Jak wykorzystać centralne położenie Polski w Europie, które jest wyzwaniem politycznym i szansą gospodarczą, było tematem dyskusji „Od stabilnej bazy do wielkich projektów – tylko ta kolejność pozwoli zrealizować wizję rozwoju kolei".
Skorzystać z szans
Położenie Polski to wciąż niewykorzystany potencjał, daje krajowi szansę na zostanie centrum logistycznym Europy. O trafności pomysłu Centralnego Portu Komunikacyjnego świadczy zainteresowanie projektem naszych niemieckich sąsiadów. Sukces planu wymaga jednak spełnienia dwóch trudno osiągalnych warunków: ogromnych nakładów inwestycyjnych i zgodnej współpracy władz rządowych, samorządowych i biznesu – to główne wnioski. O potencjale kolei mówił Mirosław Antonowicz z zarządu PKP PLK. – Polska jest trzecią siecią kolejową w Europie, ma 19 tys. km linii, nie wszystkie są w dobrym stanie, w stanie niezadowalającym jest 14 proc. torów – mówił Antonowicz.
Miliardy czekają
Finansowanie projektów kolejowych zapewnia dziś 66 mld zł Krajowego Programu Kolejowego (KPK). To największy w historii program modernizacji kolei, który ze względu na swoją skalę i harmonogram wymaga strategicznej koordynacji, aby w pełni i na czas wykorzystać dostępne środki.
– Teraz wszyscy koncentrujemy się na tym, by Krajowy Program Kolejowy został zrealizowany z sukcesem – powiedział Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.
Inwestycje przynoszą już owoce. Wojciech Orzech podkreślił, że w ciągu trzech lat współpracy z PKP PLK i dzięki konsekwentnej polityce podnoszenia jakości liczba awarii spadła z 300 do poniżej 50 rocznie. – Dalsza poprawa wymaga nakładów na innowacyjne narzędzia i technologie. Szacujemy, że będziemy potrzebowali inwestycji wartych 167 mln zł, aby nadal podnosić jakość utrzymania sieci – dodał Orzech.