Rozbudowa stadionu i lotniska, nowe linie tramwajowe oraz hotele, a na obrzeżach miasta ogromne parkingi dla kibiców – to tylko część planów, które mają zostać zrealizowane w Poznaniu przed Euro 2012. Przygotowania koordynuje sztab powołany przez prezydenta Ryszarda Grobelnego. W tej chwili podstawowym zadaniem jest modernizacja stadionu, z którego na co dzień korzysta poznański Lech. – Kończymy przygotowania do przetargu na budowę trzeciego piętra drugiej trybuny. Prace ruszą jeszcze zimą. Latem przyszłego roku rozpocznie się rozbiórka, a potem budowa pierwszej i trzeciej trybuny – wylicza Maciej Frankiewicz, zastępca prezydenta miasta. Rozbudowa powinna się zakończyć w połowie 2010 roku. Odnowiony obiekt pomieści 50 tysięcy widzów. Koszt inwestycji to 436 milionów złotych. Władze Poznania chcą, aby połowa tej kwoty pochodziła z budżetu państwa. Przygotowania do mistrzostw przebiegają też pod znakiem wielkich inwestycji drogowych. Miasto chce przeznaczyć na nie 7 – 8 miliardów złotych. Część pieniędzy pochodzić ma z funduszy unijnych. – Już teraz remontujemy niektóre wiadukty oraz wjazd do Poznania od strony Wrocławia. Najważniejsza jest zachodnia obwodnica miasta – przyznaje Frankiewicz. Droga ma połączyć autostradę, stadion i lotnisko. Poznań czeka też na informacje dotyczące budowy drogi S5. – Gdyby okazało się, że powstanie ona po 2013 roku, byłby to olbrzymi błąd – podkreśla Frankiewicz. Trwa przebudowa węzła kolejowego oraz przygotowania do rozbudowy portu lotniczego na Ławicy. Ma on obsługiwać 2,5 mln pasażerów. zal
Ma tu powstać stadion, którego wizualizacja zachwyciła działaczy z UEFA. Jednak prace nad jego budową nie przebiegają bez problemów. Pierwszym z nich były kwestie związane z gruntem, na którym Baltic Arena ma stanąć. – Jeszcze w tym miesiącu podpiszemy stosowny akt notarialny z Polskim Związkiem Działkowców, który pozwoli przygotować na wiosnę teren do inwestycji – zapewnia Marcin Szpak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej. – Problemem okazał się przetarg na konsultanta, ale na szczęście i ta sprawa pozytywnie się już zakończyła i niebawem przystąpi on do pracy – dodaje Szpak.
Została nim firma Ernst & Young. Jej zadaniem będzie przygotowanie szeregu analiz i opracowań oraz sporządzenie szczegółowej dokumentacji pod przetarg na projektanta i budowniczego Baltic Areny. Zostanie ogłoszony w czerwcu, a prace budowlane mają ruszyć w październiku 2008 r. Stadion ma być ukończony do połowy roku 2011. Szacowany koszt to 670 mln zł. W mieście zakończono remont ul. Marynarki Polskiej. To przylegająca do stadionu dwupasmowa droga. Projektów, które miasto chce ukończyć, jest więcej: Trasa Sucharskigo (1,2 mld zł), obwodnica południowa, ostatni odcinek ul. Słowackiego – to bezpośrednie połączenie lotniska z centrum miasta (800 mln zł). Rozbudowany ma być Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy – za ok. 100 mln euro (inwestycję prowadzi zarząd portu). W tym roku lotnisko obsłuży ok. 1,5 mln pasażerów. Do 2012 r. będzie mogło przyjąć trzy razy więcej podróżnych. js
Stadion powstanie na terenie przy ul. Drzymały na Maślicach, a nie jak wcześniej planowano w miejscu Stadionu Olimpijskiego. Dyrektorem Miejskiego Biura ds. Euro jest Hanna Domagała. 20 października rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na koncepcję stadionu. Zwyciężył projekt firmy JSK Architekci. Obiekt pomieści 44 tys. widzów i będzie areną typowo piłkarską. Prace budowlane na działce, której właścicielem jest gmina Wrocław, rozpoczną się w drugiej połowie 2008 r. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowy stadion zostanie oddany do użytku pod koniec 2010 r.
Kolejnym kluczowym projektem jest remont centrów treningowych, w których drużyny będą się przygotowywać przed meczami. Decyzja o tym, które miejscowości w regionie zostaną zaproponowane jako centra pobytowo-treningowe, zapadnie jeszcze w bieżącym roku. Planowany jest też remont Stadionu Olimpijskiego, a prace trwają już na obiekcie Śląska Wrocław. Oprócz tego gruntowna renowacja czeka centrum sportowe przy ul. Lotniczej.
W związku z Euro 2012 realizowanych jest wiele inwestycji drogowych oraz transportowych, m.in. budowa autostradowej obwodnicy Wrocławia, która będzie przebiegać tuż przy nowym stadionie. W przyszłym roku ruszy również budowa nowego terminalu przy Porcie Lotniczym im. Mikołaja Kopernika. Dzięki korzystnemu położeniu tych obiektów drogę z lotniska na stadion będzie można pokonać w niespełna 10 minut. js