Na 16 kilometrach zostaną przebudowane tory, sieć trakcyjna, urządzenia kierowania ruchem, a także 11 wiaduktów kolejowych i 3 wiadukty drogowe. Zmiana obejmie również przejazdy kolejowe, a dzięki dodatkowym zabezpieczeniom poprawi się poziom bezpieczeństwa.

Linia pomiędzy Katowicami a Krakowem to jedna z największych inwestycyjnych wpadek PLK. Ta strategiczna trasa leży na międzynarodowym korytarzu E 30 prowadzącym od Dolnego Śląska przez Górny Śląsk, Małopolskę po Podkarpacie. Jej modernizacja rozpoczęła się jeszcze w 2011 roku i miała zakończyć w połowie 2014 roku. Wkrótce inwestycje zaczęły hamować przeszkody: powstanie obszaru chronionego Natura 2000, wpisanie części obiektów na listę zabytków, wreszcie plajty podwykonawców. Na odcinku z Krakowa do Krzeszowic prace stanęły po upadłości Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, które było liderem konsorcjum odpowiedzialnym za ten fragment. W rezultacie kolej straciła część unijnego dofinansowania, które zostało przesunięte na przedsięwzięcia w innych branżach.

Podpisana w czwartek umowa zakłada, że odcinek Krzeszowice – Kraków Mydlniki będzie przebudowywać konsorcjum firm Vias Y Construcciones, Dragados i Electren. Wartość przedsięwzięcia to 352 miliony złotych. Ustalono, że prace rozpoczną, się w lutym, natomiast inwestycja zostanie zakończona przed końcem 2017 roku.

Tak jak na wszystkich modernizowanych przez PLK trasach, zmieni się standard obsługi pasażerów dzięki modernizacji peronów i urządzeń obsługi podróżnych, m.in. w Rudawie, Zabierzowie i Mydlnikach. Ponadto wybudowane będzie 6 nowych peronów wraz z elementami małej architektury na stacjach: Rudawa, Zabierzów, Kraków Mydlniki Wapiennik. Dojścia do peronów, uwzgledniające potrzeby osób niepełnosprawnych, umożliwią m.in. pochylnie, a na stacji Zabierzów również windy. Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach unijnego instrumentu finansowego CEF („Łącząc Europę"), który zapewni finansowanie modernizacji linii Katowice – Kraków.