Reklama

Promocja gospodarki wspiera polski eksport

W rozwijaniu ekspansji eksportowej polskich firm ważną rolę odgrywa promocja gospodarcza.

Publikacja: 04.03.2016 16:27

Promocja gospodarki wspiera polski eksport

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Z jednej strony, ma pokazać potencjał ekonomiczny Polski i ofertę polskiej gospodarki. Z drugiej - przeciera szlaki dla przedsiębiorców. - Eksport jest gałęzią, która ma strategiczne znaczenie dla każdej gospodarki. Dlatego też na całym świecie działalność eksportowa jest wspierana z najwyższego poziomu i w ramach środków publicznych – twierdzi Robert Antczak, dyrektor Sprzedaży Produktów Bankowości Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

Działania promocyjne realizowane przez państwo do tej pory koncentrowane była na rynkach o dużym potencjale. Należą do nich Kanada, Brazylia, Algieria, Turcja, Kazachstan, Meksyk oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie. Duże znaczenie ma program Go Africa, podobnie jak mający ułatwiać wstęp na rynek chiński program Go China.

W ubiegłym roku różnego rodzaju przedsięwzięcia promujące polską gospodarkę oraz ofertę eksportową polskich firm realizowały ponadto wydziały promocji handlu i inwestycji działające przy polskich ambasadach i konsulatach generalnych. Ważnym elementem wsparcia okazały się działania przedstawicieli polskich władz na szczeblu międzyrządowym oraz inicjatywy resortu gospodarki mające popularyzować wśród polskich przedsiębiorców możliwości i korzyści płynące z zagranicznej ekspansji. Pomagały one także we nawiązywaniu bezpośrednich kontaktów z potencjalnymi kontrahentami za granicą.

Efekty promocji gospodarczej widać w poprawiających się wynikach polskiego eksportu. W 2014 roku jego wartość na rynkach krajów, na których realizowane były programy promocji ogólnej, wyniosła 5,8 mld euro i wzrosła w porównaniu z poziomem z 2012 roku o 17,2 proc. Z kolei udział tych krajów w polskim eksporcie wzrósł z 3,46 proc. w 2012 roku do 3,57 proc. w 2014. Największy wzrost eksportu odnotowano w przypadku Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ponad 2,5-krotnie) i Kanady (o przeszło jedna trzecią). Zwiększyła się również liczba polskich firm eksportujących towary na wszystkie rynki objęte programami promocji ogólnej – o 19,6 proc. z 5242 eksporterów w 2012 roku do 6268 w roku 2014. Przykładowo działania promocyjne przyczyniły się do wzrostu eksportu polskiej branży meblarskiej o jedną czwartą, a w przypadku eksportu mebli do Wlk. Brytanii – o 43 proc.

Promocja gospodarcza może także dotyczyć regionów dotąd mało przez polskie firmy eksploatowanych. W grudniu ub. roku ruszył program Go Arctic. Będzie zachęcać polskie firmy do eksportu i inwestycji w takich krajach jak Dania, Finlandia, Islandia, Kanada, Norwegia czy Szwecja. Ma on tam promować polskie firmy działające w sektorze ochrony środowiska i branżach high-tech, innowacyjne rozwiązania stosowane w branży energetycznej a także przykłady zaawansowanych procesów przemysłowych. - Polscy przedsiębiorcy mieliby szanse rozwoju także w branżach jak ochrona środowiska, poszukiwania geologiczne, dostawy sprzętu dla górnictwa,  budownictwo czy branża spożywcza – twierdzi – twierdzi Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Reklama
Reklama

W promowaniu polskich eksporterów szczególna role odgrywa dyplomacja ekonomiczna. Przykładowo na rynkach jak Chiny dyplomatyczne przetarcie gospodarczych szlaków będzie szczególnie ważne. Polityczny parasol uwiarygadnia bowiem firmę i ułatwia zdobycie kontraktów. Według Piotra Dylaka, dyrektora ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK, mamy w Polsce co najmniej kilka branż, które są bardzo mocne i które torują drogę innym specjalnościom. - Niestety te procesy wymagają czasu i różnorodnych projektów promocyjnych. Dyplomacja ekonomiczna ma tu olbrzymie znaczenie. W przypadku niektórych rynków jest wręcz nieodzowna – twierdzi Dylak. Przykładem są rynki arabskie, gdzie lokalni przedsiębiorcy zawsze szukają potwierdzenia wiarygodności potencjalnych kontrahentów. Spotkania przedstawicieli rządów pełną funkcję wspierającą i pomagają budować zaufanie przedsiębiorców do biznesu spoza rodzimego rynku i kręgu kulturowego.

Eksperci BZ WBK zaznaczają, że zewnętrzne mechanizmy promocji nie będą skuteczne, jeśli firmy same nie będą mieć naturalnej skłonności do aktywnego szukania szans na zwiększanie zagranicznej ekspansji. - W Polsce nadal jest przestrzeń do poprawy. Na naszych konferencjach Programu Rozwoju Eksportu staramy się zachęcać firmy, aby wykorzystywały istniejące narzędzia. Są środki unijne, branżowe programy promocji, dofinansowania uczestnictwa w misjach i targach. Takie działania często zamieniają się w znajomości, relacje a wreszcie w kontrakty – twierdzi Antczak.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Patronat Rzeczpospolitej
Odporny transport wyzwaniem dla integracji i rozwoju
Patronat Rzeczpospolitej
Kluczowa ciągłość działania infrastruktury krytycznej
Wydarzenia Gospodarcze
Inwestycje: Polska między optymizmem a wyzwaniami
Wydarzenia Gospodarcze
Nowa przestrzeń dialogu o zdrowiu najmłodszych: debiut Forum Zdrowia Dzieci w Katowicach
Wydarzenia Gospodarcze
Sama emerytura nie zapewni spokojnej starości
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama