Ostrożnie, pożądanie *****

Ang Lee – ekranizując książkę Eileen Chang – połączył odarte z romantyzmu studium miłości z intrygującą refleksją o historii. To jest film do wielokrotnego oglądania, wyszukiwania ukrytych sensów, psychologicznych niuansów

Publikacja: 17.01.2008 00:50

Ostrożnie, pożądanie *****

Foto: Monolith

Przyznam, że sam obejrzałem go dwukrotnie, zanim przemówił do mnie z wielką siłą i pojąłem, co tak zachwyciło jurorów w Wenecji, że przyznali mu Złotego Lwa.

Akcja rozgrywa się na przełomie lat 30. i 40. XX wieku, gdy Japonia dokonała inwazji na Chiny. W tym czasie kilkoro chińskich studentów zakłada na uniwersytecie kółko dramatyczne. Do grupy dołącza Wang (Wei). Ta decyzja tragicznie zdeterminuje jej los.

Młodym nie wystarcza gra na scenie i wzbudzanie patriotycznych nastrojów wśród Chińczyków. Pragną działać przeciwko zdrajcom Państwa Środka bezpośrednio. Planują więc zabójstwo pana Yee (Leung), szefa tajnych służb w marionetkowym chińskim rządzie. W tym celu Wang wciela się w panią Mak, rzekomą żonę biznesmena. Ma uwieść Yee, aby wystawić go kolegom.

Działania studentów z początku przypominają zabawę pełnych zapału patriotów w teatr, tyle że rozgrywany w prawdziwym życiu. Pocieszają się, że zdrajcę łatwo jest zabić, wystarczy spojrzeć mu w oczy. Wkrótce ich naiwne wyobrażenia zostaną boleśnie skonfrontowane z rzeczywistością...Reżyser pokazuje to zderzenie, wykorzystując przy tym w zaskakujący sposób konwencję melodramatu. Wang, zbliżając się do pana Yee, ulega namiętności. Granica między rolą, którą odgrywa na potrzeby zasadzki, a autentycznym uczuciem do mężczyzny zaciera się. Lee kreśli ten perwersyjny i skomplikowany związek z chłodnym dystansem, w serii mocnych erotycznych scen. Z wnikliwością klinicysty bada, z jakich emocji, odruchów składa się miłość.

Jest w jego podejściu również głębszy – historiozoficzny – zamysł. Reżyser, przyglądając się ludzkim popędom i instynktom, skłania do zrewidowania schematycznego spojrzenia na historię.

Zwykle w myśleniu narodów o przeszłości dominuje ogólny punkt widzenia, sprowadzający to co było do prostych czarno-białych podziałów i kilku haseł (na przykład o wolności, patriotycznym poczuciu obowiązku). U Lee jest epicki rozmach, ale ludzi obserwujemy z intymnej perspektywy. W tym ujęciu widać, jak znaczenie górnolotnych pojęć się rozmywa. Uczuciowe i polityczne wybory okazują się niejednoznaczne, niszczą bohaterów psychicznie i moralnie.

Naprawdę świetne, wyrafinowane kino!

Dramat psychologiczny.

Chiny, USA 2007, reż. Ang Lee, wyk. Tang Wei, Tony Leung, Joan Chen? Atlantic, Cinema City: Arkadia, Galeria Mokotów, Kinoteka, Multikino: Ursynów, Złote Tarasy, Silver Screen Puławska

Przyznam, że sam obejrzałem go dwukrotnie, zanim przemówił do mnie z wielką siłą i pojąłem, co tak zachwyciło jurorów w Wenecji, że przyznali mu Złotego Lwa.

Akcja rozgrywa się na przełomie lat 30. i 40. XX wieku, gdy Japonia dokonała inwazji na Chiny. W tym czasie kilkoro chińskich studentów zakłada na uniwersytecie kółko dramatyczne. Do grupy dołącza Wang (Wei). Ta decyzja tragicznie zdeterminuje jej los.

Pozostało 82% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!