Reklama

Gry komputerowe na przetarcie szlaków

W polskim eksporcie coraz większego znaczenia nabiera sektor nowoczesnych technologii. Ma się przyczyniać do umocnienia pozycji naszego kraju w globalnej sprzedaży towarów i usług.

Publikacja: 27.03.2017 20:11

Producenci gier komputerowych często stawiani są za wzór udanej ekspansji polskich firm.

Producenci gier komputerowych często stawiani są za wzór udanej ekspansji polskich firm.

Foto: shutterstock

Jak twierdzą eksperci Banku Zachodniego WBK, gospodarki oparte na wiedzy i technologiach informacyjnych będą jedynymi liczącymi się w świecie w perspektywie kolejnych lat.

Polscy eksporterzy z sektora nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) rozwijają ekspansję głównie w Niemczech i innych krajach Europy Zachodniej, a także w USA.

Na trudnym rynku amerykańskim mamy nawet dobre przykłady. Należy do nich np. polska spółka Medicalgorithmics, która wypromowała w USA PocketEKG: mobilne urządzenie, które rejestruje pracę serca pacjenta, wykrywa nieprawidłowości i informuje o nich lekarza. Ale ekspansja, jak i rozwój sektora w Polsce pozostaje dużym wyzwaniem: z jednej strony, posiadamy atut potencjału ludzkiego – informatyków, programistów i inżynierów, którzy z powodzeniem mogą konkurować na światowych rynkach. Z drugiej, rozwój branży w Polsce zaczął się zbyt późno. Gdy na świecie technologie informacyjne zaczynały się rozwijać kilka dekad temu, znajdowaliśmy się w zupełnie innym miejscu. A gdy w końcu zaczęliśmy, USA, Izrael i kraje Europy Zachodniej były ze swoim oprogramowaniem i innymi rozwiązaniami dla sektora na etapie rozwiniętej ekspansji zagranicznej. W rezultacie polskim przedsiębiorcom nie jest łatwo konkurować na obcych rynkach z firmami, które są tam obecne od lat.

Zdaniem Piotra Dylaka, dyrektora ds. finansowania handlu BZ WBK, jak na razie spektakularnych sukcesów eksportowych w sektorze nowych technologii wciąż nam brakuje. W Global Innovation Index 2016 Polska zajęła dopiero 39. miejsce, wyprzedziły nas m.in. kraje nadbałtyckie, Bułgaria czy Słowacja.

– Najbardziej znanym przykładem polskiego sukcesu w tym zakresie są chyba gry komputerowe. Producenci takich hitów jak Wiedźmin czy This War of Mine pokazali, że nietuzinkowe pomysły potrafią się naprawdę świetnie sprzedać na wymagających rynkach – mówi Dylak.

Reklama
Reklama

Gdzie zatem powinniśmy szukać szans? Pierwszym wyzwaniem dla wielu startupów jest znalezienie inwestora, który podejmie ryzyko i na samym początku sfinansuje komercjalizację pomysłu. Z pomocą mogą przyjść np. fundusze venture capital.

– Ekspansja na wymagające rynki wymaga również albo znalezienia strategicznego partnera, który zapewni dystrybucję, albo dużych nakładów na promocję i marketing – dodaje Dylak. Kolejnym źródłem wsparcia mogą być fundusze unijne. Nowa perspektywa finansowa 2014–2020 zapewnia duże nakłady na dofinansowanie innowacji, a jednym z jej głównych adresatów jest sektor ICT.

Z pomocą branży powinno przyjść także państwo, np. poprzez odpowiednie działania promocyjne. Niektóre kraje nas zaszufladkowały, kojarząc np. z towarami rolno-spożywczymi. Trzeba tymczasem pokazywać te firmy, które mogą zmienić wizerunek kraju na danym rynku. Branża nowoczesnych technologii może tego dokonać: jeśli 10 lat temu rozwiązania dotyczące cyfrowej gospodarki były kopiami tego, co już zastosowano na Zachodzie, to w ostatnich kilku latach obserwujemy dynamiczny wzrost rozwiązań software'owych opracowanych w Polsce.

Do tego wszystkiego potrzebne są jednak zmiany w prawie, które ułatwiłyby firmom zwiększanie nakładów na działalność innowacyjną. Ważne będzie także szukanie nowych rynków, np. w krajach rozwijających się, gdzie możemy być bardziej konkurencyjni. Przykładowo polskimi rozwiązaniami z zakresu nowoczesnych technologii są zainteresowani Wietnamczycy, polski sektor ICT ma także szanse udanej ekspansji m.in. w Indiach.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google'em, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Patronat Rzeczpospolitej
Odporny transport wyzwaniem dla integracji i rozwoju
Patronat Rzeczpospolitej
Kluczowa ciągłość działania infrastruktury krytycznej
Wydarzenia Gospodarcze
Inwestycje: Polska między optymizmem a wyzwaniami
Wydarzenia Gospodarcze
Nowa przestrzeń dialogu o zdrowiu najmłodszych: debiut Forum Zdrowia Dzieci w Katowicach
Wydarzenia Gospodarcze
Sama emerytura nie zapewni spokojnej starości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama