#RZECZoBIZNESIE: Paweł Brach: Dane o klientach to realne pieniądze

Tylko ok. 18 proc. polskich firm wykorzystuje właściwie dane, które gromadzi we własnych systemach – mówi Paweł Brach, wiceprezes TogetherData, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 12.07.2017 17:08 Publikacja: 12.07.2017 14:16

#RZECZoBIZNESIE: Paweł Brach: Dane o klientach to realne pieniądze

Foto: tv.rp.pl

Gość tłumaczył, że jego firma wspomaga przedsiębiorstwa w monetyzacji danych.

- Wiele firm od kilkunastu lat wdraża Big Data, czyli gromadzi wielkie zbiory danych i przetwarza je w swoich systemach. Niestety nie każda firma radzi sobie z tym, żeby te dane zmonetyzować, czyli przekształcić zbiory danych w realne pieniądze - mówił Brach.

Wyjaśnił, że chodzi o wykorzystanie danych do zbudowania większej wiedzy na temat swoich oraz potencjalnych klientów i przełożyć to na bardziej skuteczne procesy wewnątrz przedsiębiorstwa.

- Stworzenie pełnego obrazu klienta jest wysłuchaniem potrzeb tych osób. W wielu systemach gromadzimy różnego rodzaju dane. Zbierając je w jedno miejsce jesteśmy w stanie lepiej spersonalizować ofertę produktów i np. zadzwonić do konkretnej osoby, nie z przypadkową ofertą, tylko adresującą jego potrzeby. W tym pomagamy przedsiębiorstwom – mówił.

Gość podał przykład, że w jednym z największych banków w Polsce nie zdają sobie sprawy, iż ich klient, który posiada u nich np. rachunek, przegląda ofertę lokaty czy kredytu konsumpcyjnego na ich stronie. - Nie są w stanie wówczas zaadresować jego potrzeby i być może ten klient za chwilę zostanie przejęty przez konkurencyjny bank - tłumaczył Brach.

Pierwszym segmentem do którego dociera analiza danych to e-commerce, branża, która od dawna istnieje w internecie i musi wykorzystywać dane, które tam się pojawiają.

- To nie jest przypadek, że kiedy poszukujemy telewizora wyświetlają nam się reklamy telewizorów – zaznaczył.

Podkreślił, że e-commerce dobrze przetwarza i wykorzystuje dane internetowe.

- My skupiliśmy się na segmencie finansowym. Mimo, że jesteśmy postrzegani jako kraj, w którym banki są rozwinięte technologicznie, to jednak mają wiele problemów i trudności - ocenił Brach.

- Pomagamy bankom, firmom ubezpieczeniowym czy windykacyjnym, żeby optymalizować ich wewnętrzne procesy. Wtedy mogą skuteczniej funkcjonować – dodał.

Przyznał, że dynamika wzrostu TogetherData jest bardzo duża.

- Zaczynaliśmy jako mały startup w 2015 r. W tym momencie mamy ponad 50 pracowników i pierwsze miliony za sobą. Wypełniliśmy lukę zostawioną na rynku – mówił wiceprezes.

- Doprowadzamy do sytuacji, w której nasz klient widzi pieniądze, oszczędność i dodatkowe przychody wynikające z wykorzystania danych – dodał.

Gość zaznaczył, że jego firma otwarła już biuro w Ameryce Łacińskiej, gdzie widać podobne problemy klientów jak w Polsce.

- Zaczynamy wychodzić też na rynki europejskie – mówił.

Podkreślił, że tylko ok. 18 proc. polskich firm wykorzystuje właściwie dane, które gromadzi we własnych systemach, więc potencjał wzrostu jest bardzo duży.

Gość tłumaczył, że jego firma wspomaga przedsiębiorstwa w monetyzacji danych.

- Wiele firm od kilkunastu lat wdraża Big Data, czyli gromadzi wielkie zbiory danych i przetwarza je w swoich systemach. Niestety nie każda firma radzi sobie z tym, żeby te dane zmonetyzować, czyli przekształcić zbiory danych w realne pieniądze - mówił Brach.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika