Polskie Porty Lotnicze mają już nowego prezesa i wiceprezesa

Andrzej Ilków został wybrany na stanowisko prezesa Państwowych Portów Lotniczych. Nowym wiceprezesem został Marcin Danił, członek rady nadzorczej lotniska w Modlinie.

Publikacja: 18.03.2024 18:19

Polskie Porty Lotnicze mają już nowego prezesa i wiceprezesa

Foto: Materiały prasowe Lotniska Chopina

Obaj brali udział w konkursie ogłoszonym 1 marca i są od wielu lat związani z branża lotniczą. Te dwa nazwiska właśnie najczęściej pojawiały się na listach osób typowanych na kandydatów do nowych stanowisk.

Andrzej Ilków już pracował w PPL. W latach 2011-2014 nadzorował rozbudowę Lotniska Chopina, a obecnie jest wiceprzewodniczącym rady nadzorczej CPK.

Marcin Danił z rady nadzorczej modlińskiego lotniska obejmie stanowisko wiceprezesa ds. korporacyjnych i handlowych. Znany jest z tego, że promuje od lat rozbudowę mazowieckiego portu. Z tego powodu m.in. był skonfliktowany z poprzednimi zarządami PPL.

Czytaj więcej

Dlaczego samoloty rosyjskich linii nadal latają. Skąd się biorą części zamienne

Specjaliści od lotnictwa

Nowy prezes PPL i szef Lotniska Chopina Andrzej Ilków to absolwent  wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, a także studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Wcześniej był dyrektorem lotniska w Bydgoszczy. Stamtąd w 2008 roku przeszedł na Lotnisko Chopina w Warszawie i pracował w nowo powstałym wówczas Biurze Bezpieczeństwa Operacji Lotniczych. Wprowadził w stołecznym porcie proces koordynowania rozkładów lotów, który jest wykorzystywany do dzisiaj. Nadzorował także proces rozbudowy Lotniska Chopina w latach 2011-2014. Był członkiem rad nadzorczych kilku lotnisk w Polsce — krakowskich Balic, szczecińskiego Goleniowa, Modlina, Poznania-Ławicy. Jest wykładowcą akademickim i ekspertem. Uczestniczył w misji pokojowej ONZ w Syrii i Izraelu oraz misji NATO w Kosowie.18 marca zrezygnował ze stanowiska wiceprzewodniczącego rady nadzorczej CPK.

 Marcin Danił jest absolwentem Wydziału Zarządzania kierunku Rachunkowość i Finanse Uniwersytetu Warszawskiego. od roku 2010 wiceprezes w Mazowieckim Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin. Odpowiedzialny za proces przygotowania i modernizacji infrastruktury pozostałej po lotnisku wojskowym i zbudowaniu międzynarodowego portu lotniczego użytku publicznego.   Wartość inwestycji wyniosła przeszło 450 milionów złotych, a środki pochodziły od właścicieli, dofinansowania uzyskanego z funduszy Unii Europejskiej oraz z emisji obligacji. W efekcie powstał Port Lotniczy obsługujący ponad 3 milionów pasażerów i posiadający potencjał rozwoju jako port obsługujący niskokosztowe linie lotnicze. W trakcie pracy w zarządzie Modlina, w zależności od kadencji, odpowiedzialny był za kwestie finansowe, inwestycyjne, korporacyjne, sprzedaży, czy też ochrony. Od 2 lat członek Rady Nadzorczej Portu w Modlinie.

 Będą zmiany na lotniskach

— Jest zmiana polityki państwa i zauważenie istnienia także lotnisk regionalnych, nie tylko projektu CPK — mówi Adrian Furgalski, ekspert rynków transportowych, prezes ZDG TOR, komentując wybór nowych władz PPL. - Wobec mrzonki uruchomienia CPK w 2028 przed PPL staje zadanie rozbudowy Okęcia. Nie bałbym się rozpoczęcia rozmowy o roli PPL — czy nie powinny wycofać się z portów lokalnych, gdyby samorządy chciały przejąć za nie pełną odpowiedzialność, i skoncentrować się właśnie na aglomeracji warszawskiej, czyli zarządzaniu trzema lotniskami, w tym wypadku być może wspólnie z władzami lokalnymi.

Wymagania w konkursie na członków nowego kierownictwa PPL ogłoszonym 1 marca nie były szczególnie wyśrubowane. Kandydaci musieli między innymi mieć wyższe wykształcenie, posługiwać się językiem angielskim, przepracować 10 lat na etacie, ale mogła to być również działalność gospodarcza wykonywana na własny rachunek. Przynajmniej 5 lat powinni zajmować w swojej karierze stanowisko kierownicze. Muszą być zdrowi i niekarani, w pełni korzystać z praw publicznych i złożyć oświadczenie lustracyjne, jeśli urodzili się przed rokiem 1972.

Na dalszym miejscu w wymaganiach znajdowały się wymaganie wiedzy o działalności PPL i branży lotniczej i wdrażaniu strategii, zarządzania i kierowania złożonymi projektami i organizacjami.

Kandydaci mieli także wiedzieć, jak zarządzać zespołami pracowników i znać zasady funkcjonowania spółek handlowych, ze szczególnym uwzględnieniem spółek z udziałem Skarbu Państwa. Musieli także wyrazić zgodę poddania się „standardowemu sprawdzeniu przeszłości”. A co najważniejsze: nie mogli być politykami bądź osobami w jakikolwiek sposób związanymi z polityką.

Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań
Transport
Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne
Transport
Prezes Lufthansy pod specjalnym nadzorem
Transport
Ukraińcy polecą dla Wizz Aira