fbTrack
REKLAMA

Biznes

Dobry menedżer potrzebuje solidnego wykształcenia

Studenci 25. edycji programu Executive MBA@UW fot. Marcin Kluczek
Rozmowa z Dr Tomasz Ludwickim, dyrektorem Międzynarodowego Centrum Zarządzania, Wydziału Zarządzania, Uniwersytetu Warszawskiego, dyrektorem programu Executive MBA na UW

Biznesowe studia MBA wprowadzają absolwentów na coraz wyższy poziom – zdobycie aktualnej wiedzy dotyczącej zarządzania firmą czy światowych trendów gospodarczych, nawiązanie cennych kontaktów, pozwala słuchaczom odnaleźć się w wymagających biznesowych realiach. Czy dzisiejszy menedżer skorzysta z dziś zdobytych umiejętności, także w przyszłości?

Tomasz Ludwicki: Świat bardzo szybko się zmienia, ale jedno jest pewne – dobry menedżer potrzebuje i zawsze będzie potrzebował solidnego wykształcenia. Za kilkanaście lat, na pewno pojawią się nowe obszary, które będą wymagały zgłębienia wiedzy. Już dziś niektóre uczelnie co roku wprowadzają nowości, modyfikują tematy zajęć. Na UW mamy inną filozofię. W programie Executive MBA@UW stosuje się strategię stopniowych zmian, a nie rewolucji. Dzięki temu można z jednej strony zachować strukturę zajęć dobrego amerykańskiego MBA, a z drugiej dostosować ofertę do potrzeb studentów. Od każdego wykładowcy oczekuje się, że zapozna swoich słuchaczy z gorącymi nowinkami w danej dziedzinie, bez konieczności tworzenia nowych zagadnień w programie.

Studenci 25. edycji programu Executive MBA@UW podczas zajęć fot. Marcin Kluczek

Czego będzie można się spodziewać za dziesięć lat na rynku MBA?

Duży wpływ na metody nauczania będzie miała technologia. Już dziś, obserwując rynki europejskie czy amerykańskie, widzimy, że ludzie oczekują możliwości uczenia się i dostępu do materiałów z każdego miejsca i o każdej porze, dlatego uczelnie coraz częściej proponują programy MBA wyłącznie online. Słuchacze kontaktują się ze sobą podczas wideokonferencji, wykłady są transmitowane online, kontakt z wykładowcami również odbywa się za pomocą komputera. Wkrótce taka formuła studiów MBA pojawi się także w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że metody kształcenia na odległość nigdy nie zastąpią bezpośrednich spotkań i zajęć w sali wykładowej czy rozmów podczas konferencji i wykładów.

Kilkanaście lat temu nie było mowy o niszowych programach MBA. Dziś ich przybywa. Czy można się spodziewać wysypu sprofilowanych programów? Czy zapewniają one uniwersalną wiedzę menedżerską i są rzeczywiście potrzebne?

Specjalizacja jest przeciwnością MBA. Zbytnie profilowanie programów zaprzecza idei tego typu studiów. MBA zapewniają uniwersalną wiedzę, nie do końca udaje się ją uzyskać, gdy program opiera się wyłącznie na konkretnych problemach danej branży lub firmy. Jeśli ktoś pracuje kilkanaście lat w danej firmie, awansował, to dla niego dalsza wiedza specjalistyczna niekoniecznie będzie przydatna. Dobre MBA mają charakter strategiczny, nakierowanie słuchacza, by poznał jeszcze lepiej swoją branżę, nie do końca będzie tym, czego będzie oczekiwał.

Studenci 25. edycji programu Executive MBA@UW podczas zajęć fot. Marcin Kluczek

Czy zainteresowanie MBA nie osłabnie w przyszłości?

MBA jako formuła przetrwa wszelkie zmiany, ponieważ po kilkunastu latach pracy w danej firmie, wiele osób widzi potrzebę odświeżenia swojej wiedzy, zdobycia nowych kontaktów. 

Dziś zainteresowanie studiami w Polsce jest duże. To zaleta rynku pracownika, wzrostu gospodarki, większej ilości pieniędzy, które można inwestować w siebie i ciekawych programów MBA, których jest u nas ponad 50. W wielu rozwiniętych państwach, rynek MBA przeżywa regres. Podczas konferencji na temat MBA dowiedzieliśmy się, że globalnie w 2018 roku mieliśmy 1-proc. wzrost liczby osób przyjętych na MBA. Z jednej strony to pozytywna wartość, bo w ostatnich latach notowano spadki, z drugiej zaś, przyrost jest bardzo mały. 10 czy 15 lat temu zainteresowanie MBA było dużo większe.  ©?       

Dr Tomasz Ludwicki, dyrektor Międzynarodowego Centrum Zarządzania, Wydziału Zarządzania, Uniwersytetu Warszawskiego, dyrektor programu Executive MBA na UW fot. Marcin Kluczek

Materiał powstał we współpracy z Międzynarodowym Centrum  Zarządzania, Wydziału Zarządzania, Uniwersytetu Warszawskiego

REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA