Zarządzające infrastrukturą Polskie Linie Kolejowe (PLK) ogłosiły dwa przetargi na remont torów pomiędzy Krzyżanowicami a Chałupkami (linia 151) oraz Knurowem i Leszczynami (linia 149). Modernizacja pozwoli zwiększyć prędkość pociągów i poprawi bezpieczeństwo. Ponadto na obu liniach zwiększy się częstotliwość kursowania składów. Według PLK, poprawi to konkurencyjność transportu kolejowego w porównaniu do przewozów drogowych.
Na odcinku Krzyżanowice – Chałupki przebudowane będą m.in. przejazdy kolejowo-drogowe, wymienione będą urządzenia sterowania ruchem, zrewitalizowane zostaną 4 mosty. Na przystankach Roszków Raciborski i Rudyszwałd planowana jest przebudowa peronów: pojawią się nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Po zakończeniu robót przez stacje Krzyżanowice i Chałupki będzie przejeżdżać więcej pociągów w ciągu doby. Zwiększenie przepustowości usprawni także połączenia towarowe w ruchu międzynarodowym. - Składy transportujące węgiel będą mogły wyruszać poza region szybciej i z większą częstotliwością – informuje PLK.
Na trasie pomiędzy Knurowem a Leszczynami zrewitalizowanych zostanie 10 kilometrów torów, obecnie wyłączonych z ruchu przez szkody górnicze. Przebudowana zostanie sieć trakcyjna, skrzyżowanie torów z drogą i rozjazdy, ponadto odnowione zostaną 2 wiadukty. W warunkach przetargowych zapisano także konieczność przebudowy urządzeń sterowania ruchem, co ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa.
Rozpoczęcie robót na obu liniach ma nastąpić jeszcze w tym roku. zakończenie inwestycji planowane jest w roku 2017. Rewitalizacja ma przywrócić pierwotne parametry tras. Efektem będzie dwukrotny wzrost prędkości dla przewozów towarowych: na linii 151 – do 110 kilometrów na godzinę, a na linii 149 – do 80 kilometrów na godzinę. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach projektu mającego usprawnić wywóz ładunków z terenu Śląska. Program skupia się na usprawnieniu ruchu wybiegającego na północny zachód z Gliwic w kierunku Kędzierzyna – Koźla, z Chorzowa na północ w kierunku Tarnowskich Gór. Efektem prac będzie przekierowanie większej liczby składów towarowych przejeżdżających przez stację Katowice na linię obwodową na południe od Katowic.
W sumie na Śląsku modernizacją objętych jest ok. 600 km torów. PLK już przeznaczyły na ten cel ponad 2,5 mld zł, a w najbliższych latach planowane są kolejne przedsięwzięcia warte 9 mld zł.