Reklama

Pokolenie Z w pułapce sztucznej inteligencji. Nowy raport nie pozostawia złudzeń

Sztuczna inteligencja coraz częściej przejmuje zadania pracowników niższego szczebla, co sprawia, że młodzi ludzie, a więc osoby z pokolenia Z, mają problem ze znalezieniem pracy i rozpoczęciem kariery zawodowej – wynika z najnowszego raportu British Standards Institution (BSI).

Publikacja: 13.10.2025 15:16

Pokolenie Z ma problem ze znalezieniem pracy z powodu coraz szerszego wykorzystania AI

Pokolenie Z ma problem ze znalezieniem pracy z powodu coraz szerszego wykorzystania AI

Foto: DC Studio / Adobe Stock

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak sztuczna inteligencja wpływa na zatrudnienie młodych ludzi z pokolenia Z?
  • Dlaczego firmy decydują się inwestować w sztuczną inteligencję zamiast w nowych pracowników?
  • Jakie są przewidywania liderów biznesowych odnośnie przyszłości stanowisk pracy niższego szczebla?
  • Jakie wyzwania wiążą się z balansowaniem wykorzystania AI i rozwoju siły roboczej?

Raport oparto na ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 850 liderów biznesowych ze 123 firm – od dużych międzynarodowych korporacji po małe firmy i start-upy – z ośmiu krajów: Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Francji, Australii, Chin, Japonii i Indii.

Pokolenie Z ma problem ze znalezieniem pracy z powodu coraz szerszego wykorzystania sztucznej inteligencji

Twórcy raportu dowodzą, że firmy coraz częściej inwestują w sztuczną inteligencję zamiast w nowych pracowników. Głównym powodem takiej sytuacji jest – jak wynika z odpowiedzi respondentów – zwiększenie produktywności i wydajności (61 proc.), redukcja kosztów (49 proc.) oraz uzupełnienie luk w kwalifikacjach (43 proc.).

Czytaj więcej

Cicha plaga AI, która generuje wielkie straty. Naukowcy ostrzegają przed „workslop” i „workloss”

41 proc. ankietowanych liderów biznesowych przyznało, że zmniejsza zatrudnienie w swoich firmach z powodu sztucznej inteligencji. Z kolei 31 proc. oświadczyło, że w ich organizacji przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu na dane stanowisko człowieka rozważa się rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.

Reklama
Reklama

39 proc. szefów firm zaznaczyło, że w ich organizacjach liczba stanowisk niższego szczebla została ograniczona lub zredukowana z powodu usprawnień uzyskanych za sprawą narzędzi sztucznej inteligencji wykorzystywanych do prowadzenia badań lub wykonywania zadań administracyjnych i informacyjnych. Natomiast kolejne 43 proc. spodziewa się tego zjawiska w przyszłym roku.

Czytaj więcej

Hydraulicy z AI: Sztuczna inteligencja wkracza tam, gdzie nikt się nie spodziewał

76 proc. liczy, że wdrożenie nowych narzędzi AI przyniesie ich firmom wymierne korzyści w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Z kolei według 25 proc. szefów firm wszystkie lub większość zadań wykonywanych przez początkujących pracowników mogłyby być wykonywane przez sztuczną inteligencję.

Dane zaprezentowane w raporcie BSI dowodzą, według autorów, że osoby z pokolenia Z, a więc urodzone między 1997 a 2012 r., mają problem ze znalezieniem pierwszej pracy i rozpoczęciem kariery zawodowej.

Raport British Standards Institution: Czy firmy poradziłyby sobie bez sztucznej inteligencji?

Jak wynika z raportu BSI, 56 proc. liderów biznesowych uważa, że miało szczęście, rozpoczynając swoją karierę zawodową, zanim sztuczna inteligencja stała się powszechnie wykorzystywana, zmieniając tym samym ich stanowisko lub branżę. 43 proc. sądzi, że gdyby narzędzia AI były dostępne, gdy zaczynali pracę, nie rozwinęliby dzisiejszych umiejętności. Natomiast 28 proc. nie spodziewa się, że ich obecna praca lub stanowisko będą istnieć do 2030 r., ponieważ zadania te będą mogły być wykonywane przez sztuczną inteligencję. Jednocześnie 53 proc. wierzy, że korzyści wynikające z wykorzystania AI w firmach przeważą nad zakłóceniami w ich pracy.

W tych samych badaniach 48 proc. ankietowanych przyznało, że gdyby narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji były przez pewien czas niedostępne, cała ich firma nadal mogłaby działać bez zakłóceń. Jednak 17 proc. wyraźnie zaznaczyło, że w takiej sytuacji część ich działalności nie mogłaby być normalnie prowadzona.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Bańka AI bliska pęknięcia? Bank Anglii ostrzega, a szefowa MFW mówi: „Zapnijcie pasy”

Czy firmy są przygotowane na rewolucję AI?

Według ponad połowy ankietowanych szefów firm (56 proc.) ich pracownicy na stanowiskach podstawowych posiadają umiejętności niezbędne do korzystania z AI. Niemal tyle samo ankietowanych (57 proc.) jest zdania, że cała ich firma posiada aktualnie umiejętności konieczne do skutecznego wykorzystania narzędzi AI w codziennych zadaniach. Podobny odsetek (55 proc.) jest przekonany, że ich organizacja może przeszkolić pracowników w zakresie krytycznego, strategicznego i analitycznego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji. Jednocześnie tylko 34 proc. respondentów przyznało, że ma program szkoleniowy i rozwojowy, który zapewnia skuteczne przeprowadzenie szkoleń z zakresu AI.

– Sztuczna inteligencja stanowi ogromną szansę dla firm na całym świecie. Jednak dążąc do zwiększenia produktywności i efektywności, nie możemy zapominać o tym, że to właśnie ludzie są motorem postępu. Nasze badania jasno pokazują, że napięcie między maksymalnym wykorzystaniem sztucznej inteligencji a zapewnieniem rozkwitu siły roboczej jest kluczowym wyzwaniem naszych czasów. Istnieje pilna potrzeba długoterminowego myślenia i inwestycji w siłę roboczą, a także inwestycji w narzędzia sztucznej inteligencji, aby zapewnić zrównoważone i produktywne zatrudnienie – powiedziała Susan Taylor Martin, dyrektor generalna BSI cytowana przez serwis The Guardian.

Globalne Interesy
Dzięki AI zmniejszył zatrudnienie o połowę. Szef Klarny zapowiada szok na rynku pracy
Globalne Interesy
Wybrali akcje z pomocą AI i… zarobili 55 proc. Chatbot to nowy guru inwestycyjny
Globalne Interesy
Twórca ChatGPT w opałach. Pozwy, oskarżenia o monopol i rosnąca siła rywala z Google
Globalne Interesy
Trump atakuje Microsoft. Domaga się zwolnienia byłej doradczyni Obamy
Globalne Interesy
Pekin przekłuje bańkę AI? Eksperci zaniepokojeni technologiczną euforią
Reklama
Reklama