Reklama

Polski rynek opakowań na wznoszącej

Łączne przychody firm z branży opakowań powinny w najbliższych latach rosnąć o 6,8 proc. rocznie. W 2020 r. mogą osiągnąć wartość 46 mld zł.

Aktualizacja: 15.02.2017 20:33 Publikacja: 15.02.2017 19:42

Foto: 123RF

Wartość polskiego rynku opakowań wyniosła w ubiegłym roku 35,5 mld zł – szacuje w najnowszym raporcie Equity Advisors, firma doradcza specjalizująca się w pozyskiwaniu dla przedsiębiorstw kapitału na rozwój i inwestycje oraz w transakcjach fuzji i przejęć. Z jej danych wynika, że w ostatnich latach branża rosła średnio co roku o 5,8 proc. W następnych latach oczekiwana jest jednak wyższa dynamika, bo wynosząca 6,8 proc. rocznie. W efekcie wartość polskiego rynku w 2020 r. powinna wzrosnąć do ponad 46 mld zł.

Mocny eksport

Według Equity Advisors o dokładnej skali zwyżki zdecydują wskaźniki makroekonomiczne, takie jak PKB oraz tendencje występujące w polskim społeczeństwie i gospodarce. Tempo wzrostu rynku skorelowane jest m.in. z wydatkami na konsumpcję. – Spodziewamy się, że bardzo dobry popyt wewnętrzny, wspierany głównie konsumpcją indywidualną, utrzyma się również w tym roku za sprawą podobnych czynników, które oddziaływały na Polaków w ubiegłym roku, takich jak spadające bezrobocie, wzrost płac oraz program 500+. A im wyższy będzie wzrost wydatków, tym szybciej będzie rósł rynek opakowań – twierdzi Błażej Żarna, wiceprezes Equity Advisors.

Popyt na opakowania nadal będzie u nas zwyżkował szybciej niż na Zachodzie, gdyż tam średnio zużywa się opakowań o wartości 300–340 euro rocznie na osobę, a w Polsce za około 100 euro mniej. Wreszcie siłą napędowa dla branży pozostanie eksport. Firmy pozyskują nie tylko coraz więcej zamówień na same opakowania, ale również zamówień z innych polskich firm, które z kolei swoje wyroby wysyłają na eksport.

– W związku z dominującymi trendami największy udział we wzroście rynku w najbliższych latach będzie mieć produkcja opakowań papierowych i tekturowych. Drugim surowcem, którego wzrost wyprzedzi cały rynek, jest plastik – mówi Dawid Michalik, prezes Equity Advisors.

Obecnie dominującym surowcem do produkcji opakowań w Polsce są tworzywa sztuczne. Powstaje z nich aż połowa tego typu wyrobów. Jedna czwarta to opakowania papierowe, a pozostała część jest wytwarzana z metalu, szkła i drewna.

Reklama
Reklama

Dużo przejęć

O ponadprzeciętnych zwyżkach przychodów ze sprzedaży opakowań mówią również przedstawiciele branży. – Celem Gekoplastu jest zwiększanie skali sprzedaży opakowań w szybszym tempie niż prognozy dla całego rynku. Mamy zdywersyfikowane branżowo grono klientów, pozyskujemy też nowych – mówi Piotr Górowski, prezes Gekoplastu. Największy producent płyt z tworzyw sztucznych w Europie Środkowo-Wschodniej duży potencjał widzi m.in. w segmencie motoryzacyjnym.

Equity Advisors przeanalizował też akwizycje w branży opakowaniowej. Z jego raportu wynika, że w latach 2010–2016 w Europie Centralnej i Wschodniej nasz kraj odpowiadał za 1/3 wartości przejęć i fuzji. W Polsce zidentyfikowano 36 transakcji o łącznej wartości 599 mln euro, najwięcej w segmencie opakowań papierowych.

Wartość polskiego rynku opakowań wyniosła w ubiegłym roku 35,5 mld zł – szacuje w najnowszym raporcie Equity Advisors, firma doradcza specjalizująca się w pozyskiwaniu dla przedsiębiorstw kapitału na rozwój i inwestycje oraz w transakcjach fuzji i przejęć. Z jej danych wynika, że w ostatnich latach branża rosła średnio co roku o 5,8 proc. W następnych latach oczekiwana jest jednak wyższa dynamika, bo wynosząca 6,8 proc. rocznie. W efekcie wartość polskiego rynku w 2020 r. powinna wzrosnąć do ponad 46 mld zł.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Biznes
Porozumienie USA–Chiny, fala pustostanów nadchodzi i napięcia Bruksela–Pekin
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Zmarł Maciej Adamkiewicz, twórca sukcesu Adamed Pharma. Miał tylko 59 lat
Biznes
Francis Ford Coppola sprzedaje luksusowe zegarki. „Jestem bankrutem”
Biznes
Najnowsza, eksperymentalna szczepionka Moderny okazała się nieskuteczna
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Czarny czwartek Kremla, sankcje USA i UE, Europa buduje konkurencję dla Muska
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama