fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Dodatki Specjalne

Mleko dla malucha, kefir dla seniora

AdobeStock
Zgodnie z aktualnymi zaleceniami żywieniowymi w codziennym jadłospisie osób dorosłych powinny znaleźć się dwie szklanki mleka, które można zastąpić innymi produktami mlecznymi, najlepiej o niskiej zawartości tłuszczu. Dzieciom od czwartego roku życia i młodzieży zaleca się nawet trzy szklanki mleka lub jego przetworów.

Mleko i przetwory mleczne to produkty o dużej wartości odżywczej i wartościowy składnik codziennej diety. W nabiale znajdziemy przede wszystkim łatwo przyswajalny wapń, pełnowartościowe białko, tłuszcz, laktozę, czyli cukier mleczny, witaminy z grupy B, witaminę A, niewielkie ilości witaminy D, składniki mineralne, m.in. magnez, fosfor i potas, cynk – mówi Anna Taraszewska, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, członek Polskiego Towarzystwa Dietetyki.

Dobre źródło białka

Nabiał to grupa produktów będąca dobrym źródłem pełnowartościowego białka, czyli takiego, które w pełni może być wykorzystane do budowy komórek organizmu, syntezy hormonów i enzymów. Z kolei wapń i magnez są nam potrzebne m.in. do budowy kości i zębów. Cynk jest odpowiedzialny m.in. za produkcję i sekrecję hormonów (testosteronu, insuliny czy tyroksyny). Pełna szklanka mleka zawiera ok. 300 mg wapnia, 200 g kubek jogurtu naturalnego nieco więcej – bo 340 mg. Najmniej wapnia jest w białym serze – ok. 90 mg/100 g. Bardzo dobrym źródłem wapnia jest ser żółty, niestety zawiera on również sporo soli i tłuszczu, dlatego jego codzienne spożywanie powinno być ograniczone.

– Wszystkim, a zwłaszcza osobom starszym, polecane są napoje mleczne fermentowane np. jogurt, kefir, maślanka. Produkty te są łatwiejsze do trawienia, a organizm lepiej przyswaja z nich składniki odżywcze. Zawierają pożyteczną mikroflorę, pod której wpływem przebiega proces fermentacji mlekowej. Dostarczają probiotycznych mikroorganizmów i dzięki temu korzystnie wpływają na naszą mikroflorę jelitową i pracę przewodu pokarmowego – mówi Anna Taraszewska.

Bez cukru i o mniejszej zawartości tłuszczu

Sięgając po mleko i produkty mleczne, warto zwrócić uwagę na zawartość tłuszczu, cukru, soli. – Wiele chorób żywieniowo-zależnych związanych jest z nadmiernym spożyciem tłuszczów, zwłaszcza nasyconych, cukru i soli. Stąd też w aktualnych zaleceniach zdrowego żywienia zwrócono uwagę, by produkty mleczne pełnotłuste zastępować tymi o obniżonej zawartości tłuszczu (2 proc. i mniej), jeść więcej produktów fermentowanych i wybierać te bez dodatku cukru – mówi Taraszewska.

Przed zakupem warto czytać skład, ponieważ niektóre produkty mleczne mogą zawierać nawet dwukrotnie więcej cukru niż inne. Podobnie jest z solą. W składnik ten obfitują zwłaszcza sery podpuszczkowe, dojrzewające i w zależności od rodzaju mogą zawierać średnio od 1,5 g do nawet 4,5 g soli/100 g produktu, dlatego dietetycy zalecają ich ograniczanie w codziennym jadłospisie.

Szklanka mleka nie dla każdego

Zdaniem dietetyków nabiał to wartościowy składnik codziennej diety, ale w określonych sytuacjach zdrowotnych trzeba go unikać. Mleko i produkty mleczne nie są wskazane dla osób z alergią na białka mleka. – Pamiętajmy jednak, że alergia na białka mleka występuje najczęściej u dzieci i w większości przypadków ustępuje wraz z wiekiem – dodaje. Na mleko i produkty mleczne muszą również uważać osoby z nietolerancją laktozy. – Część osób z tą przypadłością zazwyczaj toleruje niewielkie ilości laktozy, co odpowiada średnio szklance mleka. Osoby takie mogą również spożywać fermentowane produkty mleczne, jak np. jogurt naturalny, kefir, maślankę, ponieważ pomimo zawartości laktozy są one zwykle lepiej tolerowane. Mogą też sięgać po mleko i produkty mleczne bezlaktozowe lub suplementować laktazę, czyli enzym rozkładający laktozę – podpowiada Taraszewska.

Jeśli mamy jakiekolwiek dolegliwości po wypiciu mleka, warto zgłosić się do lekarza oraz na konsultację do dietetyka, który pomoże tak dobrać produkty w diecie, by zachować jej odpowiednią wartość odżywczą, a jednocześnie zminimalizować dolegliwości. W Narodowym Instytucie Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny można zapisać się na bezpłatne konsultacje – wystarczy zarejestrować się przez internet w Centrum Dietetycznym Online działającym w ramach Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej, by uzyskać poradę.

- Artykuł powstał w ramach dodatku promocyjno-informacyjnego "Zdrowa Żywność"

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA