Reklama

Słabiej w intermodalu. Przewozy kontenerowe zwolniły

W tym roku firmy obserwują spowolnienie w przewozach kontenerowych w Polsce. W długim terminie spodziewają się jednak dynamicznych zwyżek.

Publikacja: 04.05.2023 03:00

Słabiej w intermodalu. Przewozy kontenerowe zwolniły

Foto: Adobe Stock

Rynek przewozów intermodalnych, czyli realizowanych przy wykorzystaniu co najmniej dwóch środków transportu, najczęściej dotyczący kontenerów, to jeden z najbardziej perspektywicznych obszarów rozwoju branży transportowo-spedycyjno-logistycznej. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że znajduje się w trendzie wzrostowym od co najmniej kilkunastu lat.

O ile w 2012 r. praca przewozowa (masa przetransportowanych ładunków pomnożona przez długość drogi) sięgała 3,04 mld tonokilometrów, o tyle w 2021 r. już 8,18 mld tonokilometrów. Pełnych danych za 2022 r. jeszcze nie ma. Po trzech kwartałach przewozy wynoszą 6,54 mld tonokilometrów (wzrost o 7,9 proc.).

Coraz więcej barier

Ciągle największy udział w krajowym intermodalu ma PKP Cargo. Po trzech kwartałach 2022 r. wynosił on 33,7 proc. Narodowy przewoźnik traci jednak udziały. W całym 2021 r. miał je jeszcze na poziomie niespełna 37,4 proc., a w 2020 r. wynosiły 42,7 proc. W ostatnio opublikowanym raporcie okresowym PKP Cargo podaje, że w tym roku realizowane przez grupę przewozy intermodalne mocno spadły, bo o 21,3 proc. Jeszcze większy spadek zanotowano w IV kwartale 2022 r. – w ujęciu rok do roku sięgał aż 45,6 proc.

Sytuację tę spółka tłumaczy przede wszystkim wojną w Ukrainie, dalszym ciągiem kryzysu wywołanego przez Covid-19 oraz presją inflacyjną, co miało przełożyć się na znaczący wzrost cen przewozów intermodalnych i spowodować zmniejszenie liczby transportowanych kontenerów. Kolejny powód to problemy eksploatacyjne i ograniczenia przepustowości wynikające z remontów infrastruktury w rejonie Gdańska i Gdyni. Gdyby tego było mało, w polskich portach priorytet nadano przeładunkom i przewozom węgla.

Reklama
Reklama

PKP Cargo narzeka też na niedostateczną przepustowość infrastruktury w związku z realizacją przewozów z i do Ukrainy. Zwraca też uwagę na spadek transportu realizowanego w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku (kolejowa trasa Chiny–UE), który wynikał m.in. z braku wystarczającej liczby lokomotyw i maszynistów w Niemczech i Holandii. Grupa miała też problemy z utrzymaniem zleceń od ważnych klientów.

Rośnie konkurencja

Udziały w rynku zwiększają natomiast inni gracze. „W grupie Orlen udało się wygenerować 11-proc. wzrost względem 2021 r., co wynikało z powiększania floty wagonów intermodalnych, odebranych przez Lotos Kolej od producenta w pierwszej połowie 2022 r.” – dział relacji z mediami koncernu podaje, że wzrost dotyczył głównie rynku krajowego. W kolejnych latach Orlen liczy na rozwój transportu intermodalnego w swojej grupie na rynku polskim, jak również realizowanego z partnerami zagranicznymi.

Choć Orlen odnotowuje wzrost przewozów intermodalnych, to zauważa istotne wyhamowanie rozwoju tego rynku w Polsce. Jego zdaniem jedną z głównych przyczyn tego był atak Rosji na Ukrainę i osłabienie koniunktury gospodarczej w UE. W tym roku nie zakłada istotnej zmiany sytuacji. „Ewentualnych wzrostów można się spodziewać dopiero wraz z ożywieniem gospodarczym w UE oraz zakończeniem wojny w Ukrainie. Nie oznacza to jednak, że nie będą pojawiać się nowe połączenia krajowe, często wraz z nowymi pomysłami na wykorzystanie wagonów intermodalnych” – twierdzi Orlen. Nie zmienia to faktu, że według spółki intermodal to nadal najbardziej perspektywiczna gałąź transportu.

Duże nadzieje z rozwojem tego rynku wiąże też Pol-Miedź Trans, kolejowa firma z grupy KGHM. „Głównym celem na ten rok w obszarze przewozów intermodalnych jest wzrost przychodów. Osiągnięcie tego celu jest możliwe przy utrzymaniu obecnych zleceń i kontraktów, a także uruchomieniu kolejnego, czwartego składu, we wrześniu tego roku” – podaje departament komunikacji korporacyjnej KGHM. Dodaje, że w grupie przychody z tytułu przewozów intermodalnych systematycznie rosną. Podobnie może też być w następnych latach.

Transport
Fiasko zakupu Smartwings. Co dalej z ekspansją LOT-u?
Transport
Czeski Smartwings jednak nie dla LOT-u. Wygrali Turcy
Transport
„Trójka z Zatoki”. Dlaczego arabskie linie lotnicze odniosły sukces
Transport
Administracja Trumpa umarza 11 mln dol. kary dla Southwest Airlines
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama