CFO Strategy & Innovation Summit 2019: Ludzkie oblicze cyfrowych zmian

Prelegenci z trzech kontynentów, prezentacje, dyskusje, warsztaty i spotkania. Tak wyglądał II CFO Strategy & Innovation Summit.

Publikacja: 18.04.2019 10:00

Jakub Bejnarowicz, dyrektor regionalny na Europę, CIMA, witając gości kongresu mówił m.in. o wpływie

Jakub Bejnarowicz, dyrektor regionalny na Europę, CIMA, witając gości kongresu mówił m.in. o wpływie transformacji cyfrowej na zadania działów finansowych firm

Foto: Stefan Mleczak

Ponad 150 gości uczestniczyło w wydarzeniach związanych z drugim już kongresem dyrektorów finansowych przedsiębiorstw CFO Strategy & Innovation Summit 2019.

Organizatorami warszawskiego szczytu, który odbywał się w hotelu Marriott, były „Rzeczpospolita" i Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA (Chartered Institute of Management Accountants).

Zadania CFO przyszłości

– Dziś tak firmy, jak i państwo, a także ja, możemy się czuć jak łódka na rozszalałym oceanie, na którą działają dwa typy fal – mówił otwierając wydarzenie Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej". – Pierwszy typ to postępująca digitalizacja. Drugi, dużo trudniejszy, to polityka. Ona często przynosi niespodzianki, regulacje, niekiedy nieprzewidywalne, jak choćby takie, które działają wstecz albo takie, które są implementacją ponad miarę, jak w przypadku exit tax. Brak jest z kolei konsekwentnej wykładni prawa podatkowego – wymieniał czynniki, w których otoczeniu przychodzi działać przedsiębiorstwom, a w ich ramach działom finansowym.

– Po pierwszej edycji naszego kongresu wsłuchiwaliśmy się w głosy środowiska dotyczące zagadnień, które interesują dyrektorów finansowych. W drugiej edycji wprowadziliśmy więc udoskonalenia, które wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom – podkreślał Jakub Bejnarowicz, dyrektor regionalny na Europę, CIMA.

Kongresowe dyskusje toczyły się wokół wyzwań, ale też korzyści, jakie przynosi transformacja cyfrowa dokonująca się w firmach na całym świecie – tak na poziomie globalnym, jak i krajowym. Zmienia ona radykalnie tradycyjne postrzeganie m.in. roli szefów finansowych przedsiębiorstw. W coraz większym stopniu uczestniczą oni w budowaniu przyszłej wartości swoich firm.

– CFO przyszłości to osoba nieskupiająca się już wyłącznie na księgowości i zgodności, lecz partner biznesu – wskazywała Katarzyna Podgórna, dyrektor w PwC Polska. – Taki partner, który rozumie procesy biznesowe, wyzwania otaczającego rynku i pomaga biznesowi rozwijać się.

– Transformacja cyfrowa pozwala nam na nowo podejść do tradycyjnych procedur i skrócić potrzebny na nie czas – wskazywał Paul Benjamin, dyrektor finansowy w brytyjskim oddziale Microsoftu. – Ten zaoszczędzony czas można przeznaczyć na działania w bardziej istotnych obszarach, jak cele strategiczne i zorientowanie na klienta.

Po pierwsze: ludzie

Drugim wiodącym tematem spotkania było zaangażowanie pracowników w procesy dziejące się w firmie, rozwijanie ich kompetencji. Prelegenci podkreślali, że bez tego nie osiągnie się sukcesów w biznesie.

– Najbliższe lata przesądzą o przyszłości naszego zawodu w zmieniającym się świecie. O tym, czy uda nam się prowadzić nasze organizacje do celu – wskazywał Ash Noah, dyrektor zarządzający, CGMA Learning, Education & Development, Association of International Certified Professional Accountants (CGMA to międzynarodowa desygnacja z dziedzinie rachunkowości zarządczej utworzona przez CIMA i AICPA). – Musimy wdrażać nowe technologie. Tego oczekują także klienci. Ale maszyny nie zrobią wszystkiego. Musimy pamiętać, że sukcesu nie będzie bez talentu i kompetencji. Jesteśmy liderami zespołów, nie możemy o nich zapominać. Bez ludzi nic się nie uda.

Nacisk na rozwijanie kompetencji pracowników kładli w swoich wystąpieniach także Chari TVT, emerytowany CFO malezyjskiej grupy Axiata, członek rad nadzorczych i konsultant w branży lotniczej i IT oraz Anton Colella, prezes Moore Stephens International.

– Mówimy o nowej rzeczywistości dla CFO, o przekonaniu ludzi do technologii. Ale musimy zawsze myśleć o planie B. Nadzieja na sukces nie jest strategią. Myślenie życzeniowe nie zaprowadzi nas do celu. Potrzebne jest planowanie strategiczne, dywersyfikacja – radziła Kimberly N. Ellison-Taylor CPA, CGMA, dyrektor wykonawczy, Grupa Biznesu Chmurowego, Oracle. – A w tym wszystkim musimy swoją pasją zarażać innych. To rozbudza zapał i prowadzi do sukcesu.

Andrzej Szymański globalny dyrektor ds. modelowania procesów finansowych, Shell Business Operations w Krakowie

Finanse to jedna z najbardziej rozwojowych dziedzin, która czerpie olbrzymie korzyści płynące z transformacji cyfrowej. Jak pokazują analizy rynkowe, ponad połowa firm będzie wykorzystywała sztuczną inteligencję w perspektywie najbliższych trzech–pięciu lat.

Shell Business Operations (SBO) Kraków to jedno z pięciu zaawansowanych centrów operacji obsługujących biznesy Shell globalnie, między innymi w obszarach związanych z finansami i raportowaniem. Pilnie obserwujemy trendy, jakie w tych obszarach zachodzą, i cieszę się, że zagadnienia poruszone podczas tegorocznej, drugiej, edycji kongresu CFO Strategy & Innovation Summit potwierdzają, że podążamy we właściwym kierunku.

Zmiany wynikające z funkcjonowania firm w erze cyfryzacji są, w naszym przypadku, szczególnie widoczne w największym dziale SBO Kraków, jakim są finanse. To właśnie z Małopolski często są obsługiwane w Shell procesy o zasięgu globalnym i wysokim stopniu zaawansowania, jak koordynacja raportowania finansowego, budżetowania, analiz podatkowych, po wsparcie biznesu w przeprowadzaniu audytów i eliminacji nadużyć.

Aktywnie wykorzystujemy automatyczne procesy nie tylko w finansach, ale na przykład w obszarze personalnym, logistyce czy obsłudze klienta. Dzięki temu zarządzanie procesami w globalnych strukturach staje się efektywniejsze. Pracownicy mogą sprawniej zarządzać swoją pracą, szybciej docierają do kluczowych informacji. Tym samym menedżerowie łatwiej zarządzają zadaniami, co w dużych organizacjach jest jednym z kluczowych czynników sukcesu wielu projektów.

Co ciekawe, wraz z automatyzacją procesów rośnie liczba i znaczenie stanowisk, w których podstawową wartością jest człowiek, jego kreatywność i nieszablonowe poszukiwanie rozwiązań. Przykładem takich kierunków są na przykład działy prawne, komunikacji czy marketingu – ale również, co jest mniej oczywiste, modelowanie procesów finansowych, planowanie budżetów, controlling czy raportowanie finansowe.

Należy pamiętać, że dzięki automatyzacji pracownicy mogą przekazać maszynom zadania stricte techniczne, a zaoszczędzony w ten sposób czas wykorzystać na realizację zadań kreatywnych.

Sama cyfryzacja też często jest procesem kreatywnym. Przykładowo w SBO otwieramy dedykowane role eksperckie z dziedziny Robotic Process Automation – powstają zespoły, których celem jest tworzenie strategii implementacji nowych technologii w zakresie obsługi klientów.

Niezależnie od miejsca, w którym chcemy wprowadzić nowatorskie rozwiązania cyfrowe, przede wszystkim skupiajmy się na efektywności, mającej na celu poprawę jakości pracy ludzi. Siłą każdej organizacji są pracownicy – ich wiedza, zaangażowanie oraz kapitał intelektualny, który dzięki technologii jesteśmy w stanie wynieść na nowy poziom.

Bartek Ostrowski Executive Director, Finance, UBS

Jesteśmy naprawdę zaszczyceni, że mogliśmy wziąć udział w kongresie CFO Strategy and Innovation Summit 2019. To wydarzenie jest fantastyczną okazją do wymiany opinii na temat aktualnych trendów nie tylko w branży finansowej, ale i szerzej. Reprezentuję świat bankowości, który również przechodzi dość radykalną transformację i wiele tematów z obszaru fintech poruszonych podczas konferencji pozostaje dla nas kluczowych. Jeśli chodzi o bankowość, bardzo ważną kwestią są oczywiście dane i technologia – jak wzrost ilości pierwszego i rozwój drugiego wpłyną na naszą działalność? Wiele poruszanych zagadnień fintechowych nawiązywało do tego w znaczący sposób. Jednym z nich było oczywiście data analytics. I jako że banki są w posiadaniu ogromnej ilości danych, to zawsze istnieje pytanie, jak efektywniej wykorzystywać takie wolumeny. Mieliśmy podczas wydarzenia kilka paneli, które były niezwykle przydatne w tym zakresie, a jako UBS wykorzystujemy już wiele rozwiązań z obszaru big data, o których dyskutowano. Jedną z ciekawszych dyskusji była ta o przyszłości finansów i wniosek, że przy użyciu nowych technologii i dzięki zwiększeniu efektywność procesów tworzymy nową rzeczywistość finansową. Więzi między technologią a światem finansów nie da się już zatrzymać, natomiast osobiście bardzo podobał mi się wątek dotyczący interakcji człowieka z robotem i konkluzja, że póki co w tworzeniu przyszłości przewodzi jeszcze człowiek. Pytanie, jak długo?

Ponad 150 gości uczestniczyło w wydarzeniach związanych z drugim już kongresem dyrektorów finansowych przedsiębiorstw CFO Strategy & Innovation Summit 2019.

Organizatorami warszawskiego szczytu, który odbywał się w hotelu Marriott, były „Rzeczpospolita" i Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA (Chartered Institute of Management Accountants).

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Cybernetyczna wojna nęka firmy i instytucje
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii
Biznes
Futurystyczny projekt Arabii Saudyjskiej budzi kontrowersje. „Kazano zabijać”
Biznes
Sankcje działają. Miliarderzy wracają do Rosji, ale boją się nacjonalizacji
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Orły Rzeczpospolitej 2024 wybrane