Wydatki na usługi firm public relations wzrosły o 10 proc.

128,7 mln zł wyniosło w ubiegłym roku wynagrodzenie 17 agencji PR – wynika z najnowszej edycji branżowego rankingu.

Publikacja: 28.09.2018 06:00

Wydatki na usługi firm public relations wzrosły o 10 proc.

Foto: Fotolia

Firmy dbające o wizerunek przedsiębiorstw prywatnych i instytucji w mediach mają się świetnie. Taki wniosek można wysunąć, analizując dane zgromadzone przez autorów rankingu agencji PR przygotowanego na zlecenie Związku Firm Public Relations. Kolejny rok z rzędu prezentuje on wyniki największych podmiotów z branży pod względem uzyskanego wynagrodzenia za świadczone usługi (tzw. fee income).

Tym razem zmieniono nieco podejście i podzielono ranking na dwie części. W pierwszej zaprezentowano wyniki 17 firm, w drugiej – grup.

Pierwszy z powstałych w ten sposób rankingów otwiera kolejny rok z rzędu agencja PR Partner of Promotion, której wynagrodzenie w 2017 r. wyniosło prawie 21 mln zł (przychody były prawie dwa razy większe). Drugie miejsce – także podobnie jak rok wcześniej – należy do MSL Group (16,03 mln zł).

Na trzecie miejsce awansowała agencja Hill & Knowlton Strategies z wynagrodzeniem 8,65 mln zł, która rok wcześniej zajęła ósme miejsce. – 2017 r. był dla nas pod wieloma względami wyjątkowy – mówi Grzegorz Szczepański, prezes Hill & Knowlton Strategies. Według niego rekordowy wzrost honorarium to efekt rozwoju firmy w obszarze spraw korporacyjnych firm, w tym rozwinięcia nowej specjalności sektorowej (fintech, blockchain).

– Nowym dużym klientem agencji została m.in. Komisja Europejska, dla której przez cały 2017 r. realizowaliśmy kampanię Invest EU. Wzrost ogólnych przychodów ze sprzedaży zawdzięczamy w znacznej mierze rozbudowywaniu funkcji regionalnego hubu komunikacyjnego dla firmy Huawei, w ramach którego realizowaliśmy szereg projektów w wybranych krajach regionu CEE & Nordics – mówi szef agencji.

– Jeżeli chodzi o naszą ocenę rynku, to jest on w bardzo dobrej kondycji. Cała branża rośnie w tempie ok. 10 proc. rocznie, a klienci coraz częściej sięgają po nieoczywiste rozwiązania komunikacyjne i wyraźnie inwestują w reputację. W 2019 r. spoglądamy z dużym optymizmem – mówi Szczepański.

W rankingu grup PR pierwsze miejsce należy do Walk, założonej przez Szymona Walkiewicza, obsługującej takie firmy jak Adamed, Eurocash czy PKN Orlen.

Jej honorarium wyniosło w 2017 r. 11,56 mln zł i stanowiło zaledwie 25,8 proc. przychodów grupy. Rok wcześniej Walk było numerem trzy w ogólnym rankingu.

Agnieszka Bacińska, prezes Walk, chwali nowe podejście do rankingu ZFPR. – To dobry krok w kierunku rzetelnej prezentacji rynku PR w Polsce – mówi.

– Jako Walk od lat raportujemy wyniki według takiej samej metodologii, pokazując fee income z usług konsultingowych wpisujących się w ramy PR. Warto zaznaczyć, że dziedzina ta to już nie tylko klasycznie rozumiane relacje z mediami czy komunikacja wewnętrzna. PR ewoluował w stronę szerzej pojmowanych działań, ukierunkowanych na budowanie trwałych relacji z opinią publiczną oraz grupami docelowymi – uważa Bacińska.

– W tym celu PR zakłada wykorzystanie różnych kanałów i narzędzi, nawet reklamy. Linia demarkacyjna pomiędzy usługami PR a innymi obszarami komunikacji marketingowej zdaje się jednak tylko pozornie zacierać, bo w tym samym czasie jasno ukazuje się przewaga public relations nad innymi obszarami komunikacji marketingowej – przekonuje.

Na drugim miejscu w klasyfikacji grup PR uplasowało się znane z obsługi spółek notowanych na warszawskiej giełdzie Inner Corp (7,85 mln zł wynagrodzenia), której motorem jest agencja Innver Value (numer 7 w pierwszym rankingu). Trzecią najlepiej zarabiającą grupą okazała się 38 Group (6,75 mln zł), świadcząca usługi m.in. Bakallandowi czy Atlasowi, a także grupie Whirlpool i Rochstarowi.

Z rankingu ZFPR wynika, że statystyczna agencja PR zarabiała rocznie około 6,4 mln zł, czyli nieco więcej niż w 2016 r., gdy było to 6,3 mln zł. Najwięcej etatowych pracowników spośród uczestników ankiety miało w ub.r. MSL Group (77).

Firmy dbające o wizerunek przedsiębiorstw prywatnych i instytucji w mediach mają się świetnie. Taki wniosek można wysunąć, analizując dane zgromadzone przez autorów rankingu agencji PR przygotowanego na zlecenie Związku Firm Public Relations. Kolejny rok z rzędu prezentuje on wyniki największych podmiotów z branży pod względem uzyskanego wynagrodzenia za świadczone usługi (tzw. fee income).

Tym razem zmieniono nieco podejście i podzielono ranking na dwie części. W pierwszej zaprezentowano wyniki 17 firm, w drugiej – grup.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Hubert Kamola został prezesem ZA Puławy
Biznes
Rosja kupiła już zachodnie części do samolotów bojowych za pół miliarda dolarów
Biznes
Pasjonaci marketingu internetowego po raz 22 spotkają się w Krakowie
Biznes
Legendarny szwajcarski nóż ma się zmienić. „Słuchamy naszych konsumentów”
Biznes
Węgrzy chcą przejąć litewskie nawozy. W tle oligarchowie, Gazprom i Orban