Dobra koniunktura
Znaczący, 12-proc., wzrost odnotował w przeładunkach zespół portów Szczecin-Świnoujście, przez który w pierwszej połowie 2018 r. przeszło 14 mln ton towarów. Dobrze wypadła również Gdynia, gdzie przeładowano 11,5 mln ton, o 11 proc. więcej niż przed rokiem. Według Adama Mellera, prezesa Morskiego Portu Gdynia, cały 2018 r. będzie czasem kolejnych rekordów. Szybko rosną także przeładunki kontenerów w największym terminalu na Bałtyku – DCT Gdańsk. W pierwszych sześciu miesiącach przeszło przezeń 952,5 tys. TEU (odpowiednik standardowych kontenerów 20-stopowych), o prawie 38 proc. więcej niż w tym czasie rok wcześniej. Z kolei lipiec przyniósł najlepszy miesięczny wynik w historii: 170,3 tys. przeładowanych kontenerów.
Wysokie tempo wzrostu to z jednej strony efekt dobrej koniunktury gospodarczej, z drugiej – inwestycji realizowanych dla zwiększenia pojemności portów.
Wpłyną większe statki
W tym tygodniu do terminalu DCT przypłynęły kolejne suwnice nabrzeżowe, największe na Bałtyku. Z kolei w ub. roku terminal uruchomił drugie nabrzeże pozwalające na zwiększenie dotychczasowych możliwości przeładunkowych blisko dwukrotnie – do poziomu 3 mln kontenerów rocznie. Zarząd DCT zakłada, że wielkość przeładunków na koniec 2018 r. powinna sięgnąć 1,9 mln kontenerów, a niewykluczone, że będzie jeszcze wyższa. Na przełomie września i października przez port ma przejść 10-milionowy kontener.
W Gdańsku podpisano właśnie trzy umowy warte łącznie ponad 105 mln zł na projekty realizowane z funduszy CEF. Dotyczą pogłębienia toru wodnego i przebudowy nabrzeży. Ich realizacja zakończy się w 2020 r. Do tego czasu inwestycje w Porcie Gdańsk będą kosztować ok. miliarda złotych. Zaczyna się także budowa parkingu buforowego. Będzie gotowy jeszcze w tym roku. – Pozwoli na lepszą kontrolę ruchu oraz oszczędność czasu spedytorów i gestorów ładunków. Zyskamy też możliwość realnego zarządzania ruchem kołowym na terenie portu wewnętrznego – mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG.
W Gdyni jednym z najważniejszych przedsięwzięć jest teraz budowa nowego terminalu promowego. Rozbudowywane będą także m.in. stanowiska do przeładunków paliw płynnych. Inwestycja ma być ukończona w połowie przyszłego roku. Z kolei w zespole portowym Szczecin-Świnoujście do najważniejszych inwestycji należeć będzie pogłębienie toru wodnego. Natomiast w samym Świnoujściu zaplanowano m.in. przystosowanie infrastruktury terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego oraz budowę w porcie zewnętrznym stanowiska dla statków zajmujących się transportem LNG. W najbliższych latach inwestycje w poprawę i rozwój infrastruktury portowej mają sięgnąć 1,5 mld zł.
Czas specjalizacji
Portowe inwestycje mają nie tylko poprawić zdolności przeładunkowe, ale także zwiększyć atrakcyjność portów dla kontrahentów. Przykładowo Gdynia chce być w regionie liderem usług promowych, a nowy terminal ma umożliwić rozwój Autostrady Morskiej Gdynia–Karlskrona. Z kolei Gdańsk inwestuje w obsługę ruchu turystycznego, który w ub. roku przyniósł mu przeszło 1 mln zł przychodów.