Reklama

Rodzic załatwi więcej formalności przez Internet - nowe prawo wchodzi w życie

Już wkrótce nowo narodzone dziecko będzie można zgłosić online do urzędu stanu cywilnego.

Publikacja: 24.04.2018 19:31

Rodzic załatwi więcej formalności przez Internet - nowe prawo wchodzi w życie

Foto: adobestock

Nie wychodząc z domu, będzie można załatwić niektóre formalności urzędowe. Dotyczy to m.in. rejestracji nowo narodzonego dziecka oraz zaświadczeń o meldunku. W środę wchodzą w życie nowe przepisy.

Chodzi o nowelizację z 1 marca 2018 r. trzech ustaw: o ewidencji ludności; informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz prawa o aktach stanu cywilnego. Część jej przepisów wejdzie w życie 1 czerwca.

Rejestracja dziecka za pomocą myszki

– Dzięki nowym przepisom rodzice noworodka będą mieli wybór. Mogą zgłosić fakt urodzenia dziecka osobiście w urzędzie albo przez internet. W dużych miastach nie powinno być z tym problemu. Jesteśmy do tego przygotowani. Korzystamy ze skrzynek e-PUAP. Problemy mogą się pojawić w małych miejscowościach, gdzie informatycy mają dyżury i to oni obsługują skrzynki e-PUAP, a nie urzędnicy – tłumaczy Karol Lipiński, wiceprezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Urzędników Stanu Cywilnego Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgłosić dziecko będą mogli jednak tylko rodzicie, którzy posiadają profil zaufany lub podpis kwalifikowany – korzystanie z usługi wymaga bowiem urzędowego uwierzytelnienia się.

W formularzu zgłoszenia będzie rubryka z oświadczeniem o wyborze imion noworodka.

Reklama
Reklama

– Przy składaniu wniosku rodzic może zadeklarować, czy chce odpis w formie elektronicznej, czy woli, by został on przesłany tradycyjną pocztą. Odpis aktu będzie można także pobrać osobiście w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie kraju. Akty urodzeń nie mają określonego terminu ważności – wyjaśnia Michał Michalski, sekretarz miasta Radomia.

Zdaniem Ministerstwa Cyfryzacji, autora przepisów, nowe uregulowania odciążą rodziców od konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie stanu cywilnego i poświęcania czasu na czynności urzędowe.

Dziś osobista obecność przynajmniej jednego rodzica w urzędzie stanu cywilnego w celu rejestracji nowo narodzonego dziecka jest wymagana prawem.

Dodatkowo konieczne jest złożenie oświadczenia o wyborze imion dla dziecka. Urzędnik sporządza protokół, który podpisuje zgłaszający rodzic oraz kierownik urzędu stanu cywilnego.

Od 1 czerwca 2018 r. matka lub ojciec będą mogli dokonać zgłoszenia urodzenia dziecka przez internet – o ile mają zarejestrowany profil zaufany lub elektroniczny podpis kwalifikowany. Zgłoszenie, które od razu będzie zawierać oświadczenie o wyborze imion, trafi na skrzynkę urzędu stanu cywilnego i na tej podstawie kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzi akt urodzenia. Rejestracja dziecka online nie jest pierwszą czynnością, którą można wykonać za pośrednictwem internetu. Od pewnego czasu w ten sposób bowiem można już składać wnioski o odpis aktu stanu cywilnego.

W 2017 r. urzędy stanu cywilnego sporządziły 494 tys. aktów urodzenia oraz nadały w 418 tys. przypadków numer PESEL dzieciom urodzonym po 1 grudnia 2016 r.

Reklama
Reklama

Zaświadczenie także z sieci

Od stycznia 2019 r. będzie można także pobierać online zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy.

Tak jak w wypadku zgłoszenia dziecka osoba, która będzie chciała online pobrać zaświadczenie, musi mieć profil zaufania lub podpis kwalifikowany.

– Obecnie nie ma możliwości przesłania zaświadczenia o zameldowaniu elektronicznie za pośrednictwem zaufanego profilu e-PUAP. Mam nadzieję, że przed wejściem w życie nowych przepisów zostaną przygotowane odpowiednie formularze przez ustawodawcę, co pozwoli na świadczenie tej usługi – mówi Michał Michałowski z Urzędu Miasta w Radomiu.

Wydawanie zaświadczeń online będzie kolejnym krokiem w informatyzacji obowiązków meldunkowych. Od 1 stycznia 2018 r. istnieje już bowiem możliwość zameldowania się online, czyli bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Do tej pory skorzystało z tej możliwości 4000 osób.

Szybka informacja o błędach

Nowela przewiduje również, że podmioty mające dostęp do rejestru PESEL będą mogły bezpośrednio informować ministra cyfryzacji o niezgodności danych ze stanem faktycznym. Chodzi m.in. o Narodowy Fundusz Zdrowia lub Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dzięki temu szybciej będzie można usunąć niezgodność tych danych ze stanem faktycznym.

Nowela ma też przyspieszyć aktualizację danych w rejestrze PESEL. ©?

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Nieruchomości
Mała zmiana prawa, która mocno uderzy w patodeweloperkę
Zawody prawnicze
Reforma już rozgrzewa prokuratorów, choć do jej wdrożenia daleka droga
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama