Gmachy Centrum Administracyjnego dawnej Huty im. Lenina mieszkańcy Nowej Huty nazywają Pałacem Dożów lub Watykanem. Zdaniem znawców architektury – całkiem trafnie.
Dwa monumentalne budynki wzniesione w 1952–1953 r. według projektu projektu Janusza Ballenstedta oraz Janusza i Marty Ingardenów – ze wspaniałymi attykami, loggiami, szlachetnymi detalami z piaskowca, kamiennymi okładzinami elewacji oraz obszernymi dziedzińcami i narożami w kształcie bastionów z wieżyczkami – rzeczywiście przypominają włoskie renesansowe palazzo in fortezza. Jednocześnie są jednym z najlepszych w kraju przykładów architektury socrealistycznej i cieszą się wielkim zainteresowaniem turystów. Przede wszystkim – jak cała Nowa Huta – zagranicznych.
Wzorowe miasto minionej epoki
Nowa Huta nigdy z pewnością nie przyciągnie tak wielu zwiedzających jak Wenecja czy Rzym, ale jak oceniają specjaliści z branży, ma wielki potencjał turystyczny. Już dziś jest stałym punktem programu odwiedzających Kraków wycieczek z zagranicy, podobnie jak Stare Miasto, Wawel czy stary żydowski Kazimierz. Dla polskich turystów, a zwłaszcza samych krakowian, wzorowe socjalistyczne miasto, które zbudowano na polach dawnej wsi Mogiła, to nadal często wstydliwa osobliwość.
Tę rezerwę, szczególnie starszych mieszkańców Krakowa, można zrozumieć. Ale wolni od uprzedzeń miłośnicy zabytków z całego świata uważają Nową Hutę za najdoskonalsze dokonanie socrealistycznego budownictwa w krajach byłego bloku sowieckiego. Zespołowi utalentowanych projektantów kierowanemu przez Tadeusza Ptaszyckiego udało się urzeczywistnić idee architektury socrealizmu – jako sztuki mającej formować socjalistyczną świadomość obywateli i umacniać ich wolę budowy nowego, lepszego ustroju – a zarazem stworzyć dzieło o uniwersalnych walorach architektonicznych i urbanistycznych.
Ludowy łuk triumfalny
Miasto na „surowym korzeniu", przeznaczone dla pracowników przyszłego kombinatu hutniczego – sztandarowej inwestycji planu sześcioletniego, którego celem było gwałtowne przyspieszenie uprzemysłowienia kraju – zaczęto budować w 1949 r. Pierwszy budynek, o dość zwyczajnej jeszcze formie, nawiązujący do zabudowy warszawskiego Mariensztatu, wzniesiono na Osiedlu Wanda (obecny budynek nr 14.) w 1949 r. Autorów ostatecznego (z 1952 r.) projektu nowego miasta dla 100 tys. mieszkańców inspirowały wzory o znacznie większym zasięgu i znaczeniu – koncepcje renesansowego „miasta idealnego", „miasta ogrodu" z XIX/XX w. oraz idea „jednostki sąsiedzkiej" z okresu tworzenia planu regionalnego Nowego Jorku w latach 20. XX w.