Bojkot przyciąga uwagę mediów

Maciej Żakowski, socjolog z SWPS

Publikacja: 24.05.2010 01:36

Bojkot przyciąga uwagę mediów

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Po katastrofie platformy wiertniczej i wycieku ropy do Zatoki Meksykańskiej coraz więcej Amerykanów chce bojkotować BP. Takich akcji nie ma w Polsce. Dlaczego?[/b]

[b]Maciej Żakowski:[/b] W Polsce rzeczywiście nie było dotąd udanych bojkotów konsumenckich. Wciąż nie zdajemy sobie sprawy, że robiąc zakupy w sklepie, wypowiadamy się na temat produktu i przedsiębiorstwa, które go produkuje. W USA gospodarka jest przedmiotem zainteresowania ludzi, a prezesi wielkich firm osobami publicznymi. W Polsce są to po prostu zagraniczne koncerny, których zaplecza nie znamy. Zawsze też rodzi się pytanie, czy takie akcje są jedynie faktem medialnym, czy rzeczywiście przekładają się na biznes firm.

[b]Chce pan powiedzieć, że bojkoty są nieskuteczne?[/b]

Na pewno są zjawiskiem spektakularnym, które przyciąga uwagę mediów. Często jednak się okazuje, że zaangażowanie społeczne było w nich ograniczone.

[b]W Polsce Coca-Cola wycofała się jednak ze sponsorowania programu radiowego, w którym prezenterzy kpili z żałoby narodowej.[/b]

Koncern zarządzający produktem o uniwersalnej marce, tj. takiej, która skierowana jest do wszystkich i znajduje się na niemal każdym polskim stole, skazany jest na neutralność. W tym wypadku potencjał bojkotu konsumenckiego z prawdziwego zdarzenia rzeczywiście był wysoki, zwłaszcza że mogły go nagłośnić konkretne środowiska, np. Radia Maryja. Pracownicy Coca-Coli nie mieli więc wyboru.

[b]Kiedy firmy decydują się wycofać z oburzających klientów posunięć?[/b]

Gdy istnieje realne zagrożenie dla ich wizerunku. Wyczucie nadchodzącego kryzysu leży w gestii piarowców, którzy wcześniej potrafią wyczuć niepokój klientów. Dlatego o wielu kryzysach, które były realnym zagrożeniem dla firmy, nigdy się nie dowiemy.

[b]Rz: Po katastrofie platformy wiertniczej i wycieku ropy do Zatoki Meksykańskiej coraz więcej Amerykanów chce bojkotować BP. Takich akcji nie ma w Polsce. Dlaczego?[/b]

[b]Maciej Żakowski:[/b] W Polsce rzeczywiście nie było dotąd udanych bojkotów konsumenckich. Wciąż nie zdajemy sobie sprawy, że robiąc zakupy w sklepie, wypowiadamy się na temat produktu i przedsiębiorstwa, które go produkuje. W USA gospodarka jest przedmiotem zainteresowania ludzi, a prezesi wielkich firm osobami publicznymi. W Polsce są to po prostu zagraniczne koncerny, których zaplecza nie znamy. Zawsze też rodzi się pytanie, czy takie akcje są jedynie faktem medialnym, czy rzeczywiście przekładają się na biznes firm.

Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne