Na początku lutego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpisał Izbę Gospodarki Elektronicznej na listę uprawnionych do postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów. Izba będzie prowadziła misję mediacyjną z pomocą strony internetowej www.mediacjeizby.pl.
Przedstawiciele izby przyznają, że do uruchomienia tej platformy skłoniła ich skala handlu w internecie (także elektroniką użytkową), a co za tym idzie – rosnąca liczba sporów konsumenckich. Postępowanie sądowe w tych sprawach może być długie i kosztowne.
– Wejście ze sporem na drogę sądową powinno być ostatecznością – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby, zachęcając do korzystania z nowej platformy.
Narzędzie to ma zapewnić szybkie rozwiązanie sporu konsumenta ze sklepem online. Chodzi o spory wynikłe z umów sprzedaży np. sprzętu RTV i AGD, sprzętu komputerowego, telefonicznego, fotograficznego, sportowego, gier komputerowych, produktów elektronicznych, narzędzi, nawigacji i sprzętu GPS. Tą drogą można też załatwiać spory o świadczenie niektórych usług związanych z branżą elektroniczną, m.in.: transportu, montażu i instalacji sprzętu RTV i AGD. Dotyczy to sporów z przedsiębiorcami zrzeszonymi w Izbie. Jest ich obecnie 120, to głównie sklepy internetowe.
– Postępowanie mediacyjne trwa około 90 dni od dnia złożenia skargi – zapewnia radca prawny Robert Sowiński, koordynator zespołu mediatorów współpracujących z Izbą. Dodaje, że opłata za korzystanie z platformy jest symboliczna i wynosi zaledwie 20 zł.