Włoski operator autostrad musi poprawić ofertę

Włoski operator płatnych autostrad Autostrade per l'Italia (ASPI) musi poprawić ofertę obniżenia stawek, jeśli chce uniknąć utraty tej koncesji - powiedziała minister transportu Paola De Micheli dziennikowi "La Repubblica"

Aktualizacja: 09.01.2020 18:15 Publikacja: 09.01.2020 17:15

Włoski operator autostrad musi poprawić ofertę

Foto: Adobe Stock

ASPI należąca do grupy infrastruktury Atlantia mocno naraziła się rządowi po zawaleniu się wiaduktu autostrady w Genui w sierpniu 2018, gdy zginęły 43 osoby. Rząd uważa, że do katastrofy doszło z powodu zaniedbań w konserwacji wiaduktu, ASPI nie przyznaje się do winy.

Pani minister zapytana czy propozycja ASPI obniżenia stawek myta o 700 mln euro w ramach ugody z władzami wystarczyłaby odparła: Ta propozycja jest niedostateczna. Oczekiwalibyśmy znacznej redukcji stawek bez modyfikowania planu zwiększenia inwestycji w sieć  dróg i w jej utrzymanie - cytuje Reuter.

De Micheli jest pod presją populistycznego Ruchu 5 Gwiazd z koalicji rządowej, który obstaje przy odebraniu koncesji. Centrolewicowy partner w rządzie, Partia Demokratyczna przeciwstawia się temu i argumentuje, że należy renegocjować z operatorem warunki koncesji.

Wypowiedź pani minister dla dziennika świadczy o usztywnianiu stanowiska przez PD, co mogłoby doprowadzić do anulowania koncesji dla Autostrade. Firma argumentuje z kolei, że to mogłoby doprowadzić do jej bankructwa, co zagroziłoby tysiącom miejsc pracy.

- Decyzja o odebraniu koncesji zależy od 2 punktów, prawnego i ekonomicznego. Oba należy rozważyć - powiedziała De Micheli.

PD i trzeci partner w rządzie, centrowa Italia Viva obawiają się, że odebranie koncesji kosztowałoby kilka miliardów euro odszkodowania dla Autostrade, wpędzając skarb państwa w długą batalię sądową i zaszkodziłoby wizerunkowi Włoch w opinii międzynarodowych inwestorów

Dowodem na utrzymywanie się rozdźwięków w rządzie w sprawie koncesji jest powtórzenie  we czwartek przez działaczy Ruchu, że ukaranie Autostrade nie wystarczy, koncesję na autostrady należy odebrać,  a stawki myta obniżyć.

Według informatorów z kół rządowych,  ASPI zaproponowała łącznie 2 mld euro na wyjście z impasu, ale oba ugrupowania, Ruch i PD uznały tę sumę za zbyt małą. - Słynne  2 mld proponowane przez Autostrade jako odszkodowanie oznaczałoby w istocie tylko 700 mln, bo 500 mln poszłoby na odbudowę wiaduktu, a dalsze 800 mln dla regionu Genui, a  rząd uważa te sumy za już przewidziane. 700 mln euro to nie dość, wszyscy w koalicji są zgodni co do tego - powiedział działacz PD.

ASPI należąca do grupy infrastruktury Atlantia mocno naraziła się rządowi po zawaleniu się wiaduktu autostrady w Genui w sierpniu 2018, gdy zginęły 43 osoby. Rząd uważa, że do katastrofy doszło z powodu zaniedbań w konserwacji wiaduktu, ASPI nie przyznaje się do winy.

Pani minister zapytana czy propozycja ASPI obniżenia stawek myta o 700 mln euro w ramach ugody z władzami wystarczyłaby odparła: Ta propozycja jest niedostateczna. Oczekiwalibyśmy znacznej redukcji stawek bez modyfikowania planu zwiększenia inwestycji w sieć  dróg i w jej utrzymanie - cytuje Reuter.

0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Przyspieszą pociągi z Warszawy do Gdańska. Nowy rozkład jazdy na wakacje
Transport
Branża lotnicza bije rekordy. Nie ma wytłumaczenia dla podwyżek cen biletów
Transport
Szczecin straci ważny terminal zbożowy. Transport przejmą Niemcy?
Transport
Airbus cierpi na brak podzespołów. Opóżnią się dostawy
Transport
Na odsprzedaży i leasingu samolotu można też dużo zarobić
Transport
Nowy Jork dociśnie kierowców. Przejazd 5. Aleją droższy od doby postoju pod PKiN