Z informacji GDDKiA wynika, że w tym roku rozpoczęto jedynie pięć przetargów, wszystkie dotyczą drogi ekspresowej S61. Ich uruchomienie było jednak konieczne, ponieważ będzie ona finansowana z instrumentu Łącząc Europę (CEF). Nieco lepiej jest z nowymi umowami: tych w obecnym roku podpisano 19. W sumie w ramach nowej perspektywy finansowej UE Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała 97 umów obejmujących 1348 km dróg. Natomiast w prowadzonych postępowaniach przetargowych znajdują się 63 odcinki o łącznej długości 759 km. Cała obecna sieć dróg szybkiego ruchu to 1632 km autostrad i 1497 km dróg ekspresowych, co w sumie daje 3129 km.
Wyhamowanie tempa rozstrzygania trwających postępowań i ogłaszania nowych przetargów coraz mocniej niepokoi branżę budowlaną. – To trwa zbyt długo – przyznaje Elżbieta Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Zaznacza jednak, że wprowadzenie nowych, korzystniejszych dla wykonawców zasad do nowych umów i procedur przetargowych powinno zrekompensować oczekiwanie. – Kolejne spotkanie w Radzie Ekspertów zaplanowaliśmy na koniec lipca. Liczę, że w ciągu trzech miesięcy przygotujemy dokumenty – zapowiada Dzieciuchowicz, która jest także wiceprzewodniczącym Rady.
Według Adriana Furgalskiego, wiceprezesa Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie powinna wstrzymywać postępowań przez wzgląd na przygotowywane porozumienie z wykonawcami co do zasad sporządzania kontraktów i realizacji procedur przetargowych. – Część firm przyzwyczaiła się do dotychczasowego traktowania i potrafi się zabezpieczyć przed ryzykiem. Uważam, że nie chciałyby tak długo czekać na nowe wzory umów – twierdzi Furgalski. Jego zdaniem powinno być tak: pracujemy nad zmianami w nowych umowach, ale nie hamujemy przetargów.
Obecny rok pod względem wydłużania sieci szybkich tras będzie mizerny. Do uruchomionych odcinków A1 i A4 doszła obwodnica Brodnicy, a w grudniu przybędzie 10 km obwodnicy Lublina w ciągu drogi ekspresowej S19 oraz 15 km ekspresówki S8 Wiśniewo–Mężenin. W sumie około 110 km. To więcej niż w roku ubiegłym, kiedy oddano do ruchu zaledwie 57 km.
Dopiero w przyszłym roku, gdy więcej inwestycji będzie finalizowanych, komunikacyjny szkielet kraju zacznie się rozrastać szybciej. W pierwszych sześciu miesiącach 2017 r. zaplanowano oddanie około 180 km nowych ekspresówek, tj. odcinków tras S3, S 5, S 7, S 19 i S51, a także obwodnice Wielunia i Bełchatowa. W drugim półroczu mają być otwarte kolejne obwodnice: Jarocina i Nysy. Przyspieszenie będzie bardziej widoczne w latach 2018–2019, gdy zaczną się domykać całe szlaki komunikacyjne. Do końca 2018 roku gotowe ma być połączenie Szczecina z Legnicą poprzez trasę S3 i dalej z Ukrainą przez autostradę A4. Zakończona będzie także budowa trasy S8 z Warszawy do Białegostoku, a ekspresówka S7 powinna połączyć Trójmiasto z granicą województwa warmińsko-mazurskiego. W roku 2019 zakończy się budowa S5 łączącej Wrocław z Poznaniem i biegnącej dalej przez Bydgoszcz do Grudziądza. Drogowcy dokończą również budowę drogi ekspresowej S17 pomiędzy Warszawą a Lublinem.