W połowie sierpnia rusza montaż elementów łącznicy kolejowej na krakowskim Podgórzu, która pozwoli na uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego Krakowa ze Skawiną, Oświęcimiem oraz Zakopanem. Warta prawie 350 mln złotych inwestycja pozwoli skrócić podróż do Zakopanego o ok. 15 minut. Zostanie także uruchomione bezpośrednie połączenie między stacjami Kraków Główny – Kraków Bonarka.
Montaż przęseł łącznicy o długości 78 i 81 metrów potrwa trzy miesiące. By je zamontować i scalić, konieczne będzie zbudowanie 6 tymczasowych podpór. Elementy przęseł będą transportowane we fragmentach do 26 metrów długości, a następnie przy użyciu dźwigów montowane nad skrzyżowaniem na podporach tymczasowych. Te ostatnie ograniczą na czas montażu przejazd przez skrzyżowanie pod spodem. W rezultacie zamknięty zostanie ruch na skrzyżowaniu ulic Wielickiej, Limanowskiego, Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich.
Do tej pory na łącznicy kolejowej zamontowano 16 stalowych przęseł estakad oraz przebudowano 1,5 km torów kolejowych. Końca dobiegają też roboty fundamentowe, których zaawansowanie wynosi 90 proc. Trwają prace na przystanku Zabłocie oraz przystanku Krzemionki.
Estakady połączą przebudowane przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Peron na Zabłociu zostanie przesunięty w stronę Wisły, a obecne przejście pod nasypem będzie wykorzystywane do lokalnego ruchu pieszego. Pasażerowie będą wchodzić na peron wejdą schodami z hali przystankowej, która powstanie pod torami. W sąsiedztwie przystanku przebudowany zostanie układ dróg. Nowa droga połączy ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ul. Przemysłowej i Lipowej. Pojawią się tam niewielkie parkingi oraz zatoki autobusowe dla komunikacji miejskiej. Natomiast przystanek Krzemionki przybliży się do skrzyżowania ul. Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej. Zostanie podwieszony pomiędzy estakadami łącznicy. Z przystanku do tramwaju będzie można dostać się schodami lub windą.
Poza budową łącznicy i przebudową przystanków inwestycja obejmuje także przebudowę torów linii nr 91, nr 94 i nr 603, ponadto przebudowę sieci trakcyjnej, urządzeń elektroenergetycznych, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowanie 6 rozjazdów kolejowych. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman.