Reklama

Afryka przyciąga eksporterów i inwestorów

Jedne z najbardziej obiecujących obecnie gospodarek rozwijają się w Afryce. Szybki wzrost gospodarczy i ogromny potencjał rynku daje szansę za duże zyski zarówno inwestującym tam firmom jak i eksporterom.

Publikacja: 21.12.2015 16:11

Afryka przyciąga eksporterów i inwestorów

Foto: materiały prasowe

- Afryka cały czas jest przed rozkwitem gospodarczym i warto rozglądać się tam za szansami biznesowymi, tak jak robią to już kraje zachodnie – twierdzi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK.

W ubiegłym roku dynamika eksportu do Afryki wynosiła 114,6 proc., podczas gdy do Europy 105,1 proc. Ponad połowa polskiego eksportu na kontynent afrykański wysyłana jest do Afryki Północnej. Polskie wyroby trafiają do Algierii, Egiptu, Libii, Maroka, Sudanu i Tunezji. Do Maroka, gdzie sprzedajemy m.in. siarkę i węgiel, sprzęt AGD, tworzywa sztuczne i pszenicę, eksport w ub. roku wzrósł o blisko połowę.

Państwa rejonu północnego są także ważnym kontrahentem dla polskich eksporterów zbóż. Maroko i Egipt znajdują się w gronie pięciu najważniejszych odbiorców polskich ziaren zbóż. W ubiegłym roku do tych rajów trafiała przeszło jedna dziesiąta całego wywozu zbóż z Polski.

Polska żywność ma szansę zbytu niemal na całym kontynencie. Dla producentów wyrobów mleczarskich liczy się zwłaszcza Algieria (jest m.in. jednym z największych odbiorców polskiego zagęszczanego mleka), Egipt, Republika Południowej Afryki, Nigeria i Maroko. Polskie jabłka mają duże szanse m.in. w Egipcie, Maroku i Algierii. Wieprzowina i drób – w RPA.

Perspektywy dla polskich eksporterów niesie szybki wzrost gospodarczy Afryki. Sześć z dziesięciu najszybciej rozwijających się gospodarek to kraje afrykańskie. Wzrost gospodarczy w Afryce jest wyższy niż we Wschodniej Azji, włączając Japonię. Według ekspertów BZ WBK, polscy przedsiębiorcy szykując się do ekspansji powinni jednak bardzo gruntownie analizować informacje o poszczególnych krajach, by znaleźć dla siebie odpowiednie miejsce. - Afryka jest ogromnym kontynentem i jej kraje są bardzo różne pod względem poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego – zaznacza Dylak. Przykładowo w krajach, które bardzo mocno inwestują w infrastrukturę drogową, energetyczną i technologie informacyjne, mogłyby z powodzeniem odnaleźć się polskie firmy produkujące komponenty czy rozwiązania dla tych sektorów. - Są też kraje, które nadal potrzebują różnych prostych urządzeń dla podstawowych czynności dnia codziennego czy sprzętów umożliwiających uprawę ziemi – dodaje Dylak.

Reklama
Reklama

Atutem kontynentu jest młody wiek jego mieszkańców. Afryka ma także szybko rosnącą klasę średnią: według Banku Światowego, około 60 milionów mieszkańców tego kontynentu ma roczny przychód na poziomie 3 tys. dolarów. W tym roku ich liczba wzrośnie do ok. 100 milionów.

Afryka jest także interesująca dla polskich inwestorów. W zachodniej części kontynentu obiecujący jest m.in. Senegal którym interesuje się grupa kilkudziesięciu polskich spółek. Grupa Azoty kupiła tam udziały w firmie posiadającej koncesję na eksploatację złóż fosforytów, które potem będzie mogła przetwarzać i sprzedawać, budując lokalny rynek. A to dopiero początek. Senegal ma być przyczółkiem, z którego będzie można prowadzić ekspansję, także eksportową na inne afrykańskie rynki. Z kolei wschodnia część Afryki może przyciągać dobrze rozwiniętą infrastrukturą, a także wysokim odsetkiem absolwentów wyższych studiów kształconych na 60 tamtejszych uniwersytetach.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Wydarzenia Gospodarcze
Rolnictwo w obliczu nowych wyzwań
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Wydarzenia Gospodarcze
Startuje Agro Show – największe targi rolnicze w Europie
Wydarzenia Gospodarcze
Siła budownictwa w polskiej gospodarce
Wydarzenia Gospodarcze
Szukajmy przyczyn, nie skutków. Kiedy profilaktyka wkracza na pierwszy plan?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Wydarzenia Gospodarcze
Rola uczelni w rozwoju AI dla strategicznych potrzeb państwa
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama