Reklama

Szansa dla firm na wymianę doświadczeń i zdobycie wiedzy

Rusza piąta już edycja Programu Rozwoju Eksportu. To kolejna okazja dla kilkuset eksporterów na zapoznanie się z aktualną ofertą instytucji wspierających eksport, znalezienie kontrahentów i doradztwo.

Aktualizacja: 03.04.2017 21:18 Publikacja: 03.04.2017 20:50

W 12 regionalnych spotkaniach IV edycji PRE wzięli udział przedstawiciele 204 firm.

W 12 regionalnych spotkaniach IV edycji PRE wzięli udział przedstawiciele 204 firm.

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik

Program Rozwoju Eksportu to proeksportowa inicjatywa, która mocno wpisała się już w działania zwiększające polski eksport. Niezmiennie potrzebuje on zarówno wzrostu, jak i dywersyfikacji, bo głównym jego odbiorcą pozostają kraje rozwinięte (86,2 proc, w tym Unia Europejska – 79,7 proc.). Dlatego Bank Zachodni WBK wraz z partnerami, którymi są wywiadownia gospodarcza Bisnode, firma doradcza KPMG i Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, już po raz piąty zaprasza na spotkania przedsiębiorców, którzy szans na rozwój swego biznesu upatrują na zagranicznych rynkach.

Podczas spotkań w największych miastach odbędą się konferencje, warsztaty oraz wirtualne i tradycyjne misje handlowe. Przedsiębiorcy pozyskają nie tylko wiedzę, ale i niejedną szansę na znalezienie zagranicznego kontrahenta. – Formuła spotkań ewoluuje. W V edycji część wydarzeń będzie sprofilowana pod kątem konkretnych rynków albo branż. Taka koncepcja pozwala wnikliwiej omówić pewne tematy, skoncentrować się na specyficznych aspektach, ważnych dla danej grupy firm – mówi Aleksander Korsak, dyrektor Departamentu Rozwoju Strategicznego i Współpracy Międzynarodowej w BZ WBK. Przykładowo pierwsze spotkanie, w Szczecinie zostanie poświęcone rynkowi chińskiemu, a dwa kolejne (w Poznaniu i Łodzi) Wielkiej Brytanii, co może być interesujące w kontekście wyjścia tego kraju z Unii Europejskiej. Na temat Brexitu wypowiedzą się m.in. goście specjalni: Rohitesh Dhawan, dyrektor Global Sales and Markets at the Global Brexit Centre of Excellence w KPMG International, i Magdalena Crosa z banku Santander z Wielkiej Brytanii.

W bieżącej edycji programu, tak jak i w poprzednich, przedsiębiorcy będą mogli wymienić się doświadczeniami.

Oprócz ekspertów uczestnicy spotkań będą mogli podyskutować z tzw. ambasadorami eksportu – przedstawicielami firm, które już odniosły sukcesy za granicą, np. w Poznaniu o swych doświadczeniach opowie Paweł Mess, dyrektor zarządzający w One Money Mail.

Szukanie kontrahenta

Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu w BZ WBK, podkreśla, że jeśli chodzi o największe obawy firm w ekspansji, to w wielu rozmowach i ankietach prowadzonych podczas poprzednich czterech edycji kluczowym wyzwaniem było poszukiwanie zagranicznych kontrahentów. – Rzetelne rozpoznanie potencjału nowego rynku, planowanie ekspansji, jej finansowanie i dobra organizacja są niezbędne. Ale sprzedaży i realnego biznesu nie będzie, jeśli po drugiej stronie nie znajdzie się importer, który chce kupić towary czy usługi polskiego eksportera. Teraz nieco więcej pomówimy o tym newralgicznym aspekcie eksportu – zapowiada Dylak.

Reklama
Reklama

O znajdowaniu kontrahentów mówiono też podczas poprzedniej edycji programu. Doświadczenia firm są różne. – Najczęściej wchodzimy na nowe rynki poprzez naszych polskich partnerów, którzy zakładają fabrykę w innym kraju. My nadal dostarczamy im opakowania, ale już za granicę – mówił Rafał Czwojdziński, prezes Grupy Technopol produkującej opakowania.

– Eksportem zajmujemy się od 1,5 roku. W tym czasie weszliśmy do 34 krajów. Większość naszych klientów zdobywamy na targach, m.in. na największych targach zegarków w szwajcarskiej Bazylei – tłumaczył Piotr Kulesz, international key account manager w firmie R2 TRADE będącej dystrybutorem markowych zegarków, a także oferującej biżuterię.

Będą misje

W poprzednich edycjach PRE odbyło się kilka misji handlowych, np. w misji do Hiszpanii wzięły udział firmy z branży spożywczej. Bank umożliwił im spotkania z lokalnymi importerami – regionalnymi oraz ogólnokrajowymi hiszpańskimi sieciami handlowymi. Podczas trzydniowego pobytu przedsiębiorcy brali udział w grupowych sesjach B2B, odbyli indywidualne spotkania, a także odwiedzili największy w Hiszpanii targ spożywczy.

W 2017 r. bank planuje misje gospodarcze m.in. do Meksyku, Kolumbii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Jako partner merytoryczny wyjazdowej misji handlowej towarzyszącej wizycie prezydenta Andrzeja Dudy w Meksyku zaprasza na wydarzenie wszystkie firmy zainteresowane rynkiem meksykańskim. Podczas misji, która potrwa od 22 do 26 kwietnia br., odbędzie się Polsko-Meksykańskie Forum Biznesowe oraz spotkania B2B z potencjalnymi kontrahentami. Zgłoszenia na misje do Meksyku można przesyłać do 7 kwietnia br. na adres: id@bzwbk.pl. Jej organizatorzy – Ministerstwo Rozwoju, Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIiH) i Krajowa Izba Gospodarcza – zachęcają też do udziału w seminarium, podczas którego zostaną omówione zagadnienia dotyczące współpracy z Meksykiem. Odbędzie się ono 10 kwietnia br. w siedzibie PAIiH.

V edycja Programu Rozwoju Eksportu to także 12 spotkań regionalnych. Więcej na mapce powyżej.

Opinie

Tomasz Pisula | prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu

Reklama
Reklama

Czyim zadaniem jest wspieranie firm, które chcą eksportować? W Polsce istniało kilka instytucji wspierających eksporterów w ekspansji zagranicznej. Ich działania nie były zintegrowane, na co firmy od dawna zwracały uwagę. Odpowiedzią na skomplikowany system wsparcia było powstanie Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Dziś wszystkie instytucje afiliowane przy PFR realnie współpracują, a eksporterzy dostają gotowy pakiet wsparcia. Polska Agencja Inwestycji i Handlu jest dla wielu eksporterów pierwszym kontaktem w grupie PFR. To tutaj pomagamy firmom w strategii ekspansji, wyborze i poznaniu rynków, znalezieniu kontrahentów czy doborze opcji wsparcia finansowego, oferowanego przez pozostałe spółki z grupy PFR. Agencja koordynuje wszystkie instrumenty operacyjne, misje gospodarcze, targi czy programy dedykowane poszczególnym rynkom lub branżom. Do tego niezbędni są eksperci na miejscu, czyli Zagraniczne Biura Handlowe. W ostatnich miesiącach takie biura powstały w Ho Chi Minh City, Nairobi, Szanghaju, Singapurze, Teheranie i San Francisco.

Michael McCarthy | wiceprezes Banku Zachodniego WBK

Otwarcie jubileuszowej edycji Programu Rozwoju Eksportu (PRE) jest dla nas symbolicznym momentem: po czterech edycjach projektu możemy z dumą powiedzieć, że spotkał się on z ogromnym zainteresowaniem i że jest doceniany. Mam głębokie przekonanie, że wynika to z faktu, że otwierając program, trafiliśmy w realną potrzebę polskich firm. Nie ma już chyba w Polsce korporacji, która nadal wątpiłaby, że eksportować warto. Co więcej, obserwując gości naszych spotkań, widzę, że jest coraz mniej firm, które nie mają na agendzie decyzji o wyjściu na nowe rynki. Bardzo wiele decyzję już podjęło i teraz jest na etapie realnych działań biznesowych. Tu po raz kolejny eksporterzy mogą liczyć na Bank Zachodni WBK i partnerów merytorycznych PRE. Piąta edycja programu koncentrować się będzie wokół tematu rozpoznawania i wykorzystania narzędzi, które pozwalają skutecznie znajdować zagranicznych kontrahentów. Mamy nadzieję, że uczestnicy spotkań, po rozpoznaniu istniejących możliwości, zdecydują się na wykorzystanie wszystkich dostępnych rozwiązań, a ci, którzy pojadą z nami na misje lub wezmą udział w wirtualnych spotkaniach B2B, podpiszą dzięki nam w najbliższych miesiącach niejeden kontrakt. Tego życzę uczestnikom PRE, ale też sobie i całemu Bankowi Zachodniemu WBK, który wspiera i będzie wspierał klientów korporacyjnych w rozwoju.

Zgłoszenie udziału

Firmy zainteresowane uczestnictwem w spotkaniach regionalnych V edycji Programu Rozwoju Eksportu mogą przesyłać zgłoszenia mailem na adres: finansowanie.handlu@bzwbk.pl. W tytule należy wpisać „Zgłoszenie PRE" oraz podać nazwę miasta. Liczba miejsc ograniczona. Ze względu na charakter wydarzeń organizatorzy zastrzegają sobie prawo do ustalenia ostatecznej listy uczestników.

Patronat Rzeczpospolitej
Odporny transport wyzwaniem dla integracji i rozwoju
Patronat Rzeczpospolitej
Kluczowa ciągłość działania infrastruktury krytycznej
Wydarzenia Gospodarcze
Inwestycje: Polska między optymizmem a wyzwaniami
Wydarzenia Gospodarcze
Nowa przestrzeń dialogu o zdrowiu najmłodszych: debiut Forum Zdrowia Dzieci w Katowicach
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Wydarzenia Gospodarcze
Sama emerytura nie zapewni spokojnej starości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama