Zbliża się koniec papierowych gazetek promocyjnych?

Ulubioną lekturę Polaków może spotkać szybszy koniec niż ktokolwiek mógłby się spodziewać.

Aktualizacja: 07.06.2018 18:32 Publikacja: 07.06.2018 17:26

Zbliża się koniec papierowych gazetek promocyjnych?

Foto: Adobe Stock

Sklepowe gazetki wydają się być jedną z najpopularniejszych lektur Polaków. W środkach komunikacji miejskiej rzadko można już zobaczyć kogoś ze zwykłą gazetą, ale uważni czytelnicy gazetek handlowych to widok zupełnie normalny. Dla sieci handlowych to jedno z ważnych narzędzi do wspierania sprzedaży czy budowy wizerunku marki. Jednak ich drukowanie staje się coraz droższe, a to będzie musiało odbić się na nakładach i... na producentach sprzedawanych przez sieci towarów.

- Od maja 2017 roku ceny papierów ulepszonych podrożały dwukrotnie, łącznie o 15 proc. Natomiast od 1 stycznia 2018 roku za tzw. tworzywo gazetowe trzeba płacić o około 8 proc. więcej. Kolejna podwyżka będzie miała miejsce już od 1 lipca tego roku – mówił Interii.pl Andrzej Goliński menedżer ds. kluczowych klientów w Agorze.

Dodał on, że wpływ na to ma zarówno wzrost surowców, jak i trwający od marca przestój w papierni w Kwidzynie. A ceny papieru i celulozy rosną nie tylko na polskim, ale i światowym rynku. A to właśnie koszt papieru jest jednym z najbardziej istotnych kosztów druku gazetek handlowych. Rosnące ceny papieru i jego braki to więc problem dla sieci handlowych. Ale należy oczekiwać, że znajdą jego rozwiązanie.

- Najbardziej prawdopodobne jest to, że sieci przeniosą wyższe koszty na producentów, którzy reklamują się w gazetkach. Forma papierowa będzie stosowana, dopóki konsumenci nie odejdą od niej – mówił Interii Andrzej Wojciechowicz, założyciel FMCG Business Consulting i ekspert Komisji Europejskiej.

Ale przenoszenie kosztów na reklamujących się w gazetkach producentów to nie jedyne rozwiązania. Sieci handlowe mogą też przejść na tańszy papier albo ograniczyć nakłady. Mogą też przejść w większym stopniu na korzystanie z kanałów online. Gazetki już teraz są na stronach sieci handlowych dostępne, a ich dostępność online nie jest tak kosztowna, jak druk. Problemem tutaj mogą być przyzwyczajenia konsumentów – starsze pokolenie jest mocno przywiązane do papierowych wersji, ale też siłą rzeczy to się zmienia wraz z wymianą pokoleń oraz rosnącymi kompetencjami starszej części społeczeństwa.

A sieci handlowe zachęcają coraz bardziej choćby do korzystania ze swoich aplikacji – Rossmann czy Carrefour odnoszą na tym polu spore sukcesy. Tak czy inaczej, możemy zacząć powoli przyzwyczajać się do myśli, że papierowe gazetki reklamujące sieci handlowe mogą odejść do lamusa. Także ze względu na tak prozaiczną przyczynę, jak ceny papieru.

Sklepowe gazetki wydają się być jedną z najpopularniejszych lektur Polaków. W środkach komunikacji miejskiej rzadko można już zobaczyć kogoś ze zwykłą gazetą, ale uważni czytelnicy gazetek handlowych to widok zupełnie normalny. Dla sieci handlowych to jedno z ważnych narzędzi do wspierania sprzedaży czy budowy wizerunku marki. Jednak ich drukowanie staje się coraz droższe, a to będzie musiało odbić się na nakładach i... na producentach sprzedawanych przez sieci towarów.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły