fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Wakacje osłabiły polski rynek autobusów

Bloomberg
Polski rynek autobusowy wzrósł od początku roku o 13 proc. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i branżowej firmy doradczej JMK, w ciągu 8 miesięcy polscy przewoźnicy kupili 1137 nowych pojazdów.
To o 131 sztuk więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. W lipcu i sierpniu dotychczasowa wysoka dynamika wzrostu rynku jednak znacząco osłabła: w obu miesiącach odnotowano spadki. Zdaniem PZPM może to być jednak efektem wysokiej bazy przed rokiem, gdy oba wakacyjne miesiące okazały się wyjątkowo obfite w rejestracje.
Tegoroczny sierpniowy spadek to efekt słabszych wyników segmentu autobusów miejskich, gdzie liczba rejkestyrowanych pojazdów zmalała o 16 szt., czyli o 22,5 proc. w porównaniu do sierpnia sprzed roku. Teraz wyraźnie brakuje dużych kontraktów. W dodatku w sierpniu 2014 roku zostało zrealizowane duże zamówienie dla spółki KDD Trans na 35 autobusów mających obsługiwać trasy w Olsztynie. Stąd ta różnica.
Kiepska koniunktura panuje także w segmencie autobusów międzymiastowych. W ubiegłym miesiącu zarejestrowano tylko jeden taki pojazd. Także mocno rosnąca do tej pory kategoria autobusów mini zamknęła sierpień spadkiem o 12,5 proc. a jedynym segmentem ze wzrostem sprzedaży zostały autobusy turystyczne – rejestracje były niewiele wyższe w porównaniu z ub. rokiem - o jeden autobus. - We wszystkich funkcjonalnych kategoriach odczuliśmy wakacje i pozostaje poczekać na jesienne odbicie – podkreśla PZPM.
Od początku roku motorem napędowym rynku jest kategoria mini. Po ośmiu miesiącach zarejestrowano 458 takich autobusów. - To segment z ogromnym potencjałem. Kupującymi są w dużym stopniu prywatni przedsiębiorcy, dla których taki autobus jest rozwiązaniem najbardziej ekonomicznym - twierdzi szef JMK, Aleksander Kierecki. Atutem tego rodzaju pojazdów jest cena kilkakrotnie niższa od autobusu „normalnych" rozmiarów oraz zużycie paliwa na poziomie samochodu terenowego. Część zakupów jest wspierana przez PFRON, dotujący pojazdy przeznaczone do przewozu osób niepełnosprawnych.
Od samego początku liderem segmentu mini jest marka Mercedes-Benz, która tylko w sierpniu zarejestrowała 36 szt. tego rodzaju pojazdów (w lipcu 40 szt., w czerwcu 50 szt., w maju 55 szt., w kwietniu 47 szt. a w marcu 45 szt.) Natomiast łącznie od początku roku niemiecki producent sprzedał w tym segmencie aż 352 autobusy, osiągając udział w rynku na poziomie 76,9 proc.
Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA