Reklama
Rozwiń
Reklama

Donald Trump grozi General Motors. "Zabierzemy subwencje"

Prezydent Donald Trump zagroził na Twitterze, że jego administracja odbierze subwencje federalne koncernowi General Motors. Analitycy jednak twierdzą, że nie jest w stanie tego zrobić.

Aktualizacja: 29.11.2018 11:32 Publikacja: 29.11.2018 11:12

Donald Trump grozi General Motors. "Zabierzemy subwencje"

Foto: Bloomberg

ula

Wzburzenie Trumpa wywołała decyzja GM o zamknięciu swoich zakładów w stanach Maryland, Michigan i Ohio, co oznacza zwolnienie 14 tys. osób. To największe zwolnienia grupowe w koncernie od restrukturyzacji w 2009 roku.

"Jestem bardzo rozczarowany General Motors i jego dyrektor wykonawczą Mary Barrą z powodu zamknięcia zakładów w Ohio, Maryland i Michigan" – napisał Donald Trump na Twitterze. "Zamierzamy obciąć GM wszystkie subwencje, w tym (subwencje) na produkcję samochodów elektrycznych" - dodał. Donald Trump wygrał wybory prezydenckie w Ohio mocnym wynikiem, obiecując bezpieczne miejsca pracy - przypomina Bloomberg.

General Motors poinformował także, że chce przenieść produkcję swoich popularnych modeli samochodów do Meksyku i Chin oraz całkowitą rezygnację z produkcji niektórych typów samochodów, np. coraz mniej popularnych sedanów.

Groźba odebrania subwencji federalnych spowodowała spadek kursu GM na nowojorskiej giełdzie o 2,55 procent.

Reklama
Reklama

Jednak zdaniem analityków administracja Donalda Trumpa nie może odebrać żadnych subwencji koncernowi, ponieważ ten nie korzysta obecnie z żadnych subwencji federalnych. Jedyne wsparcie federalne to obecnie ulgi przy zakupie samochodów elektrycznych w wysokości 7,5 tys. dol. Problem jednak w tym, że korzystają z nich klienci kupujący nowe samochody elektryczne, a nie same koncerny.

Zarząd koncernu w reakcji na tweet prezydenta wydał specjalne oświadczenie w którym podkreśla, że od roku 2009 koncern zainwestował w Stanach Zjednoczonych ponad 22 mld. Dolarów i nadal chce „zachować silną obecność produkcyjną w Stanach Zjednoczonych".

Jedynym powodem zamknięcia zakładów w USA to według koncernu ich brak rentowności.

Jednak zdaniem analityków wprowadzenie przez administracje Trumpa ceł na import stali (25 proc.) i aluminium (10 proc.) znacznie zwiększyło koszty produkcji samochodów w USA. Średnio nowe samochody zdrożały przez cła o 400 dolarów.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama