Reklama

Intercity ma już pierwszy pociąg Flirt. Stadler-Newag wyprzedza Pesę

Pierwszy pociąg typu Flirt produkowany przez konsorcjum Stadler-Newag trafił do PKP Intercity.

Aktualizacja: 07.11.2015 11:10 Publikacja: 07.11.2015 10:59

Intercity ma już pierwszy pociąg Flirt. Stadler-Newag wyprzedza Pesę

Foto: materiały prasowe

To pierwszy z zamówionych przez przewoźnika 20 składów, jakie mają wozić pasażerów od grudnia tego roku. Ma już zezwolenie na eksploatację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego.

Wszystkie zamówione przez Intercity pociągi są już wyprodukowane. Jak twierdzi Stadler Polska, obecnie trwają ostatnie prace przy pojeździe nr 20. Dwanaście składów przeszło techniczne odbiory końcowe. Odbiory kolejnych odbywają się systematycznie – po dwa w każdym tygodniu.

Wartość projektu to 1,6 miliarda złotych. Umowa, poza dostarczeniem pojazdów, obejmuje również ich serwis przez kolejnych 15 lat. Flirty będą jeździć na liniach: Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia - Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków - Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań).

Składy będą mieć wygodne fotele, indywidualne gniazdka elektryczne, klimatyzację, nowoczesne toalety i przestrzeń barową. Tradycyjne tablice informacyjne zastąpią elektroniczne wyświetlacze, na których będą pojawiać się komunikaty o przebiegu trasy. Dostępny będzie również nowoczesny system informacji pasażerskiej. Wszystkie pociągi zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – będą one wyposażone w specjalne urządzenia ułatwiające wjazd z każdej strony pociągu. Nowy tabor będzie także przystosowany do prędkości 160 kilometrów na godzinę. Do dyspozycji pasażerów będą przedziały pierwszej i drugiej klasy, a także wydzielona przestrzeń barowa.

Flirty to konkurent składów typu Dart, które Intercity zamówiło w bydgoskiej Pesie (także 20 sztuk). Ta ostatnia również ma dostarczyć pociągi przed końcem roku, ale wszystko wskazuje, że spóźni się z realizacją kontraktu. - Taki sam dylemat mieliśmy rok temu z firmą Alstom, dostarczającą Pendolino. Są kroki prawne prowadzące do egzekwowania warunków umowy lub zadośćuczynienia za ich niespełnienie – powiedział w czwartek Rzeczpospolitej Jakub Karnowski, prezes PKP SA. Niewykluczone, że Intercity zgodzi się na przesunięcie dostaw Dartów, ale pod warunkiem obniżenia ich ceny. Niedotrzymanie grudniowego terminu przekazania pociągów skutkuje bowiem utratą 570 mln złotych unijnej dotacji przyznanej na realizację projektu.

Reklama
Reklama

Dostawy zarówno Flirtów jak i Dartów to efekt wartego ponad 5 miliardów złotych programu wymiany taboru w PKP Intercity. Dzięki niemu do końca roku większość pociągów będzie nowych lub zmodernizowanych.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama