Szansa dla kolei w nowym budżecie Unii Europejskiej

Budowa i finansowanie infrastruktury kolejowej były głównymi tematami Kongresu Rozwoju Transportu w Wieliczce. Eksperci rynku transportowego są przekonani, że w nowej perspektywie finansowej UE kolej otrzyma sowite wsparcie.

Publikacja: 24.11.2019 21:00

O rozwoju rynku kolejowego dyskutowali eksperci: dr Mirosław Antonowicz członek zarządu PKP S.A.(na

O rozwoju rynku kolejowego dyskutowali eksperci: dr Mirosław Antonowicz członek zarządu PKP S.A.(na zdj. pierwszy z prawej), Czesław Warsewicz prezes PKP Cargo (w środku) i Michał Niewiadomski, „Rzeczpospolita” (pierwszy z lewej)

Foto: materiały prasowe

Podczas inauguracji Kongresu europoseł Kosma Złotowski zwrócił uwagę, że transport kolejowy ze względu na swoją niskoemisyjność będzie finansowany również w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej w latach 2020–2027 r. – Kolej jest najbardziej ekologicznym rodzajem transportu. Musimy ją rozwijać, mając na uwadze klimatyczne cele UE – stwierdził Złotowski.

Transport intermodalny ożywi eksport

Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo SA, mówił o potrzebie rozwoju transportu intermodalnego. – Obserwujemy tu dwucyfrowy wzrost rocznie, ale potrzebne są inwestycje w terminale przeładunkowe. Obecnie mamy ich 37, a już widzimy, że trzeba ich znacznie więcej – stwierdził. Szef PKP Cargo zwracał uwagę, że chce rozwijać projekty, które służą Polsce. – Infrastruktura jest fundamentem rozwoju gospodarki naszego kraju. Kolej jest jego ważnym ogniwem. Potrzebujemy większej synergii w tym obszarze – mówił Czesław Warsewicz.

Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA, mówił o potrzebie rozwoju portów przeładunkowych. – 70 proc. światowego handlu odbywa się poprzez porty. Należy zwiększyć nasze zaangażowanie w budowę infrastruktury punktowej. Dzięki temu jesteśmy w stanie nie tylko wykorzystać nasze centralne położenie w Europie między Wschodem a Zachodem, ale przede wszystkim zwiększać nasz eksport, bo internacjonalizacja przedsiębiorstw zwiększa rentowność biznesu – mówił wiceprezes PKP SA. Podkreślał znaczenie budowanej i modernizowanej infrastruktury. – Jej rola oprócz typowo transportowej ma też funkcje akceleracyjne, integracyjne i społeczne – stwierdził. W najbliższych latach powstaną w Polsce centra przesiadkowe. – Jedno z nich będzie zlokalizowane w Rzeszowie. Na dworcu mamy kolej, autobusy, myślimy też o integracji innych środków transportu, a także o wspólnych biletach, tak by ten transport kombinowany był jak najbardziej wygodny dla pasażerów – mówił Antonowicz. Wiceprezes PKP SA wspomniał również o programie budowy i rewitalizacji dworców. – Obecnie mamy około 150 inwestycji na tych obiektach w całym kraju – stwierdził.

Szybko i ekologicznie

Piotr Majerczak, wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe, poinformował, że obecnie realizowane są inwestycje o wartości 40 mld zł. – Te budowy są w różnych stadiach rozwoju. Mamy Krajowy Program Kolejowy, którego wykonanie potrwa do 2023 r., 70 mld zł, jakie zostaną wpompowane w infrastrukturę kolejową, będą widoczne w skali całego kraju – stwierdził. Dzięki inwestycjom liniowym podróż na wielu odcinkach zostanie skrócona. – Od 2020 r. zaczniemy obserwować przyspieszenie na wielu odcinkach. W kolejnych latach prędkość pociągów będzie sukcesywnie zwiększana ze 160 do 250 km na godzinę. Szybciej pojedziemy z Warszawy do Łodzi, a także do Poznania. Skrócony czas dojazdu będzie też z centrum Polski do Krakowa, Katowic i Gdańska – zapewniał wiceszef PKP PLK.

Krzysztof Celiński, prezes Siemens Mobility, zwracał uwagę, że kolej coraz częściej wykorzystuje zaawansowane technologie informatyczne. – Współpracujemy z jednym z producentów wagonów i coraz więcej taboru wyposażamy w cyfrowe urządzenia, dzięki którym usprawnia się zarządzaniem transportem. Wiele systemów, które zostały wdrożone przed laty, z powodzeniem służy zwiększaniu bezpieczeństwa na kolei – mówił Celiński.

Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka, zwracał uwagę, że sieć kolejowa stanowi szkielet dla rozwoju elektromobilności. – Transport szynowy emituje cztery razy mniej CO2 i zanieczyszczeń niż transport lotniczy. To sprawia, że kolej jest coraz bardziej konkurencyjna na rynku krajowym dla połączeń lotniczych. W Niemczech trzykrotnie zmniejszono stawkę VAT na bilety kolejowe, by zwiększyć atrakcyjność tej formy transportu – mówił Hołda.

Członek zarządu PKP Energetyka zwracał równie uwagę na decentralizację, digitalizację i dekarbonizację. – Powołanie Centrum Efektywności Energetycznej Kolei ma za zadanie zwrócić uwagę na lepsze wykorzystanie zasobów, jakie posiadamy. Chcemy zmniejszyć zużycie energii o 1,2 TWh rocznie, a także zredukować emisję CO2 o 1 mln ton w skali roku. W prace centrum zaangażowali się przewoźnicy, bo ważne jest podnoszenie świadomości u maszynistów, w jaki sposób można dzięki rekuperacji odzyskiwać energię – mówił.

Leszek Hołda poinformował też, że spółka chce inwestować w odnawialne źródła energii, które dzięki znaczącemu rozproszeniu będą zasilać sieć trakcyjną w Polsce.

Podczas inauguracji Kongresu europoseł Kosma Złotowski zwrócił uwagę, że transport kolejowy ze względu na swoją niskoemisyjność będzie finansowany również w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej w latach 2020–2027 r. – Kolej jest najbardziej ekologicznym rodzajem transportu. Musimy ją rozwijać, mając na uwadze klimatyczne cele UE – stwierdził Złotowski.

Transport intermodalny ożywi eksport

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły