Silne wsparcie dzięki sprzedaży internetowej

Rosnąca popularność zakupów kanałami elektronicznymi jest solidnym bodźcem do rozwoju branży opakowań z papieru.

Publikacja: 16.12.2020 09:25

Wzrost popytu na opakowania papierowe ma związek z rosnącym udziałem e-commerce w dystrybucji produk

Wzrost popytu na opakowania papierowe ma związek z rosnącym udziałem e-commerce w dystrybucji produktów

Foto: DisobeyArt/shutterstock

Po krótkich turbulencjach sytuacja rynku opakowań z papieru w połowie tego roku wróciła do normy. Ostatnio zamówień jest nawet więcej niż przed rokiem, jednak pojawiły się kłopoty z dostępnością surowca. Producenci coraz mniej idą na ilość, a coraz więcej inwestują w jakość.

Według analityków rynek opakowań rośnie w tempie między 5 a 10 proc. rocznie, a obecnie jego wartość sięga około 46–48 mld zł. W tym około 36,4 proc. to opakowania z papieru. Główne trendy od lat są podobne, choć pierwsze miesiące roku, podobnie jak w niemal całej gospodarce, przyniosły sporo tymczasowych zawirowań.

Ceny rosną

– Wiosenny lockdown gospodarczy nie ominął producentów opakowań z papieru, ale nie był tak odczuwalny jak np. u producentów mebli czy firm związanych z motoryzacją, gdzie nieraz dochodziło do zamknięcia zakładów – wspomina Paweł Rogalka, wiceprezes Stowarzyszenia Papierników Polskich i ekspert rynku opakowań z tektury falistej. Jak dodaje, pojawiały się pojedyncze problemy w zakładach, a spowolnienie było odczuwalne jeszcze w maju czy kwietniu. – Jednak począwszy od lipca, udało się wrócić do poziomów produkcji podobnych jak przed rokiem. Dobra passa trwa w zasadzie do dzisiaj. Co więcej, od września dostrzegamy duży wzrost popytu na nasze produkty i usługi, co wiąże się z rosnącym udziałem e-commerce w dystrybucji wszelkich produktów nawet pierwszej potrzeby – podkreśla Rogalka. Jego zdaniem szczególnie IV kwartał zapowiada się bardzo udanie pod względem podaży, ale gorzej z marżą. – Obecnie pojawiają się bowiem spore problemy z dostępnością surowca, tj. papieru. W Europie brakuje papieru do produkcji tektury. Jest to sytuacja przejściowa, jednak przekłada się na dynamiczny wzrost cen, który trwa już trzeci miesiąc z rzędu – analizuje Rogalka.

Procesy długoterminowe pozostają niezmienne mimo pandemii. – W ostatnich miesiącach na rynku opakowań widać mocne przyspieszenie trendów, które były silne już przed pandemią, w szczególności sprzedaży w kanałach elektronicznych i rosnący udział sprzedaży żywności poprzez e-commerce – komentuje Błażej Żarna, członek zarządu Equity Advisors. Dziś w wielu krajach Europy Zachodniej sprzedaż żywności przez internet stanowi już 10 proc. łącznej sprzedaży. – W Polsce do tego poziomu jednak jeszcze nieco brakuje, natomiast rozwój w tym kierunku popycha branżę do przemodelowania trendów w opakowaniach żywności – zauważa Żarna. W szczególności dotyczy to opakowań z papieru, które mogą zastępować tworzywa sztuczne. – Cały czas obserwujemy stopniowe wypieranie opakowań plastikowych przez papierowe w ramach działań proekologicznych. Takie procesy zostały zainicjowane kilka lat temu, a ostatnio tylko przyspieszają. To mocny impuls do rozwoju branży opakowań z papieru, w tym z tektury falistej – dodaje Rogalka. W działaniach tych chodzi o tworzenie opakowań z surowców nie tylko przetwarzanych, ale przede wszystkim produkowanych z surowców odnawialnych, a papier – produkowany z upraw leśnych – jest właśnie takim materiałem. Choć kierunek rozwoju rynku opakowań nie zmienia się – cały czas dążymy do ograniczenia zużycia plastiku, co powinno wspierać branżę opakowań z papieru – to struktura rynku opakowań jednak pozostaje stabilna. Jak tłumaczą eksperci, znacznie mocniej bowiem na rynek oddziałuje ogólny wzrost popytu na tego typu produkty, który możemy szacować na 5–10 proc. rocznie.

Cel: technologie

Chaos z pierwszych miesięcy roku nieco poprzekładał priorytety przedsiębiorców. – Można odnieść wrażenie, że w tym roku dzieje się nieco mniej w kwestiach związanych z ekologią czy recyklingiem, który praktycznie od zawsze miał ogromne znaczenie w opakowaniach papierowych – przyznaje Żarna. – Dziś uwaga konsumentów skupia się w nieco innym miejscu, natomiast jest to efekt krótkotrwały – dodaje. Według eksperta w średnim czy dłuższym terminie aspekty związane z ograniczaniem zużycia papieru, z bardziej ekonomicznym pakowaniem, zwiększaniem zastosowania recyklingu wrócą na swoją pozycję.

W tym roku, szczególnie w II kwartale, widać było istotny spadek transakcji fuzji i przejęć na rynku opakowań, co oczywiście było efektem niepewności związanej z pandemią i jej przewidywanego wpływu na gospodarkę. W II połowie roku transakcje ruszyły, choć wciąż jest ich mniej niż przed rokiem. – Znacznego wzrostu spodziewam się w przyszłym roku, m.in. w związku z restrukturyzacjami. Część firm pandemia dotknęła mocniej, np. przez ograniczenie konsumpcji – twierdzi Żarna. Akwizycji w rynku opakowań papierowych jest dziś nieco mniej niż w innych gałęziach gospodarki, jednak pewne przyspieszenie nastąpiło w III i IV kwartale bieżącego roku. – Z drugiej strony charakter transakcji fuzji czy przejęć zmienia się. W coraz mniejszym stopniu liczy się zwiększenie skali działalności, a w coraz większym firmy poszukują wzmocnień w obszarach technologii – analizuje ekspert Equity Advisors.

Ważniejsza od skali jest technologia

W branżę opakowań coraz częściej inwestują fundusze private equity. Przedsiębiorcy mają trudniejszy dostęp do kapitału na inwestycje, co może prowadzić do konsolidacji rynku.

Zdaniem ekspertów Equity Advisors przedsiębiorstwa z rynku opakowań dziś bardziej stawiają na doskonalenie oferty niż rozwój organiczny i właśnie temu coraz częściej służą transakcje fuzji czy przejęć. Rozwój technologii, doskonalenie linii produkcyjnych i cięcie kosztów są dziś bardziej potrzebny od wzrostu skali działalności.

Co ciekawe, dostęp do kapitału na inwestycje w szeroko pojętą ekologię staje się nieco trudniejszy, co będzie wymuszało na firmach wzrost aktywności związanej z fuzjami i przejęciami. Firmy będą się konsolidować, wzmacniać, żeby móc prowadzić tego rodzaju inwestycje.

W Polsce historycznie najwięcej transakcji fuzji i przejęć było realizowanych przez zagraniczne koncerny, graczy branżowych głównie z Europy Zachodniej. W ostatnich latach widać jednak rosnące zainteresowanie sektora finansowego. Kilka funduszy private equity jest bardzo aktywnych na rynku. Dziś takim podmiotom często łatwiej niż przedsiębiorstwom pozyskać kapitał i ich znaczenie w transakcjach fuzji i przejęć będzie rosnąć.

Z ostatnich większych transakcji na rynku opakowań warto wspomnieć o niedawnej sprzedaży przez koncern Sonoco spółki Sonoco Poland Packaging Services na rzecz Prairie Industries Holdings, należącego do amerykańskiego funduszu inwestycyjnego Halifax Group. Wartość transakcji to 120 mln dolarów. ?

Po krótkich turbulencjach sytuacja rynku opakowań z papieru w połowie tego roku wróciła do normy. Ostatnio zamówień jest nawet więcej niż przed rokiem, jednak pojawiły się kłopoty z dostępnością surowca. Producenci coraz mniej idą na ilość, a coraz więcej inwestują w jakość.

Według analityków rynek opakowań rośnie w tempie między 5 a 10 proc. rocznie, a obecnie jego wartość sięga około 46–48 mld zł. W tym około 36,4 proc. to opakowania z papieru. Główne trendy od lat są podobne, choć pierwsze miesiące roku, podobnie jak w niemal całej gospodarce, przyniosły sporo tymczasowych zawirowań.

Pozostało 90% artykułu
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu