Program Rozwoju Eksportu to proeksportowa inicjatywa, która mocno wpisała się już w działania zwiększające polski eksport. Niezmiennie potrzebuje on zarówno wzrostu, jak i dywersyfikacji, bo głównym jego odbiorcą pozostają kraje rozwinięte (86,2 proc, w tym Unia Europejska – 79,7 proc.). Dlatego Bank Zachodni WBK wraz z partnerami, którymi są wywiadownia gospodarcza Bisnode, firma doradcza KPMG i Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, już po raz piąty zaprasza na spotkania przedsiębiorców, którzy szans na rozwój swego biznesu upatrują na zagranicznych rynkach.
Podczas spotkań w największych miastach odbędą się konferencje, warsztaty oraz wirtualne i tradycyjne misje handlowe. Przedsiębiorcy pozyskają nie tylko wiedzę, ale i niejedną szansę na znalezienie zagranicznego kontrahenta. – Formuła spotkań ewoluuje. W V edycji część wydarzeń będzie sprofilowana pod kątem konkretnych rynków albo branż. Taka koncepcja pozwala wnikliwiej omówić pewne tematy, skoncentrować się na specyficznych aspektach, ważnych dla danej grupy firm – mówi Aleksander Korsak, dyrektor Departamentu Rozwoju Strategicznego i Współpracy Międzynarodowej w BZ WBK. Przykładowo pierwsze spotkanie, w Szczecinie zostanie poświęcone rynkowi chińskiemu, a dwa kolejne (w Poznaniu i Łodzi) Wielkiej Brytanii, co może być interesujące w kontekście wyjścia tego kraju z Unii Europejskiej. Na temat Brexitu wypowiedzą się m.in. goście specjalni: Rohitesh Dhawan, dyrektor Global Sales and Markets at the Global Brexit Centre of Excellence w KPMG International, i Magdalena Crosa z banku Santander z Wielkiej Brytanii.
W bieżącej edycji programu, tak jak i w poprzednich, przedsiębiorcy będą mogli wymienić się doświadczeniami.
Oprócz ekspertów uczestnicy spotkań będą mogli podyskutować z tzw. ambasadorami eksportu – przedstawicielami firm, które już odniosły sukcesy za granicą, np. w Poznaniu o swych doświadczeniach opowie Paweł Mess, dyrektor zarządzający w One Money Mail.
Szukanie kontrahenta
Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu w BZ WBK, podkreśla, że jeśli chodzi o największe obawy firm w ekspansji, to w wielu rozmowach i ankietach prowadzonych podczas poprzednich czterech edycji kluczowym wyzwaniem było poszukiwanie zagranicznych kontrahentów. – Rzetelne rozpoznanie potencjału nowego rynku, planowanie ekspansji, jej finansowanie i dobra organizacja są niezbędne. Ale sprzedaży i realnego biznesu nie będzie, jeśli po drugiej stronie nie znajdzie się importer, który chce kupić towary czy usługi polskiego eksportera. Teraz nieco więcej pomówimy o tym newralgicznym aspekcie eksportu – zapowiada Dylak.