Bombardier bez samolotów cywilnych

Kanadyjski producent taboru szynowego i samolotów sprzedał nierentowny dział samolotów cywilnych, który miał mu zapewnić pomyślność, a doprowadził na skraj bankructwa.

Aktualizacja: 16.02.2020 11:34 Publikacja: 16.02.2020 11:32

Bombardier bez samolotów cywilnych

Foto: Bloomberg

Bombardier sprzedał mniejszościowy udział 33,5 proc. w programie A220 o wcześniejszej nazwie CSeries Airbusowi za 600 mln dolarów i zapowiedział odpis 1,6 mld. Ta transakcja daje Airbusowi udział 75 proc. w programie A220, władze prowincji Quebec będą mieć 25 proc. a Bombardier uniknie dzięki niej dalszych inwestycji kapitałowych ok. 700 mln dolarów. Zmiana struktury własności pozwoli zachować ponad 3,3 tys. miejsc pracy w Quebecu.

Władze prowincji uratowały w 2015 r. od bankructwa firmę z Montrealu inwestując miliard dolarów i oświadczyły, że więcej nie dadzą. Minister gospodarki prowincji Pierre Fitzgibbon poinformował teraz, że Airbus odkupi od nich te 25 proc. 1 stycznia 2026. Rząd centralny jest z kolei pewien, że pożyczka z 2017 r. 372 mln dolarów kanadyjskich (280,59 mln USD) zostanie spłacona, choć nie wiadomo jeszcze przez kogo, Bombardiera czy Airbusa.

Dostęp do artykułu wymaga aktywnej subskrypcji!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Transport
Tańszy przejazd koleją do Niemiec. PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę na Euro 2024
Transport
Drugie podejście Gdyni do agroportu. Chętna KGS. Mamy też odpowiedź Viterry
Transport
Przewoźnicy liczą na ożywienie
Transport
Agroportów nie będzie. Utracona szansa na sukces Polski
Transport
Tomasz Szymczak, prezes lotniska Warszawa-Modlin: Modlin nie dał się zagłodzić