Dane dotyczą 28 instytucji finansowych. Wśród firm świadczących usługi faktoringowe lwią część obrotów, bo 81,5 mld zł, wypracowały podmioty zrzeszone w Polskim Związku Faktorów. Oznacza to wzrost wartości skupionych faktur o ponad 16 proc. rok do roku.
Wynik osiągnięty przez firmy faktoringowe to spore zaskoczenie dla rynku. Ostatnie prognozy przewidywały dynamikę poniżej 10 proc., tymczasem rzeczywiste rezultaty wypracowane przez branżę w trzecim kwartale roku pokazują, że popularność tej usługi finansowej, wciąż słabo zadomowionej w polskich firmach, rośnie zdecydowanie szybciej niż w poprzednich okresach.
– Wynik pokazuje, że polskie firmy skłonne są do korzystania z usług faktoringu w coraz szerszym zakresie. Do usługi przekonują się też nowe podmioty, które dotychczas nie korzystały z takich form finansowania. Wynik całej branży wskazuje na duży potencjał krajowego rynku – podkreśla Stanisław Atanasow, prezes zarządu Crédit Agricole Commercial Finance.
Zdaniem Tomasza Boduszka, prezesa Pragma Faktoring, wyniki wskazują również na duże zapotrzebowanie wśród firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
– Oczywiście prym na rynku polskim wciąż wiodą banki, ale na podstawie cyklicznie podawanych danych możemy zaobserwować rosnące wyniki faktorów pozabankowych. To właśnie efekt możliwości dopasowywania swoich ofert do ciągle zmieniających się wymagań rynku – mówi Tomasz Boduszek.