Jak pracowniczy wymiar CSR wygląda w polskich firmach, gdzie jest największe pole do poprawy? Jak równoważyć interes biznesowy, np. potrzebę elastyczności zatrudnienia z potrzebami ludzi, którzy wolą stabilne formy zatrudnienia? Odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy debaty „CSR ważny nie tylko dla młodych".
Z badań firm doradczych wynika, że to głównie młode pokolenia, które już niedługo zdominują rynek pracy, zwracają uwagę na odpowiedzialność społeczną firm. Nasza debata pokazała jednak, że CSR jest ważny dla wszystkich generacji.
Społeczna odpowiedzialność biznesu obejmuje kwestie istotne dla wszystkich pracowników: zapobieganie dyskryminacji, dbałość o wysokie standardy zarządzania ludźmi i uwzględnianie ich potrzeb i życiowych ról.
Efekt demografii
– Osoby młode są bardziej niż pozostałe pokolenia zaangażowane w różne akcje prośrodowiskowe, w aktywizm, a na co dzień zwracają uwagę na to, co kupują – wynika z badania wspólnie przeprowadzonego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i ARC Rynek i Opinia – mówił Tadeusz Joniewicz, menedżer ds. zarządzania wiedzą Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Jak dodał, wskaźniki demograficzne pokazują, że przybywa i będzie przybywać osób starszych, którymi trzeba się będzie opiekować. Pracodawcy powinni więc myśleć o tych pracownikach, którzy zajmują się – i to czasami przez długie lata – swoimi sędziwymi rodzicami. Dla rodziców małych dzieci ułatwienia w polskim prawie pracy już są. – Nasze ogólnopolskie badania prowadzone wspólnie z Santander Bank Polska i firmą Henkel Polska pokazały, że wsparcie pracowników w sile wieku obarczonych obowiązkami opiekuńczymi wobec swoich rodziców jest potrzebne i potrzeba ta będzie rosła. Dotąd odpowiedzialne firmy skupiały się głównie na dodatkowych ułatwieniach adresowanych do rodziców opiekujących się małymi dziećmi – ocenił Tadeusz Joniewicz.