– To za sprawą „Pięćdziesięciu twarzy Greya" ja, Kate Middleton (księżna Cambridge) i Danielle Lloyd (była Miss Wielkiej Brytanii) jesteśmy w ciąży – obwieściła radośnie na łamach brytyjskiej prasy kolorowej Jennifer Ellison, była topowa modelka i niezbyt spełniona aktorka. Internetowe serwisy plotkarskie żywią się przeciekami z castingu do ekranizacji tej książki. Głównego bohatera może zagrać bożyszcze nastolatek Ryan Gosling, zafascynowaną nim kochankę – Mila Kunis. Ale to jeszcze nic pewnego. Wiadomo natomiast, że na planie parodii „Pięćdziesięciu twarzy Greya" – którą ma być „Straszny film 5" – pojawi się Bestia. Mike Tyson we własnej osobie. Tymczasem w księgarniach zaroiło się od poradników, jak przełożyć techniki ars amandi bohaterów książki na realia przeciętnego małżeństwa.

Trylogia o losach 27–letniego biznesowego magnata i jego kilka lat młodszej kochanki, mających słabość do sznurów i pejczyków, to już niekwestionowana legenda rynku księgarskiego. Na całym świecie sprzedano znacznie ponad 70 mln egzemplarzy książek z tej serii, a prawa do tłumaczenia zakupiły wydawnictwa w 37 krajach. „Pięćdziesiąt twarzy Greya" usunęło w cień nawet dotychczasowego bohatera masowej wyobraźni, Harry'ego Pottera. Wydanie w miękkich okładkach jest najlepiej sprzedającym się paperbackiem w historii. I, przy okazji, biznesową lokomotywą wydawnictwa Random House. Nie pierwszą zresztą, bo w „ofercie" należącej do Bertelsmanna firmy są również tacy producenci bestsellerów, jak John Grisham, Ken Follett, Richard Dawkins czy Kazuo Ishiguro.

Ale najwyraźniej to za mało, by szefowie wydawnictwa czuli się pewnie. Od ubiegłego roku trwają przygotowania do fuzji Random House z innym branżowym gigantem – Penguinem, wydawcą klasyków, od Jane Austen i George'a Orwella począwszy, na Jacku Kerouacu i Stephenie Kingu skończywszy. Połączenie doskonale sprzedających się, ale raczej nieaspirujących do miana klasyki rynkowych przebojów Random House ze stajnią Penguina ma w założeniu stworzyć firmę tak silną, by oparła się wszelkim niekorzystnym tendencjom na rynku.

Więcej w najnowszym numerze Bloomberg Businessweek: http://sklep.rp.pl/sklep/bloomberg_businessweek.php