Spór konsumencki załatwimy przez sieć

Polscy konsumenci spierający się ze sklepami internetowymi mają do dyspozycji nowe narzędzie do załatwiania tych spraw.

Aktualizacja: 23.02.2018 13:53 Publikacja: 23.02.2018 07:52

Spór konsumencki załatwimy przez sieć

Foto: Adobe Stock

Na początku lutego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpisał Izbę Gospodarki Elektronicznej na listę uprawnionych do postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów. Izba będzie prowadziła misję mediacyjną z pomocą strony internetowej www.mediacjeizby.pl.

Przedstawiciele izby przyznają, że do uruchomienia tej platformy skłoniła ich skala handlu w internecie (także elektroniką użytkową), a co za tym idzie – rosnąca liczba sporów konsumenckich. Postępowanie sądowe w tych sprawach może być długie i kosztowne.

– Wejście ze sporem na drogę sądową powinno być ostatecznością – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby, zachęcając do korzystania z nowej platformy.

Narzędzie to ma zapewnić szybkie rozwiązanie sporu konsumenta ze sklepem online. Chodzi o spory wynikłe z umów sprzedaży np. sprzętu RTV i AGD, sprzętu komputerowego, telefonicznego, fotograficznego, sportowego, gier komputerowych, produktów elektronicznych, narzędzi, nawigacji i sprzętu GPS. Tą drogą można też załatwiać spory o świadczenie niektórych usług związanych z branżą elektroniczną, m.in.: transportu, montażu i instalacji sprzętu RTV i AGD. Dotyczy to sporów z przedsiębiorcami zrzeszonymi w Izbie. Jest ich obecnie 120, to głównie sklepy internetowe.

– Postępowanie mediacyjne trwa około 90 dni od dnia złożenia skargi – zapewnia radca prawny Robert Sowiński, koordynator zespołu mediatorów współpracujących z Izbą. Dodaje, że opłata za korzystanie z platformy jest symboliczna i wynosi zaledwie 20 zł.

Twórcy mediacyjnego portalu przyznają, że wzorowali się na działającym od 2016 r. podobnym narzędziu internetowym na stronie Komisji Europejskiej. Dotychczas za jego pośrednictwem konsumenci z różnych krajów europejskich złożyli 1076 skarg przeciwko polskim sklepom online. Tą samą drogą polscy konsumenci skierowali 1556 skarg na sklepy polskie i innych krajów Unii.

Na początku lutego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpisał Izbę Gospodarki Elektronicznej na listę uprawnionych do postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów. Izba będzie prowadziła misję mediacyjną z pomocą strony internetowej www.mediacjeizby.pl.

Przedstawiciele izby przyznają, że do uruchomienia tej platformy skłoniła ich skala handlu w internecie (także elektroniką użytkową), a co za tym idzie – rosnąca liczba sporów konsumenckich. Postępowanie sądowe w tych sprawach może być długie i kosztowne.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów