądze