Zalety GPS w samochodzie

Systemy lokalizacji mają wiele zalet i stały się podstawowym narzędziem kierowników flot samochodowych.

Publikacja: 09.10.2020 04:00

Niezależne analizy wykazują, że 74 proc. klientów poszuka nowego dostawcy usług logistycznych, jeżeli nie otrzyma dokładnej informacji o czasie przybycia dostawy. Wprowadzona zaledwie kilka lat temu usługa informacji o spodziewanym czasie przyjazdu (ETA, czyli Expecteed Time of Arrival) jest już standardem w europejskich przetargach.

Ważne dla klientów jest alarmowanie o wszelkich odchyłkach. Może to być np. powiadomienie o awarii lub wypadku, wyjazd albo wjazd do wcześniej zdefiniowanej strefy działania.

Poza wymaganiami klientów, przewoźnicy i właściciele flot samochodowych poddawani są coraz większemu naciskowi konkurencji. Konieczność cięcia kosztów jest oczywista, a właśnie usługi zarządzania floty są narzędziem, które to umożliwia.

Systemy nadzoru floty pozwalają na kontrolę nie tylko wielkości zużycia paliwa lub czasu pracy silnika, ale także stylu prowadzenia samochodów. Płynna jazda pozwala na znaczące oszczędności w wydatkach na użytkowanie samochodów.

System monitoringu automatycznie lokalizuje samochód, informuje dyspozytora m.in. o włączeniu zapłonu i z jaką prędkością pojazd porusza się. Dla administracji przedsiębiorstwa dużym ułatwieniem jest także automatyczne raportowanie przebiegu aut, rozliczenia zużycia paliwa, ilości i wielkości tankowań. Dzięki otwartym protokołom można integrować je z systemem dyspozytorskim.

Zdarza się, że klienci wymagają raportów emisji CO2, a jest to zadanie w sam raz dla systemów zarządzania flotą. Przesyłają one również dane z tachografów, umożliwiając zdalne zarządzanie czasem pracy kierowców.

Nadzór nad przebiegiem transportu, stanem samochodu, jego eksploatacją odbywa się zdalnie. Za pośrednictwem GSM centrala przewoźnika może na bieżąco kontaktować się z kierowcą, kierując go w odpowiednie miejsca załadunku i wyładunku. Całość połączona jest z systemem nawigacji.

Systemy zarządzania flotą automatycznie otrzymują aktualizację map. Dla transportu ciężkiego oraz autobusowego są to specjalne mapy, zawierające informacje o wysokości i nośności wiaduktów oraz o ograniczeniach w ruchu dotyczących tych samochodów.

Systemy zarządzania wspomagają także kierowców. Nawigacja prowadzi ich do celu, natomiast algorytmy wybierają w razie potrzeby najszybsze objazdy, ułatwiając kierowcom osiąganie zadanych celów i zmniejszając napięcie oraz zmęczenie w pracy.

Systemy zarządzania flotą nie tylko przesyłają informacje dotyczące spedycji, ale i stanu technicznego samochodu. W razie potrzeby zawiadamiają automatycznie o nadchodzących przeglądach.

Innowacyjne systemy komunikacji pomagają również operatorom w planowaniu przeglądów i nadzorowaniu bezpieczeństwa pojazdu, co wydłuża ich produktywność. Modemy oferowane są jako fabryczne wyposażenie standardowe w najróżniejszych rodzajach pojazdów. Umożliwiają bezprzewodową aktualizację oprogramowania pojazdu, ograniczając wizyty w serwisach.

Artykuł powstał w ramach dodatku promocyjno-informacyjnego "Auto i biznes"

Niezależne analizy wykazują, że 74 proc. klientów poszuka nowego dostawcy usług logistycznych, jeżeli nie otrzyma dokładnej informacji o czasie przybycia dostawy. Wprowadzona zaledwie kilka lat temu usługa informacji o spodziewanym czasie przyjazdu (ETA, czyli Expecteed Time of Arrival) jest już standardem w europejskich przetargach.

Ważne dla klientów jest alarmowanie o wszelkich odchyłkach. Może to być np. powiadomienie o awarii lub wypadku, wyjazd albo wjazd do wcześniej zdefiniowanej strefy działania.

Pozostało 83% artykułu
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko