Polskie gry hitem eksportowym

W naszym kraju działa ponad trzysta studiów deweloperskich, a wartość rynku przekracza już 500 mln dolarów.

Aktualizacja: 07.05.2018 10:52 Publikacja: 06.05.2018 21:00

Branża gier ma charakter globalny. Większość przychodów polskich firm pochodzi ze sprzedaży zagranic

Branża gier ma charakter globalny. Większość przychodów polskich firm pochodzi ze sprzedaży zagranicznej.

Foto: AdobeStock

Polskim hitem eksportowym jest „Wiedźmin" autorstwa CD Projektu, ale sukcesywnie pojawiają się kolejne gry, które sprawiają, że o naszym kraju staje się głośno. Najnowszym przykładem jest „Frostpunk" firmy 11 bit studios. Kilka lat temu zasłynęła grą „This War of Mine", a teraz udowodniła, że jej sukces nie był przypadkiem.

Rok pełen premier

„Frostpunk" zadebiutował 24 kwietnia, zbierając rewelacyjne opinie recenzentów i graczy. Od razu wskoczył na pierwsze miejsce rankingu najlepiej sprzedających się gier na platformie Steam. Reprezentuje gatunek tzw. society survival – połączenia gry o przetrwaniu i symulacji społeczeństwa. Stawia pytania, do czego zdolni są ludzie stojący u progu zagłady, a fabuła dotyczy zarządzania ostatnim miastem na Ziemi, gdzie trzeba zadbać zarówno o mieszkańców, jak i całą miejską infrastrukturę.

Zaledwie kilka dni po premierze „Frostpunka" przychody ze sprzedaży z nawiązką pokryły już wszystkie wydatki poniesione na produkcję i marketing (szacowane przez spółkę na ponad 10 mln zł).

Na warszawskiej giełdzie notowanych jest kilkunastu producentów gier (większość na alternatywnym parkiecie NewConnect). Prym – pod względem kapitalizacji – wiodą trzej: CD Projekt, który pracuje nad wiedźmińską grą karcianą „Gwint" i „Cyberpunkiem 2077", PlayWay z zaplanowaną na końcówkę tego miesiąca premierą horroru o piekle „Agony" oraz wspomniane już 11 bit studios, którego wycena giełdowa od czasu premiery „Frostpunka" urosła o ponad jedną trzecią.

Sezon trwa non stop

Polski rynek gier ma wartość ponad 500 mln dolarów – szacuje firma Newzoo. Daje nam to 23. pozycję w globalnym rankingu. Prym wiodą Chiny z rynkiem przekraczającym 32 mld dolarów, a za nimi Stany Zjednoczone z ponad 25 mld dolarów.

Najnowszy raport Newzoo jest bardzo optymistyczny dla całej branży i prognozuje, że w 2020 r. jej wartość sięgnie 143,5 mld dolarów. – Z tego ponad połowa zostanie wygenerowana przez segment mobilny. Jedyny, którego wartość od lat systematycznie wzrasta – zwraca uwagę Remigiusz Kościelny, prezes Vivid Games. Dodaje, że jeszcze w tym kwartale do dystrybucji na platformach iOS i Android trafią dwa duże tytuły z Vivid Games. W maju zadebiutuje gra akcji „Space Pioneer", a w czerwcu bijatyka „Metal Fist". Z kolei w sierpniu do portfela dołączą pozyskane w ramach programu wydawniczego wyścigi „Gravity Rider".

– Zarówno dla Vivid Games, jak i dla całej branży mobilnej lato to bardzo dobry, na pewno nie martwy, okres. Użytkownicy konsol i PC wyjeżdżają na wakacje i przerzucają się na smartfony i tablety, szukając rozrywki w czasie podróży i urlopów – podkreśla szef Vividu.

Wtóruje mu Marcin Kwaśnica, prezes Cherrypick Games. – Dlatego przygotowujemy specjalne eventy w grach i uatrakcyjniamy rozgrywkę. Dzięki temu wakacje są jeszcze przyjemniejsze, a gracze pozostają z nami na dłużej. Nawet po powrocie do codziennych obowiązków – mówi. Dodaje, że Cherrypick Games widzi wyraźny trend wzrostu udziału kobiet w rynku gier.

– Co ciekawe, panie wolą urządzenia mobilne. Obecnie 2/3 kobiet jako preferowaną platformę wybiera smartfona lub tablet i to właśnie tam działamy. W tym roku odbędzie się premiera „My Beauty Spa: Stars & Stories", która ma szanse stać się jeszcze większym hitem niż „My Hospital". W III kwartale planujemy też wydać grę „Hollywood Inc.", czyli tzw. clikera dla pań – zapowiada prezes.

Segmenty pod lupą

Globalny rynek gier znajduje się w fazie przełomowej. Cały czas rośnie, ale konwencjonalne modele biznesowe się wyczerpują, a stroną coraz mocniej faworyzowaną są wydawcy.

– Z drugiej zaś strony otwierają się nowe możliwości rozwoju, rynkowe nisze, z których studia deweloperskie będą korzystać, aby przełamać sytuację potężnie rosnącego nasycenia rynku, aby dywersyfikować przychody i zwiększyć ROI (zwrot z inwestycji – red.) – uważa Jacek Głowacki, menedżer ds. rozwoju w firmie iFun4All. Dodaje, że hitem ostatnich miesięcy są bez wątpienia produkcje reprezentujące tzw. gatunek battle royal, jak „Playerunknown's Battlegrounds" i „Fortnite". Natomiast jeśli chodzi o hardware, tu bezkonkurencyjny pod względem przebojowości, z jaką zdobywa rynek, jest Nintendo Switch.

Na znaczeniu zyskuje też segment gier związanych z rzeczywistością rozszerzoną (AR) i wirtualną (VR), ale spodziewanego boomu na razie nie widać. – Wydaje się więc, że generalnie VR się przyjął, ale tylko w pewnej części rynku. Deweloperzy zarabiają na prostych grach na urządzenia mobilne i raczej sprytem oraz ciekawym pomysłem próbują zarabiać na większych produkcjach na PlayStation VR, jakoby z obowiązku wydając je także na HTC Vive czy Oculus Rift – mówi Łukasz Rosiński z rady nadzorczej firmy The Farm 51. Pracuje ona nad dużą produkcją „World War 3". Zdecydowała, że wyda ją samodzielnie.

– Wielu potencjalnych partnerów biznesowych, którym prezentowaliśmy tytuł, potwierdzało jego duży potencjał marketingowy i sprzedażowy – mówi Kamil Bilczyński z zarządu The Farm 51. Gra osadzona będzie w realiach globalnego konfliktu rozgrywającego się w trzeciej dekadzie XXI wieku. Zaoferuje możliwość wcielenia się w żołnierzy z całego świata, w tym z Wojska Polskiego.

Polskim hitem eksportowym jest „Wiedźmin" autorstwa CD Projektu, ale sukcesywnie pojawiają się kolejne gry, które sprawiają, że o naszym kraju staje się głośno. Najnowszym przykładem jest „Frostpunk" firmy 11 bit studios. Kilka lat temu zasłynęła grą „This War of Mine", a teraz udowodniła, że jej sukces nie był przypadkiem.

Rok pełen premier

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Doniesienia o ciążach „z Ozempicu” i pytania czy to też lek na niepłodność
Biznes
Rząd PiS obiecał miliardy na Izerę. Chiński partner może porzucić projekt
Biznes
Skarbówka ściągnęła z TVN wysoką karę KRRiT za reporaż o Karolu Wojtyle
Biznes
Sieci 5G w Polsce zrównały zasięg
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes
System kaucyjny zbudują sprytni, a nie duzi, gracze