Urzędowa reklama banku

Ulotka reklamowa z herbem Warszawy? O takiej reklamie marzy każdy bank. Udało się to Citi Handlowemu, który od miesiąca obsługuje rachunki ratusza. Zgodziła się na to prezydent

Publikacja: 01.02.2008 02:05

Od 1 stycznia miejskie rachunki, przez które przepływa rocznie 10 miliardów, obsługuje Citi Handlowy. W przetargu pokonał Pekao SA (który obsługiwał miasto przez ostatnie trzy lata) i ING Bank Śląski. Ratusz płaci teraz za obsługę kont 60 tys. zł miesięcznie. Pekao SA chciał 85 tys. zł, ING – 95 tys. Citi zaoferował natomiast wyższe niż pozostali oprocentowanie kredytu. Ale ostatecznie miasto uznało, że jest najtańszy.W związku ze zmianą banku zmieniają się numery kont w urzędach. Nowe można poznać w dzielnicach i w Internecie. Ale bank uznał, że to nie wystarczy. W tramwajach i autobusach pojawiły się właśnie ulotki informujące o zmianie kont. W oczy rzuca się logo banku i hasło: „Citi Handlowy – nowy bank obsługujący rachunki m.st. Warszawy. Dla nas liczy się Warszawa”. Obok herb miasta.

Kilkadziesiąt tysięcy ulotek dostały też dzielnice. Urzędnicy mają je rozdawać mieszkańcom. Niektórzy się zbuntowali.

– Nie będziemy brać udziału w reklamie banku – stwierdzają. Ulotki zaległy więc w kątach pokojów i na razie nie są wykładane.

– Mamy zalecenie z ratusza, by wkładać je do kopert z korespondencją np. z pismami o opłaty za dzierżawy. Zastanowimy się, co zrobić – burmistrz Żoliborza Janusz Warakomski nie jest zdecydowany.

– To wykorzystanie wizerunku miasta do reklamy firmy, ale skoro ratusz dał zgodę, to się dostosujemy – mówi burmistrz Białołęki Jacek Kaznowski.Bank wydrukował za zgodą miasta 48 tys. tych ulotek. – Chodzi o to, by mieszkańców jak najpełniej poinformować o zmianach numerów rachunków – przekonuje dyrektor biura prasowego Citi Paweł Zegarłowicz.

Na reklamówkach nie ma jednak nowych numerów kont, tylko informacja, że są na stronie internetowej ratusza (www.um.warszawa.pl oraz numer infolinii banku. Czy nie prościej i mniej kontrowersyjnie było odbić nowe numery rachunków na ksero i rozdawać mieszkańcom w urzędzie? – Być może. Ale bank zapytał nas, czy może na swój koszt przeprowadzić kampanię promocyjno-informacyjną. Pani prezydent zgodziła się, pod warunkiem że znajdzie się tam odesłanie na stronę internetową miasta, a nie banku – wyjaśnia zastępca skarbnika w ratuszu Marcin Murawski, który koordynuje obsługę bankową miasta. Kiedyś pracował w Citi. Zastrzega, że z wynikiem przetargu nie miał nic wspólnego. – Choć mogłem być nawet w komisji przetargowej, bo od mojej pracy w Citi minęło więcej niż pięć lat – mówi. Nie dziwi go, że bank skorzystał z reklamowej możliwości. – Widocznie są dumni ze współpracy z miastem. – Każdy byłby dumny, gdyby w perspektywie miał ponad 5 tys. potencjalnych klientów, a tylu jest przecież pracowników miasta i dzielnic – komentuje specjalista od reklamy Andrzej Siemiatycki z agencji PR. – Wygląda na to, że bank dzięki kontraktowi z miastem zafundował sobie najtańszą reklamę na rynku. Sprytnie wykorzystał autorytet ratusza. Ale jeśli urząd się na to zgodził, można to nazwać tylko sprawnym marketingiem.

To niejedyna forma reklamy banku. Niektórzy urzędnicy dostali w tym tygodniu na służbowe skrzynki internetowe informacje o promocyjnej ofercie Citi – specjalnie dla pracowników miasta. Przedstawiciel banku czeka też w konkretnych godzinach w urzędzie na osoby zainteresowane ofertą.

Dlaczego Hanna Gronkiewicz-Waltz zgodziła się na taką reklamę? Nie udało nam się z nią skontaktować, bo jest na urlopie za granicą. – Zgodziła się na przeprowadzenie darmowej kampanii informacyjnej o zmianie kilkuset numerów kont – odpowiada jej rzecznik Tomasz Andryszczyk.

Pozostałe formy reklamy banku w urzędzie ratusz chce zweryfikować.Ale wszechobecna reklama to niejedyna kontrowersyjna nowość. Są skargi na to, że Citi ma tylko cztery oddziały w całej Warszawie, w których można wpłacać gotówkę na konta miasta. Efekt jest taki, że np. nauczycielki, które zbierają od uczniów pieniądze na wycieczkę, muszą zwalniać się z pracy, żeby zdążyć je zawieźć do odpowiedniego banku.

– Planujemy zwiększenie liczby oddziałów – oświadcza „Rz” rzecznik Citi.Kiedy, bank nie precyzuje. – Będziemy naciskać, żeby jak najszybciej. Zdecydowanie wcześniej niż w ciągu roku – odpowiada wiceskarbnik.

Udogodnienia dla mieszkańców

Od 1 marca we wszystkich kasach urzędu miasta mieszkańcy będą mogli płacić za pomocą karty – zapowiada wiceskarbnik miasta Marcin Murawski.Ma to być rewolucyjna usługa, której nie ma jeszcze żaden urząd. Nie wprowadzi jej jednak Citi Handlowy w ramach umowy z miastem. Urzędnicy nie domagali się w warunkach przetargu na bank obsługujący wszystkie rachunki miasta, by system od razu był zintegrowany z terminalami w kasach. Urządzenia do obsługi kart wprowadzi więc Pekao SA na mocy oddzielnego kontraktu. Za udogodnienie mieszkańcy będą musieli jednak zapłacić prowizję. Dlaczego? Gdy dokonuje się płatności kartą w sklepie, ze ściągniętych z rachunku karty 50 zł sklep dostaje około 48 zł. Reszta to prowizja. – W urzędzie taki system by się nie sprawdził, bo urząd musiałby przecież te 2 zł do każdej transakcji dopłacać – wyjaśnia Marcin Murawski.

Zapłaci więc petent. Ratusz szukał banku, który jest w stanie wdrożyć terminale według nowego, przystosowanego do urzędów i opłat podatkowych, systemu. – Dziś tylko Pekao SA jest do tego przygotowane – twierdzi wiceskarbni.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

i.kraj@rp.pl

Od 1 stycznia miejskie rachunki, przez które przepływa rocznie 10 miliardów, obsługuje Citi Handlowy. W przetargu pokonał Pekao SA (który obsługiwał miasto przez ostatnie trzy lata) i ING Bank Śląski. Ratusz płaci teraz za obsługę kont 60 tys. zł miesięcznie. Pekao SA chciał 85 tys. zł, ING – 95 tys. Citi zaoferował natomiast wyższe niż pozostali oprocentowanie kredytu. Ale ostatecznie miasto uznało, że jest najtańszy.W związku ze zmianą banku zmieniają się numery kont w urzędach. Nowe można poznać w dzielnicach i w Internecie. Ale bank uznał, że to nie wystarczy. W tramwajach i autobusach pojawiły się właśnie ulotki informujące o zmianie kont. W oczy rzuca się logo banku i hasło: „Citi Handlowy – nowy bank obsługujący rachunki m.st. Warszawy. Dla nas liczy się Warszawa”. Obok herb miasta.

Pozostało 84% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!