Remont tej strategicznej części magistrali ma pozwolić na dwukrotne zwiększenie jej przepustowości. Poprawi także bezpieczeństwo podróży i zwiększy jej komfort. Przejazd z Mazowsza do Wielkopolski skróci się o kilkanaście minut.
Inwestycja będzie realizowana z nowego instrumentu finansowego UE – Łącząc Europę (CEF). Przeszło 2,6 miliarda złotych przeznaczone zostanie na wymianę 230 kilometrów torowiska, a także przebudowę 10 stacji i przystanków. Po zakończeniu prac pomiędzy Sochaczewem a Swarzędzem będzie w ciągu doby przejeżdżać pół tysiąca pociągów. To dwa razy tyle, ile może tą trasą przejechać obecnie.
Przetarg będzie odbywał się w dwóch etapach: w pierwszym zostaną wybrane firmy, które będą dysponować odpowiednim doświadczeniem, kapitałem i potencjałem do zrealizowania inwestycji. W drugim będą one przedstawiać oferty z ceną, terminem realizacji oraz warunkami gwarancji. - Realizacja tego projektu znacznie poprawi transport kolejowy na trasie Warszawa – Poznań, a pasażerom przyniesie dobre zmiany w postaci nowoczesnych i komfortowych stacji oraz sprawnego i krótszego przejazdu – zapowiada Marcin Mochocki, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji w PLK.
Modernizacja torów pomiędzy Swarzędzem a Sochaczewem jest kolejnym przedsięwzięciem, jakie będzie realizowane w ramach tzw. Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych. Oprócz przebudowy 230 km torów, prace obejmą także modernizację stacji Łowicz, Kutno, Koło, Konin, Podstolice i przystanków: Leonów, Mysłaków, Kutno-Azory i Konin Zachód. W ramach inwestycji PLK wybudują także 2 wiadukty drogowe w Łowiczu i Koninie, które zastąpią przejazdy kolejowo – drogowe. Zmodernizowana zostanie także sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem. Powstaną 3 nowe lokalne centra sterowania ruchem w Łowiczu, Kutnie i Koninie.
Linia kolejowa E20 łącząca Warszawę z Poznaniem to część II Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, która jest najważniejszym i najkrótszym połączeniem krajów Unii Europejskiej z Europą Wschodnią i dalej Azją. To także dogodne połączenie pomiędzy Berlinem i Moskwą, jak i pomiędzy ważnymi ośrodkami gospodarczymi położonymi na przebiegu linii.